  • 1. Data: 2011-12-23 08:58:00
    Temat: Jak laptop/bateria "rozpoznaje" zasilacz?
    Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>

    Hej!

    Z góry uprzedzam, że na elektronice się nie znam, więc sorry za lamerskie
    pytanie, ale może komuś się zechce odpowiedzieć.
    Moje pytanie dotyczy sytuacji kiedy laptop może pracować na zasilaczu, ale
    nie ładuje baterii. Taki problem miałem z laptopem della, nic
    inteligentnego poza wymianą zasilacza nie wymyśliłem. Wymiana rozwiązała
    problem. Poza tym poza wspomnianym dellem mam jeszcze laptopa HP, gdzie
    zasilacz ma niemal identyczne parametry prądowe (napięcie, pobór prądu) i
    jeżeli podłączę je "na krzyż" to laptopy mogą pracować, ale bateria nie
    jest ładowana.
    Jak szukałem przyczyny takiego stanu (przede wszystkim wpisując w google
    "plugged in, not charging"), to znajdowałem głównie jakieś dobre rady jak
    sobie z tym poradzić, a nie przyczynę takiego stanu rzeczy.
    No żeby była jasność, to wcześniej myślałem, że ładowarka to takie głupie
    urządzenie, która po prostu zapodaje na swoich dwóch końcówkach drutu
    odpowiednią różnicę potencjału co przekłada się na określone napięcie i
    maksymalny pobór prądu jest jakoś określony i mniej więcej tyle. Wiem, że
    w przypadku ładowarek do akumulatorów ogólnego zastosowania (AA, AAA itp)
    są te tanie za ok 30-50 PLN, które (chyba?) tylko zapodają stałe napięcie
    i te droższe (za ok 100+PLN) tranzystorowe które dodatkowo mają jakąś
    "inteligencję".
    Pytanie czy fakt nieładowania baterii przez ładowarkę to kwestia istnienia
    lub zaniku tej "inteligencji", która powoduje, że bateria nie rozpoznaje
    "swojej" ładowarki i odmawia ładowania?

    Będę wdzięczny (ale niestety nic poza tym ;) jakby mi to ktoś w prostych
    paru zdaniach wyjaśnił albo zapodał właściwego linka.

    Dzięki
    R.

  • 2. Data: 2011-12-23 10:27:23
    Temat: Re: Jak laptop/bateria "rozpoznaje" zasilacz?
    Od: Marcin Stankiewicz <e...@...sigu.invalid>

    Dnia Fri, 23 Dec 2011 09:58:00 +0100, Rafal Jankowski na pl.comp.pecet
    napisał(a):

    > Będę wdzięczny (ale niestety nic poza tym ;) jakby mi to ktoś w
    > prostych paru zdaniach wyjaśnił albo zapodał właściwego linka.

    Zobacz jak wygląda końcówka od zasilacza tego Della, i jak znajdziesz
    pin w środku to już masz tajemnicę rozwiązaną.

    "Dowcipny i kulturalny jestem sam."

  • 3. Data: 2011-12-23 11:04:10
    Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>

    On Fri, 23 Dec 2011, Marcin Stankiewicz wrote:

    > Zobacz jak wygląda końcówka od zasilacza tego Della, i jak znajdziesz
    > pin w środku to już masz tajemnicę rozwiązaną.

    Della nie mam pod ręką, ale rzeczywiście w HP też jest pin, czyli trzeci
    kabelek - dzięki! Czasami łatwiej szukać rozwiązania u źródła niż w
    googlach ;-)
    Czyli jak rozumiem ten pin niesie ze sobą jakieś dodatkowe informacje. Czy
    to ma jakiś sens poza tym, że większość tanich zamienników się nie nadaje
    do użycia?

  • 4. Data: 2011-12-23 14:03:43
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Czyli jak rozumiem ten pin niesie ze sobą jakieś dodatkowe informacje.
    > Czy to ma jakiś sens poza tym, że większość tanich zamienników się nie
    > nadaje do użycia?

    Właśnie taki jest w tym sens żeby części zamienne kupować u producenta,
    tylko jak poszukać w sieci to często używany oryginał można kupić taniej
    od nowego zamiennika, jak do swojego Della kupiłem używany oryginał
    choćby z tego względu, że wolał bym wychodząc zostawić w domu włączone
    żelazko nic chiński zamiennik.

  • 5. Data: 2011-12-23 15:03:56
    Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>

    On Fri, 23 Dec 2011, Padre wrote:

> [...]
    > względu, że wolał bym wychodząc zostawić w domu włączone żelazko nic chiński

    Chyba nie zrozumiałeś mojego pytania:

    czyli chodzi o to, czy ten pin ma jeszcze jakieś inne zastosowanie poza
    eliminacją tanich zamienników, czy to jest jego jedyne zastosowanie.

  • 6. Data: 2011-12-23 15:08:08
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Dnia Fri, 23 Dec 2011 16:03:56 +0100, Rafal Jankowski napisał(a):

    > Chyba nie zrozumiałeś mojego pytania:
    >
    > czyli chodzi o to, czy ten pin ma jeszcze jakieś inne zastosowanie poza
    > eliminacją tanich zamienników, czy to jest jego jedyne zastosowanie.

    Jedyne, bo zachlannosc ludzka nie zna granic.

  • 7. Data: 2011-12-23 15:24:29
    Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>

    On Fri, 23 Dec 2011, Jacek wrote:

    > Jedyne, bo zachlannosc ludzka nie zna granic.

    No może i tak, ale jeśli został stworzony tylko po to by inne ładowarki
    nie działały to co powsztrzymało producentów od tego, żeby pójść dalej i
    uniemozliwić wogóle zasilanie laptopa nieoryginalnymi zasilaczami (bo
    chodzi tylko o ładowanie baterii, podtrzymanie pracy laptopa bez tego pinu
    działa bez problemów)?

  • 8. Data: 2011-12-23 15:59:13
    Od: Zenek <t...@p...pl>

    W dniu 2011-12-23 16:24, Rafal Jankowski pisze:

> [...]
    > uniemozliwić wogóle zasilanie laptopa nieoryginalnymi zasilaczami (bo
    > chodzi tylko o ładowanie baterii, podtrzymanie pracy laptopa bez tego

    Taki byl cel tego dzialania, wspomne tylko o dodatkowej elektronice
    ktora po okreslonym czasie uniemozliwia dalsze ladowanie akumulatora
    udajac jego uszkodzenie badz zuzycie.

  • 9. Data: 2011-12-23 16:11:20
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Dnia Fri, 23 Dec 2011 16:59:13 +0100, Zenek napisał(a):

    > Taki byl cel tego dzialania, wspomne tylko o dodatkowej elektronice
    > ktora po okreslonym czasie uniemozliwia dalsze ladowanie akumulatora
    > udajac jego uszkodzenie badz zuzycie.

    Dlatego nie Dell, nie HP, a Samsung, czy Acer.
    Tak samo jak z drukarek nie HP, nie Epson, a Brother.

    Tak uogolniajac.

  • 10. Data: 2011-12-27 19:58:00
    Temat: Re: Jak laptop/bateria
    Od: "_ąćęłńóśźż." <j...@g...pl>

    Mam zasilacz HP, który na swojej obudowie ma przycisk do włączania ładowania
    baterii.
    Standardowo tylko zasila.
    W sumie to wkurza mnie to rozwiazanie (bo trzeba pamietac o wcisnięciu
    przycisku przy każdym wypięciu wtyczki 230 V z kontaktu).
    Zapewne idzie jakiś sygnał po środkowym pinie wtyczki.
    U mnie to zdaje się w ogóle HP nie chciał chodzić pod zasilaczem Della (a
    może tylko nie ładował, nie pamiętam), w kazdym bądź razie wyglądał tak,
    jakby od tego zasilacza Della się psuł.

    Jesl ido czegokolwiek potrzebny jest Socjalistyczny Związek Republik
    Europejskich, to do wymuszenia Dyrektywą, aby wszystkie zasilacze do laptopów
    mozna było uzywać ze wszystkimi modelami komputerów!!

    Mam już ze skrzynkę zasilaczy w domu, i niemal nic do niczego nie pasuje.

    -----
    > Poza tym poza wspomnianym dellem mam jeszcze laptopa HP, gdzie zasilacz ma
    niemal identyczne parametry prądowe i jeżeli podłączę je "na krzyż" to
    laptopy mogą pracować, ale bateria nie jest ładowana.