eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaJaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego › Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego
    From: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego
    Date: Fri, 01 Jun 2012 20:36:45 +0100

    On 01/06/2012 20:02, Sebastian Biały wrote:
> [...]
    >
    > Silnik, powiedzmy, do 4A na cewkę. Tranzystory w miarę możliwosci SMD,
    > diody też. MOSFETy. Najlepiej sterowanie poziomem logicznym.
    >
    > Jakie dobrać tranzystory aby dały radę pracować w warunkach 12V
    > zasilania, 4A na cewkę max i przy częstotoliwościach PWM rzędu 1kHz?
    >
    > Aktualnie mam SS14 (Shottky, 1A) i IRLML2060 (1.2A n-mosfet). W układzie
    > testowym pracują sobie z silnikiem z prądem 1A na cewkę. Jednak miałem
    > już sytuacje gdzie coś "wybuchło" detonując diodę i tranzystor. Diody są
    > lekko ciepłe, tranzystor zimny, a mimo to raz na jakiś czas coś strzela.

    Jak sterujesz tranzystor? Jaka indukcyjnosc silnika? Dodatkowe dlawiki
    sa? Jak wyglada plytka? Jako ze widze tutaj logic level mosfet, to
    przypuszczam ze sterowanie tego bezposrednio z procka zalatwia sprawe.
    Millera sprawdziles ze nie przeszkadza?

    > Przypuszczam że dioda może być zbyt wolna i nie daje rady gasić
    > przepięć, ale może jest zupełnie inna przyczyna.
    >
    > Obniżenie prądu do 0.5A zmniejsza prawdopodobieństwo detonacji, ale nie
    > eliminuje. Dlatego podejrzewam przepięcia.
    >
    > Ponieważ docelowo zabawki nie ma (4A) to pytanie brzmi jaki sprawdzony
    > komplet dioda + tranzystor

    Nie ma 'sprawdzonego'. Trza po prostu policzyc.
    Jeszcze gasik (snubber) by sie przydal. Chcesz kontrolowac narosty a nie
    z nimi walczyc.

    > mam uzyć do sterowania cewką. SMD. Coś można
    > polecić, co jest tanie i osiągalne? Może powinienem zastosować jakieś
    > układu R-C do gaszenia przepięć zamiast szukać odporniejszych elementów?
    > Gdzieś mogę poczytać jakiś ciekawy dokument na ten temat?

    Ksiazka w firmie, a tytulu nie pamietam - sorry. Sprawdzic moge dopiero
    w srode.

    --
    Jerry1111