  • 1. Data: 2012-06-01 21:02:44
    Temat: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Robie prosty sterowanik silnika unipolarnego. Założenie to softwareowy
    chopper (sprawdza mi się znakomicie w innym projekcie) i silnik unipolarny.

    Silnik, powiedzmy, do 4A na cewkę. Tranzystory w miarę możliwosci SMD,
    diody też. MOSFETy. Najlepiej sterowanie poziomem logicznym.

    Jakie dobrać tranzystory aby dały radę pracować w warunkach 12V
    zasilania, 4A na cewkę max i przy częstotoliwościach PWM rzędu 1kHz?

    Aktualnie mam SS14 (Shottky, 1A) i IRLML2060 (1.2A n-mosfet). W układzie
    testowym pracują sobie z silnikiem z prądem 1A na cewkę. Jednak miałem
    już sytuacje gdzie coś "wybuchło" detonując diodę i tranzystor. Diody są
    lekko ciepłe, tranzystor zimny, a mimo to raz na jakiś czas coś strzela.
    Przypuszczam że dioda może być zbyt wolna i nie daje rady gasić
    przepięć, ale może jest zupełnie inna przyczyna.

    Obniżenie prądu do 0.5A zmniejsza prawdopodobieństwo detonacji, ale nie
    eliminuje. Dlatego podejrzewam przepięcia.

    Ponieważ docelowo zabawki nie ma (4A) to pytanie brzmi jaki sprawdzony
    komplet dioda + tranzystor mam uzyć do sterowania cewką. SMD. Coś można
    polecić, co jest tanie i osiągalne? Może powinienem zastosować jakieś
    układu R-C do gaszenia przepięć zamiast szukać odporniejszych elementów?
    Gdzieś mogę poczytać jakiś ciekawy dokument na ten temat?

  • 2. Data: 2012-06-01 21:36:45
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 01/06/2012 20:02, Sebastian Biały wrote:
> [...]
    > już sytuacje gdzie coś "wybuchło" detonując diodę i tranzystor. Diody są
    > lekko ciepłe, tranzystor zimny, a mimo to raz na jakiś czas coś strzela.

    Jak sterujesz tranzystor? Jaka indukcyjnosc silnika? Dodatkowe dlawiki
    sa? Jak wyglada plytka? Jako ze widze tutaj logic level mosfet, to
    przypuszczam ze sterowanie tego bezposrednio z procka zalatwia sprawe.
    Millera sprawdziles ze nie przeszkadza?

> [...]
    > eliminuje. Dlatego podejrzewam przepięcia.
    >
    > Ponieważ docelowo zabawki nie ma (4A) to pytanie brzmi jaki sprawdzony

    Nie ma 'sprawdzonego'. Trza po prostu policzyc.
    Jeszcze gasik (snubber) by sie przydal. Chcesz kontrolowac narosty a nie
    z nimi walczyc.

> [...]
    > układu R-C do gaszenia przepięć zamiast szukać odporniejszych elementów?
    > Gdzieś mogę poczytać jakiś ciekawy dokument na ten temat?

    Ksiazka w firmie, a tytulu nie pamietam - sorry. Sprawdzic moge dopiero
    w srode.

    --
    Jerry1111

  • 3. Data: 2012-06-01 21:41:13
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 01/06/2012 20:02, Sebastian Biały wrote:
    > Obniżenie prądu do 0.5A zmniejsza prawdopodobieństwo detonacji, ale nie
    > eliminuje. Dlatego podejrzewam przepięcia.

    Za bardzo zmeczony jestem zeby czytac ze zrozumieniem. Przepiecia
    doskonale bedzie widac na oscyloskopie, daj 'na czuja' 100p/1k i zobaczy
    czy sie cos zmieni. Porzadnie, to zmierz czestotliwosc przepiec i policz
    do niej gasik.

    Druga opcja to slaby driver bramki moze nie dawac rady (zwlaszcza z
    Millerem), ale to by sie grzal tranzystor. Grzejaca sie dioda zdradza ze
    mozesz miec racje.

    --
    Jerry1111

  • 4. Data: 2012-06-01 21:57:23
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

> [...]
    > sa? Jak wyglada plytka? Jako ze widze tutaj logic level mosfet, to
    > przypuszczam ze sterowanie tego bezposrednio z procka zalatwia sprawe.

    A mnie zastanawia idea.
    Niby cewkę silnika można od tak pod napięcie, opór ma więc i prąd się
    jakiś ustabilizuje. Tylko jaki sens takiego zabiegu? Maxi minimalizacja
    układu?
    Zdecydowanie lepiej kontrolować prąd cewki kluczując tranzystorem, tylko
    wtedy ten 1kHz sensu wielkiego nie ma, a programowo... ja bym się nie
    odważył :)
    Sebastian - podpowiedz dlaczego tak chcesz?
    Poza tym Jerry ma rację pytając.

    > Nie ma 'sprawdzonego'. Trza po prostu policzyc.
    > Jeszcze gasik (snubber) by sie przydal. Chcesz kontrolowac narosty a nie
    > z nimi walczyc.

    Unipolarny, niech potraktuje jak uzwojenie transformatora z odczepem
    idealnie w środku. Wtedy wiadomo czego się spodziewać po "symetrycznej"
    stronie. Podpowiem tylko - półcewki bardzo mocno sprzężone.

    > Ksiazka w firmie, a tytulu nie pamietam - sorry. Sprawdzic moge dopiero
    > w srode.

    A mnie się sprawdzało inne rozwiązanie. Pozwalałem niech sobie napięcie
    poszaleje trochę. Przynajmniej można było wycisnąć z silnika cokolwiek.
    Zdałem sobie właśnie sprawę - nie lubię unipolarnych, mają tylko jedną
    zaletę, prostsze sterowanie. A ponieważ nie robię sterowań tylko kupuję
    gotowe... ;)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 5. Data: 2012-06-01 22:25:40
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-06-01 21:36, Jerry1111 wrote:
    > Jak sterujesz tranzystor?

    Wprost z uC.

    > Jaka indukcyjnosc silnika?

    Wolalbym nie wiedzieć. Chcę być przygotowany z zapasem do każdego silnika.

    > Dodatkowe dlawiki
    > sa?

    Gdzie i jakie? Na zasilaniu? Nie stosuje. Stosuje za to kilka
    kondensatorów od 100nF do 10uF.

    > Jak wyglada plytka?

    Pająk.

    > Millera sprawdziles ze nie przeszkadza?

    Trudno powiedzieć dlaczego miałby przeszkadzać, ale nie, nie sprawdzalem.

    > Jeszcze gasik (snubber) by sie przydal. Chcesz kontrolowac narosty a nie
    > z nimi walczyc.

    Owszem, o tym mówie jako o RC.

    > Ksiazka w firmie, a tytulu nie pamietam - sorry. Sprawdzic moge dopiero
    > w srode.

    Daj znac, eksperymenty z większym prądem bede robil za tydzień. Na razie
    szukam rad co i jak z grubsza poprawić.

  • 6. Data: 2012-06-01 22:32:21
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-06-01 21:57, Irek N. wrote:
    > Niby cewkę silnika można od tak pod napięcie, opór ma więc i prąd się
    > jakiś ustabilizuje. Tylko jaki sens takiego zabiegu? Maxi minimalizacja
    > układu?

    Prąd przecież bedzie powoli narastał...

    > Zdecydowanie lepiej kontrolować prąd cewki kluczując tranzystorem, tylko
    > wtedy ten 1kHz sensu wielkiego nie ma, a programowo... ja bym się nie
    > odważył :)

    Dlaczego 1kHz nie ma sensu?

    > Sebastian - podpowiedz dlaczego tak chcesz?

    Sprawdziłem na silniku 1A/cewka. Chopper programowy działa perfekcyjnie.
    Nie ma pomiaru prądu, uklad jest ekstremalnie uproszczony a ja mogę
    programowo regulować niezaleznie "siłę trzymania" i "siłe obrotu".
    Działa zaskakująco dobrze dla dowolnych predkości w granicach możliwości
    elektrycznych. Pewno, że nie mam odczytu prądu, ale silniki pracują w
    dobrze okreslonych prędkosciach i sprawdza się to znakomicie.

    Wczseśniej stosowałem chopper z pomiarem prądu i wolalbym nie wracać ;)
    To było 10x bardziej skomplikowane i 10x bardziej nieprzydatne.

    > Unipolarny, niech potraktuje jak uzwojenie transformatora z odczepem
    > idealnie w środku. Wtedy wiadomo czego się spodziewać po "symetrycznej"
    > stronie. Podpowiem tylko - półcewki bardzo mocno sprzężone.

    Owszem, obawiam się że na "nieużywanych" cewkach strzelają jakies
    przepięcia "w drugą stronę" niż dioda. Nie mam niestety pod ręką
    oscyloskopu, pojawi się dopiero w przyszly weekend.

> [...]
    > Zdałem sobie właśnie sprawę - nie lubię unipolarnych, mają tylko jedną
    > zaletę, prostsze sterowanie. A ponieważ nie robię sterowań tylko kupuję

    Robie sterowanie własne i na unipolarnych ze względu na to że potrzebuje
    inteligentne sterowanie (pomiar momentu obrotowego sprzęgany z
    prędkością silnika, w dodatku muszę precyzyjnie liczyc kroki). Niestety
    fabryczne mi się nie sprawdziły. Drivery własne, bo pomyślałem, że te 4A
    to z palcem w d... a tu nie :)

  • 7. Data: 2012-06-01 22:34:08
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-06-01 21:41, Jerry1111 wrote:
    > Porzadnie, to zmierz czestotliwosc przepiec i policz
    > do niej gasik.

    Do tego chyba potrzebne sa parametry silnika, a ja chce wstawiac różne.

    > Druga opcja to slaby driver bramki moze nie dawac rady (zwlaszcza z
    > Millerem), ale to by sie grzal tranzystor. Grzejaca sie dioda zdradza ze
    > mozesz miec racje.

    Dioda grzeje się tak bardzo, że przypuszczam że podgrzewa tranzystor :)
    Wydawalo mi się że to z powodu mocy strat na niej, i nie dziwie się tej
    temperturze, ale ona ma może ze 40 stopni nie więcej. Więc to nie
    termicznie zdychają mi drivery.

  • 8. Data: 2012-06-01 23:03:34
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

> [...]
    > Wydawalo mi się że to z powodu mocy strat na niej, i nie dziwie się tej
    > temperturze, ale ona ma może ze 40 stopni nie więcej. Więc to nie

    Jeśli mocno się grzeje, to może w impulsach dostaje za duże strzały
    prądowe i w końcu zdycha?

    --
    Michał

  • 9. Data: 2012-06-01 23:05:09
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-06-01 23:03, Michał Lankosz wrote:
    > Jeśli mocno się grzeje, to może w impulsach dostaje za duże strzały
    > prądowe i w końcu zdycha?

    Zmniejszyłem prad 2x. Zdycha 5-6 razy żadziej prawie sie nie grzejąc
    przy PWM 50%. Więc stawiam na przepiecia.

  • 10. Data: 2012-06-01 23:16:43
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Prąd przecież bedzie powoli narastał...
    Powoli powiadasz.

    > Dlaczego 1kHz nie ma sensu?
    Jeżeli rozmawiamy tylko o kroku, to spoko.

    > Pewno, że nie mam odczytu prądu, ale silniki pracują w
    > dobrze okreslonych prędkosciach i sprawdza się to znakomicie.
    Rozumiem.

    > Owszem, obawiam się że na "nieużywanych" cewkach strzelają jakies
    > przepięcia "w drugą stronę" niż dioda. Nie mam niestety pod ręką
    > oscyloskopu, pojawi się dopiero w przyszly weekend.
    Mogę Ci pożyczyć do prób, z tego co kojarzę - daleko nie masz.

    > Robie sterowanie własne i na unipolarnych ze względu na to że potrzebuje
    > inteligentne sterowanie (pomiar momentu obrotowego sprzęgany z
    > prędkością silnika, w dodatku muszę precyzyjnie liczyc kroki).
    A czym mierzysz moment?

    > Niestety fabryczne mi się nie sprawdziły. Drivery własne, bo pomyślałem, że te 4A
    > to z palcem w d... a tu nie :)
    Samo życie.

    Miłego.
    Irek.N.