    Subject: Re: Jak robicie soldermaskę?
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: kriters <k...@o...pl>
    Date: Mon, 1 May 2017 07:46:46 +0200

    On 2017-05-01 01:45, Marek S wrote:
    > Witam,
    >
    > Dwustronne płytki PCB wychodzą mi już idealnie. Teraz przyszedł czas
    > na zabawę w soldermaskę. Na Allegro nie znalazłem praktycznie żadnego
    > rozwiązania ale na Ebay jest wiele ofert farb UV. Kupiłem słoiczek do
    > testów i ... poległem na wstępie. Tutorial jest niby banalny: nanosimy
    > farbę dociskamy folią taką jak do wydruków laserowych, rozprowadzamy
    > farbę.

    Ja mam dwie takie farbki (w strzykawkach akurat ale to pewnie jest
    dokładnie to samo). Folią do wydruków? U mnie praktycznie każda folią
    się idealnie
    klei do tej farby. Naświetlam, zdejmuje, całość trzyma się folii lepiej
    niż płytki. Udało mi się znaleźć jeden jedyny tutorial gdzie autor
    stwierdza, że
    u niego też prawie nic nie działało. Mnie udało się w końcu znaleźć
    rodzaj celofanu, który się tej farby tak nie klei. Ale to wcale nie
    rozwiązało problemu
    ponieważ później ta farba nie kleiła się już ani do folii ani do płytki.
    Czego bym nie robił od kilku % do prawie całości mi od razu odchodzi.

    > Potem nakładamy maskę i gotowe (w skrócie). Powstał jednak problem
    > natury praktycznej. Gdy zapaćkam płytkę farbą to nie widać ścieżek.
    > Jak więc zsynchronizować położenie maski? Wiercicie otwory
    > naprowadzające? Jeśli tak, to ta metoda przy robieniu płytek
    > dwustronnych słabo się sprawdzała. Soldermaski nie wymagają aż takie
    > precyzji co prawda... Ale to tylko moje domniemania. Wolałbym poczytać
    > o doświadczeniach tych, którzy już przebrnęli zagadnienie.

    U mnie akurat tego problemu nie było. Jak się przyciśnie farbę to jest
    dosyć prześwitująca i ścieżki da się jakoś tam ułożyć.

    Te moje farbki pewnie ostatecznie trafią na śmietnik. Gdyby ktoś chciał
    to chętnie się pozbędę. Nie wiem tylko czy one się
    jeszcze nadają (o ile kiedykolwiek się nadawały).