  • 11. Data: 2017-05-01 15:04:50
    Temat: Re: Jak robicie soldermask??
    Od: kriters <k...@o...pl>

    On 2017-05-01 14:55, Marek wrote:

    > A tak z innej beczki, serio opłaca się bawić w tego młodego chemika
    > (ze słabym skutkiem jak widzę) zamiast wydać te kilkadziesiąt zł na
    > porządną płytkę z płytkarni nawet w pojedynczym egzemplarzu ?

    Kilkadziesiąt zł + 3-6 tygodni czekania (bezcenne). Chyba, że jakiś
    super express ale to już wtedy nie kilkadziesiąt.

  • 12. Data: 2017-05-01 15:34:34
    Temat: Re: Jak robicie soldermaskę?
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Sebastian Biały pisze:

    > A w jakim celu?

    Dziwne pytanie, nie wiesz po co robi się soldermaskę?

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 13. Data: 2017-05-01 16:06:41
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/1/2017 3:34 PM, AlexY wrote:
    > Dziwne pytanie, nie wiesz po co robi się soldermaskę?

    Nie wiem. TQFP amatorsko lutuje się bez solder maski wystarczająco
    wygodnie. Nie rozumiem jaki cel przyswieca męczeniu sie w domu z czymś
    co jest w sumie zbędne dla *amatora* a zajmuje dużo czasu.

  • 14. Data: 2017-05-01 17:23:53
    Od: Maciek <n...@n...pl>

    W dniu 01.05.2017 o 01:45, Marek S pisze:
    > Witam,
    >
    > Na Allegro nie znalazłem praktycznie żadnego
    > rozwiązania ale na Ebay jest wiele ofert farb UV. Kupiłem słoiczek do
    > testów i ... poległem na wstępie.

    Ja bawiłem się farbą Peters, jest na Allegro jak poszukasz (hasło:
    peters pcb ;-) )
    Opis metody jest na elektrodzie:
    https://tinyurl.com/mmm63e6

    Nie używałm do tego sita, nie miałem zamiaru inwestować.
    Soldermaskę nakładałem aerografem, suszenie wstępne w pudełku na
    grzejniku olejowym po sprawdzeniu temperatury, wygrzewanie końcowe hotem
    w alu pudełku.
    Z pozycjonowaniem kliszy do naświetlenia nie pamiętam abym miał problemy.
    Maska wyszła. Mechanicznie wystarczająco wytrzymała, właściwie bez
    zastrzeżeń. Połysku co prawda nie uzyskałem, prawdopodobnie przez
    rozpuszczalniki, którymi czyściłem płytkę.
    Znajomy jak zobaczył efekt końcowy był zaskoczony, ja nie bardzo, jest
    bo jest ;-).
    Równie dobrze można tą metodą zrobić opis płytki (np. biały).
    Z innej beczki miałem również pomysł aby zamiast farby Peters spróbować
    lakieru hybrydowego UV do paznokci, ale na razie tylko na pomyśle się
    skończyło (tani).
    Ogólnie może jeszcze kiedyś się pobawię, jednak i tak uważam, że szkoda
    na to czasu.

    Nagminnie za to płytki po wytrawieniu cynuję pastą:
    http://www.skidol.pl/pasta-do-lutowania-lf/

    Metoda banalna, bez babrania się ze stopem Lichtenberga, wychodzi
    za...cie a pasty starcza na hohoho;-)
    Po wytrawieniu płytkę czyścisz rozpuszczalnikiem, następnie nakładasz
    pastę na całą jej powierzchnię. Potem dajesz pod hota na 245-260C.
    Kawałek po kawałku wygrzewasz, idzie szybko.
    No i tutaj uwaga, pasta ma się wysuszyć i delikatnie ściąć a nie stopić
    na cynę, więc nie należy dawać za wysokich temperatur a tyle co
    napisałem i będzie ok. Potem myjesz w wodzie.
    Końcowo masz płytkę taką jak po wytrawieniu, czyli idealną powierzchnię,
    tylko srebrną na lustro no i PBFree ;-).
    Można jeszcze lakierem bezbarwnym pociągnąć po zlutowaniu i jest ładnie.

  • 15. Data: 2017-05-01 17:29:18
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Sebastian Biały pisze:

    > Nie wiem. TQFP amatorsko lutuje się bez solder maski wystarczająco
    > wygodnie. Nie rozumiem jaki cel przyswieca męczeniu sie w domu z czymś
    > co jest w sumie zbędne dla *amatora* a zajmuje dużo czasu.

    Nie mam więcej pytań.

  • 16. Data: 2017-05-01 17:36:24
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/1/2017 5:29 PM, AlexY wrote:
    > Nie mam więcej pytań.

    Ale liczę że masz jakieś odpowiedzi.

  • 17. Data: 2017-05-01 18:43:39
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-05-01 o 07:46, kriters pisze:

    > Ja mam dwie takie farbki (w strzykawkach akurat ale to pewnie jest
    > dokładnie to samo).

    Ponoć to samo.

    > Folią do wydruków? U mnie praktycznie każda folią
    > się idealnie
    > klei do tej farby.

    Klei tak, ale zwykła folia się marszczy również. Gdy nacisnę pod nią
    farbę to robi się w niej dołek a naokoło niego górki. Nie da się
    rozprowadzić równomiernie.

    Próbowałem więc ze sztywną folią tak jak pokazane jest tu:
    https://www.youtube.com/watch?v=o5fpehQZNb8

    > Naświetlam, zdejmuje, całość trzyma się folii lepiej
    > niż płytki.

    Eeee... a to chyba źle? Przecież soldermaska ma zostać na płytce a nie
    na folii :-D

    > Te moje farbki pewnie ostatecznie trafią na śmietnik. Gdyby ktoś chciał
    > to chętnie się pozbędę. Nie wiem tylko czy one się
    > jeszcze nadają (o ile kiedykolwiek się nadawały).

    Dziękuję. Zrobiłem spore zapasy właśnie bo pewnie wiadro farby pójdzie
    na naukę :-D

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 18. Data: 2017-05-01 18:46:51
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-05-01 o 12:27, jacek pisze:

    > Dlatego wam nie wychodzi bo trzeba mieć światło UV-A
    > to co macie do Fotopozitiwa się nie nadaje.
    > Chyba że będziecie naświetlać 5 godzin.

    Tak na marginesie: w instrukcji farby jest napisane, że wystarczy kilka
    minut na słońcu jeśli ktoś nie ma lampy UV. Na Youtube też znalazłem
    gościa, który słońcem w kilka minut naświetlał i mu to wyszło.

  • 19. Data: 2017-05-01 19:12:46
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 1 May 2017 15:04:50 +0200, kriters <k...@o...pl> wrote:
    > Kilkadziesiąt zł + 3-6 tygodni czekania (bezcenne). Chyba, że jakiś
    > super express ale to już wtedy nie kilkadziesiąt.

    W satlandzie wv terminie 10 dni da się w okolicach 70-80 zl za
    dwustronną 8x10cm z soldermaska i halem. 10 dni za długo?

    --
    Marek

  • 20. Data: 2017-05-01 19:18:28
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 1 May 2017 16:29:18 +0100, AlexY <a...@i...pl> wrote:
    > Nie mam więcej pytań.

    A konkretnie? Ostatnio do prototypu zamówiłem płytkę bez soldermaski
    (przez pomyłkę). Dało się toto polutować (ssop) ale dość uciążliwe,
    bardzo chętnie robią się mostki.
    Zdecydowanie lepiej jednak z soldermaską.

    --
    Marek