  • Data: 2015-02-02 15:07:38
    Temat: Re: Kątomierz - jak to działą
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

    Am 02.02.2015 um 14:00 schrieb J.F.:

    > Inklinometr oparty o grawitacje na orbicie oczywiscie nie zadziala, ale
    > zamiast "zyroskopu"
    > mozna uzyć dwóch akcelerometrow ustawionych "obok siebie", ale w pewnym
    > dystansie.
    > Przyspieszenie obrotowe powoduje rozne przyspieszenia na obu czujnikach,
    > roznice mozna wyliczyc i scalkowac dwukrotnie aby otrzymać kąt obrotu.
    > Oczywiscie na poczatku trzeba jakos usunac pozycje kata zero ... i
    > poczatkowa predkosc obrotowa.
    >
    > Dokladnosc oczywiscie bedzie zadna, bo przez to podwojne calkowanie jest
> [...]

    No to odpowiedź dla obu:
    Oczywiście samym MEMSem nie da się zmierzyć kąta w nieważkości. Trochę
    to na skróty opisałem. Używam MEMSy i czujniki prędkości obrotowej (po 3
    osie każdy) i z uzyskanych danych obliczam resztę. Obliczenia są tylko
    dlatego możliwe, że znam ZAWSZE stan początkowy i końcowy eksperymentu.
    Znaczy astronauta trzyma głowę tak samo jak eksperyment zaczyna i
    kończy. Dzięki temu mogę skompensować błędy integracji (na ogół
    spowodowane dryftem offsetu czujników), jak też skompensować offset.

    Nawiasem mówiąc zmysł równowagi, jak już tu kiedyś pisałem, też ma
    wyłącznie czujniki przyspieszenia liniowego oraz czujniki przyspieszenia
    kątowego z fluido-mechanicznym integratorem. Błędy są oczywiste.
    Wystarczy usiąść na krześle biurowym z zamkniętymi oczami i bez kontaktu
    stóp z glebą. Ktoś pokręci krzesłem o jakiś kąt. Jest bardzo trudno
    określić kierunek bez kontaktu wzrokowego lub innego źródła punktu
    odniesienia.

    Waldek