    From: "jedrek" <w...@...on>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Jak się dziś odbiera radio
    Date: Mon, 4 Apr 2022 00:01:27 +0200

    > Przynajmniej te majnstrimowe - RMF, Zetka, Rydzyk :-) - one pompują w eter
    > sporo kilowatów.

    Rydzyk to jest tylko mocarz z wrocławskiej Ślęży 120kW, Poznań - Śrem 120kW,
    Kielce - św. Krzyż 120kW, Białystok - Krynice 120kW
    https://radiopolska.pl/wykaz/program/16
    Tymi mocami powyższych lokalizacji, rydzu przebija nawet najmocniejsze
    stacje z RTCN Kosztowy w Mysłowicach i RTCN Chorągwica Kraków, których
    systemy antenowe mnożą moc do tylko 60kW, dla najmocniejszych nadajników. Tu
    paradosk, że jedne z większych skupisk ludzi w PL i chłop ma tu najbardziej
    liche nadajniki, gdzie w zaśmieconym miejskim eterze trzeba grubymi
    kilowatami wybijać się ze śmietnika.
    W krakówku rydzu ma ledwo 5kW w dodatku w mizernej polaryzacji V, gdzie
    słabo z komina kombinatu spływa fala w dolinę miasta (przy poziomej grało by
    lepiej w dolinie-centrum miasta) i w niejednym miejscu w centrum odbiera
    lepiej 5kW z Lubonia Wielkiego ale nadających z polaryzacją H i z dobrego
    miejsca. Na pewno katowickie 3kW z Kosztowów jest lepsze niż krakowskie 5kW
    z kulawego komina.
    Rydzu w kraku to najsłabsza stacja jadąc przez centrum zabetonowanego miasta
    śmierci. Inni mimo, że ledwo na 1kW, albo na 300W emitują to z lokalizacji
    bliżej rynku stąd lepiej ich tam słychać niż toruńskiego. Generalnie co nie
    nadaje z Chorągwicy na Kraków to w większości bida z makiem, w miarę dobrze
    gra jak staniesz 200m od anten nadawczych. Kiedyś rydz nadawał na dolnym UKF
    z komina Bonarki to szło to zedydowanie lepiej w centrum miasta niż obecnie
    z komina kombinatu, który dla miasta to jedna z najgorszych lokalizacji
    nadawczych.
    Na żelbetowym blokowisku, gdy odbiór na przysłowiowym drucie, to rydzu
    potrafi się zrównać sygnałem (lub zginąć pod szumami jakby nie był lokalnym
    nadajnikiem a jakimś 130km dalej) ze stacją nadająca 40km dalej z mocą 100W
    ale z konkretnej góry, a poza tym szumofon w wyniku słabego sygnału,
    przegrywa rydz z żebletem.
    Jak lipa lokalizacja nadawcza to żadne kilowaty do piecał ładowane nie
    pomogą.
    A przy dobrej lokalizacji nadajnika niewielkie mocy pięknie się rozchodzą po
    okolicy.