    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Fri, 1 Sep 2017 07:24:48 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Jaka jest prawda o światłach ledowych?
    From: Pablo Eldiablo <p...@g...com>

    W dniu piątek, 1 września 2017 10:01:27 UTC+2 użytkownik Poldek napisał:
    > Lada dzień mam kupić nowy samochód z konfiguratora. W standardzie są
    > światła do jazdy dziennej i kierunkowskazy LED. Swiatła mijania oraz
    > drogowe halogenowe. Za dopłatą 2200 zł mogę mieć z przodu światła w
    > całości na LEDach.
    >
    > Nie jeździłem samochodem z całkowicie ledowymi światłami z przodu.
    > Czy dopłata ma sens?
    >
    > Na razie widzę, że:
    > 1. LEDy świecą ostrym światłem o zimniejszej barwie.
    > 2. Bardzo często oślepiają mnie samochody z takimi zimnymi (ledowymi?)
    > światłami i oślepianie przez taki samochód jest bardziej uciążliwe i
> [...]

    Moim zdaniem dopłata 2200pln to dość dużo, biorąc pod uwagę wartość elementów
    składowych reflektorów... ale niedużo, patrząc na ceny rynkowe. Niestety na razie
    ledy w mijania to nadal nowość - i pierwsi nabywcy płacą za wprowadzanie technologii,
    tak jest z każdym produktem.

    Pomijając to, ledy to dobry kierunek IMHO. Strumień światła jest (może/powinien być)
    lepiej ukierunkowany, niż w reflektorze 'żarówkowym', dzięki temu lampa może świecić
    jaśniej i dostrzegasz więcej szczegółów.

    Ledy są niewrażliwe na wstrząsy, są bardziej energooszczędne, nie są wrażliwe na
    wielokrotne włączanie i wyłączanie, mają teoretycznie dużo dłuższą żywotność, niż
    żarówki halogenowe czy ksenony, i jak już, to poszczególne diody wypalają się
    zero-jedynkowo, tzn nie powinno być efektu coraz słabiej świecących lamp (jak np.
    przy ksenonach)... tzn lampa z wypalonymi poszczególnymi diodami będzie świecić
    słabiej, ale nie będzie się jako całość 'starzała' świecąc coraz słabiej.

    W ASO na pewno lampę z wypaloną jedną diodą będą chcieli wymieniać na nową lampę - za
    zyliony peelenów, ale jestem przekonany, że jeśli jeszcze takich nie ma, to lada
    chwila pojawią się fachowcy, którzy będą przelutowywać poszczególne diody i
    regenerować lampy led.

    pablo