    From: "HF5BS" <h...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Jammery GSM GPS
    Date: Thu, 26 Apr 2018 12:36:47 +0200

    Użytkownik "t-1" <t...@t...pl> napisał w wiadomości
    news:pbs66u$k89$1@node1.news.atman.pl...

    > Trzeba rozsyłać dane bez potwierdzania połączenia.

    To właśnie UDP, czy UI, są bezpołączeniowe.

    > Jammer zakłóca odbiór, więc uniemożliwia zestawienie połączenia dla
    > protokołów dwukierunkowych.

    Dlatego myślę o czymś jednokierunkowym. Coś jak wołanie w lesie "ratunku",
    nie mamy potwierdzenia, że ktoś usłyszał, a jeśli, to także będzie
    "bezpołaczeniowe", jednak szansa, że ktoś usłyszy, to jest.
    Pomyślałem nawet o czymś takim, aby, może w ramach sieci komórkowej, etc.,
    jeśli system stwierdzi, że coś go odcięło, uruchomi nadajnik alarmując o
    problemie, tak, na ślepo, a wyznaczenie pozycji przejmie na siebie system,
    przez triangulację, opierając się na różnicach w czasie, kiedy sygnał dotarł
    do zewnętrznego odbiornika. Tak, wiem, że mogą postawić nośną i zagłuszyć,
    ale zasięg tego nie będzie nieskończony, czesto na przykrytej emisji
    słychać, że coś się w tle smaży, wystarczy odpowiednio to "smażenie" obrobić
    i zadziałać. Poza tym, jeśli system stwierdzi taką nośną, to prostą
    pelengacją wyznaczy, gdzie jest sygnał zakłócający, radioamatorzy pewnie
    kojarzą zabawę typu "łowy na lisa", gdzie zresztą żadne zwierzę nie cierpi,
    o czymś takim myślę. Poza tym, skierować antenę na najsilniejszy (lub jej
    tyłem, na najsłabszy, dip jest wtedy ostrzejszy) sygnał, tak jeszcze
    przynajmniej jedna (wystarczy, ale dla uniknięcia problemu z wyznaczeniem,
    jeśli druga jeży w jednej linii z pierwszą i zakłócaczem, dodać trzecią,
    która będzie oddalona od osi pierwszych 2 anten wystarczająco daleko, aby
    wyznaczenie miało sensowną wartość. to nawet ręcznie da się zrobić i
    ołówkiem na mapie wyznaczyć punkt z lokalizacją zakłócacza. A jak weźmie to
    dobrze zzrobiona automatyka, to i kręcenie antenami nie będzie takie
    konieczne, bo wyznaczy z zależności fazowych.

    > Problemem będzie zasięg, ale może pomogły by przemienniki.

    Nie jest to głupie. Tylko te przemienniki musiały by jakoś przzenosić cechy
    sygnału, umożliwiające jego namierzenie. Oczywiście, przemiana z alarmem
    wystarczy, ale wyznaczenie na azymut może już być trudniejsze - tej cechy
    przemiennik nie przekaże.
    To musiało by być mądrze zrobione, przemiennik mógłby automatycznie
    wyznaczyć azymut, czy to kręcąc swoją anteną, czy będąc w sieci, przez
    skojarzenie zależności fazowych, sama retransmisja tresci, to banał, ale
    przekazanie cechy do namiaru, to już trochę wyżej w matematyce.

    > Jesteś krótkofalowcem?

    Od 30 lat, nick jest moim obecnym znakiem. Obecnie raczej nieczęsto się
    odzywam, ale to dlatego, że nie bardzo mam jak zasilić swojego radia, bo
    ładowarka jest też z przzetwornicą, nieźle syfiącą. Jak będzie czas i
    możliwości, sprokuruję jakiś zzasilaczyk analogowy, któremu bycie
    przetwornicą jest obce, aby mi radio nie pierdziało od przynajmniej jednych
    zakłóceń, przecież jużż nie da się normalnie słuchać radia na Dł/Śr/Kr, bo
    syf w eterze jest niesamowity. Jeszcze na UKF coś... ale nie mam porządnej
    instalacji antenowej na ten zakres, a moja balkonówka obejmuje 3-100 MHz.
    Czasem wiec naładuję baterie w radiu (FT817ND) i chwilę na nich jadę, zanim
    się wyczzerpią. A szybko się dzieje, więc mi się nie chce przerywać zabawy,
    zanim ją na dobre zaczznę. Możże założę mocniejsze akumulatory? np. takie:
    http://allegro.pl/o1-akumulatorki-aa-5500mah-ogniwo-
    bateria-r6-hq-i7139264164.html
    :))
    (Mam NiMH)