    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: KiCad konkurs.
    Date: Tue, 16 Apr 2024 12:54:41 +0200
    <uuog8e$g1p$1$grzegorz@news.chmurka.net> <uur7gr$217m9$1@dont-email.me>
    <5...@h...invalid>
    <uv0u92$oc2$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <2...@h...invalid>
    <uvb56q$o2a$10$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <8...@h...invalid>
    <uvbca5$1q2$4$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <c...@h...invalid>
    <uvbhju$88s$2$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <7...@h...invalid>

    W dniu 2024-04-12 o 22:01, Arnold Ziffel pisze:

    > Moje też. Nigdy nie traciłem czasu na naukę wzorów. Po prostu pomyślałem
    > sobie: ok, ten argument rośnie, i co się dzieje z wynikiem? Też rośnie? To
    > do licznika. Maleje? To do mianownika.
    >
    > Przy prostych wzorach się sprawdzało.

    Przy nieco bardziej złożonych też.
    Wyobrażając sobie rozchodzenie się pola grawitacyjnego i jego
    przenikanie przez powierzchnię kuli od razu widać że natężenie będzie
    miało R? w mianowniku.

    > Ja do dziś dzielnik napięcia liczę z proporcji, nigdy mi się wzór nie
    > utrwalił :(

    A tu nie bardzo widzę różnicę między wzorem a proporcją. Dla mnie
    R1/(R1+R2) to po prostu zapis proporcji.

    Na etapie wczesnoszkolnym mnie zastanawiało jakie to dziwne, że jak się
    namaluje dwa słupki odpowiadające wysokością wartościom rezystorów to
    dwie linie, każda łącząca czubek jednego z podstawą drugiego przetną się
    na wysokości dającej rezystancję ich równoległego połączenia. Na
    dokładkę to działa niezależnie od tego w jakiej odległości od siebie się
    te słupki namaluje!
    Ponieważ rezystory jakie wtedy miałem były 20% więc taka metoda
    'wyliczenia' rezystancji ich połączenia równoległego była wystarczająco
    dokładna. Gdy miałem pierwsze oporniki to już od dawna umiałem używać
    suwaka logarytmicznego, ale papier i linijka były bardziej pod ręką i
    szybsze.
    Rodzice dorabiali biorąc zlecenia na przeliczanie wpisanych w tabele
    serii pomiarów (dziesiątki kartek). Siedzieli godzinami przy stole i
    liczyli, a dziecko też chciało robić co dorośli. To dostłem do ręki
    trzeci suwak (oprócz dwóch dużych mieliśmy jeden kieszonkowy - połowa
    długości normalnego i cienki).
    Jak w liceum mieliśmy lekcję o suwaku (drewniany model długi jak
    szerokość tablicy), to praktycznie całą lekcję ja poprowadziłem.
    P.G.

    P.S.
    Suwak (jeden z tych dużych) leży u mnie cały czas w szafie za szybą.