  • 81. Data: 2020-04-25 05:28:51
    Temat: Re: Kolejny Seagate...
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-04-22, Trybun <L...@j...cb> wrote:
    > A jest tak jak już pisałem - w przypadku Linuksa system ładuje się
    > szybciej niz z HDD, ale w przypadku W10 to już nawet z lupą nie idzie
    > zaobserwować szybszego startu. Aktualnie, po kilku miesiącach od
    > instalacja 10ka uruchamia się około 40sekund! Wniosek - zupełnie
    > niepotrzebnie kupowałem ten dysk SSD.

    To zależy co masz tam naćpane, bo przyspieszą operacje dyskowe, ale
    jeśli powoność staru W10 wynika z czegoś innego (coś tam sobie czeka na
    coś niedyskowego) to różnica w czasie startu może być faktycznie
    kosmetyczna. Odpalanie programów powinno przyspeiszyć. Odczyt dużych
    plików, też, ale sama praca pod konkretnym oprogramowaniem nie musi być
    wcale zauważalnie szybsza. Jak w tym przykładzie co gdzieindziej
    podałem, mimo, że Vegas mieli mi dziesiątki gigabajtów dyskowej
    informacji, to nie odczyt/zapis jest tam wąskim gardłem i istotnej
    poprawy nie ma.

    --
    Marcin

  • 82. Data: 2020-04-26 10:55:27
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Trybun" 5ea2d7f6$0$560$6...@n...neostrada.pl

    > HDD bo odpowiedź znam ale o namacalne różnice między
    > różnymi wydajnościowe wersjami HDD, i w żadnym wypadku
    > nioe chodziło mi jakieś papierowe wyniki pomiarów
    > a osobiste odczucia.

    Pomiędzy:
    - startem Win z 500 GB Seagate 7200 rpm
    - startem tego samego (tylko co sklonowanego
    na Seagate) Win z 1 TB Toshiby 5400 rpm

    jest bardzo wyraźna różnica, ale gdy systemowa jest
    na S7200, partycje z danymi są na odzielnym HDD, co
    daje przyspieszenie, więc porównanie nie jest łatwe...

    -=-

    Bios przekazuje do SSD, SSD do Seagate lub do Toshiby.

    -=-

    Jeśli Bios (czy jakkolwiek to nazwać) ma przekazać sterowanie
    do HDD - start trwa niemiłosiernie długo... Samo uruchamianie
    Win nie jest tak bolesne, jak dochodzenie ;) do BCD na HDD.

    -=-

    Pozamiatam jeszcze tę partycję systemową, którą później
    rozklonuję na oba HDD, zanim ją rozklonuję...

    Chyba chcę jakos tak:

    Wszędzie MBR
    - na SSD 4 partycje podstawowe, wszystkie z BCD
    - 2 W10
    - 2 z danymi
    w razie czego ;) wystarczy przeaktywizowanie ;)
    spod DOSa z flaszki wpiętej do USB
    - na hybrydzie 4 partycje podstawowe, wszystkie z BCD
    - 2 W10
    - 2 z danymi
    w razie czego ;) wystarczy przeaktywizowanie
    spod DOSa z flaszki wpiętej do USB
    i przestawka w Biosie lub sama przestawka
    - na S7200 4 partycje podstawowe, wszystkie z BCD
    - 2 W10
    - 2 z danymi
    w razie czego ;) wystarczy ewentualne przeaktywizowanie,
    przestawka w Biosie i przestawka dysków...

    Trochę paranoiczne... Utrata możliwości bootowania w czymś
    takim bez tracenia laptopa jest chyba ;) niemożliwa...

    12 partycji z BCD, 6 partycji z systemem...
    Chyba zacznę żałować, że mam tak mały SSD?...

    Ale co tam. ;) Jak bawić się to na maxa!
    Ileż to razy miałem masę partycji, które masowo ;) traciłem?...
    Nierzadko w następstwie powtarzania tego samego (bądź podobnego) błędu?
    (zwykle -- nadgorliwego ręcznego kasowania plików zbyt ;) systemowych)

    -=-

    Cieszę się wymianą sporadycznie używanego napędu CDVD na znaczne potrzebniejszy HDD.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 83. Data: 2020-04-26 11:05:09
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5ea54ccf$0$520$6...@n...neostrada.pl

> [...]

    > na S7200, partycje z danymi są na odzielnym HDD, co
    > daje przyspieszenie, więc porównanie nie jest łatwe...

    Różnica nie tylko w czasie startu, ale także później.
    (głównie później -- czas bootowania tak sobie mnie interesuje)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 84. Data: 2020-04-26 14:17:10
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    > "Trybun" 5ea2d7b1$0$560$6...@n...neostrada.pl

    > Proszę.

    > Ja dawłem Ci te linki?

    Z Twojej strony też nie było odpowiedzi na wprost.

    > Dla mnie zauważalna, ale ja nie instaluję co tydzień Win
    > razem z programami i nie uruchamiam komputera zbyt często...

    Ważne że daje się zauważyć.

    > Podałem Ci powód wielokrotnie -- przeczytaj to, co
    > napisałem wcześniej, jeśli chcesz mojej odpowiedzi.

    > I jest.

    > O tyle ciekawe, że ,,zwykłe'' HDD 3.5" mają 5400 rpm
    > a chyba masz także blaszaki...

    > Kupiłem.

    > Różnice:
    > 5400 vs 7200
    > 5400 vs SSD
    > są dostrzegalne, ale różnica:
    > 5400 vs SSD
    > jest szalona...

    Czego nie potwierdzam.  Może spełniając określone warunki prędkość
    uruchamiania W10 byłaby zauważalna, obecne wartości uruchamiania z SSD
    oscylują wokół 30-40 sekund, a więc nie ma żadnej różnicy na korzyść
    względem HDD. Nie neguje tego że być może SSD to rakiety, ale przy
    rekomendacji przydałby się wyjaśnienie że tylko na nowszym sprzęcie
    idzie wykorzystać w pełni walory SSD.

    > -=-
    >
    > Pomiędzy różnymi 7200 też będzie różnica i pomiędzy HDD
    > z_nazwy_takimi_samymi, ale różnie zużytymi, też jest różnica...
    >
    > Dysk nie jest jedynym spowalniaczem -- nawet grafika PCIe x16 też ma
    > swoje opóźnienia...
    >
    > Dysk SSD 2.5" SATA zwykle nie oferuje setek tysięcy IOpSów czy GB/s
    > transferu...

    PCIe też są w różnych odmianach 1,2 i 3.

    SATA3 powinien chyba obsłużyć w pełni transfer oferowany przez
    zdecydowaną większość dysków SSD.

  • 85. Data: 2020-04-26 14:17:50
    Od: Trybun <L...@j...cb>

> [...]
    > wstawały ze 3x szybciej. Nieco bardziej dyskowo wypasiony Dell XPS,
    > odpala Windows10/Linuxa w parę sekund: THNSN5256GPUK NVMe TOSHIBA 256GB.
    >
    > Z kolei na wspomnianym, pierwszym kompie, przy obróbce wideo (Vegas dla
    > ubogch, pliki po kilka-kilkanaście GB), zainstalowałem 2 różne dyski
    > ssd, jeden jakiś podstawowy WD, drugi zdaje się Samsung 860cośtam co by
    > wszystkie operacje plików tymczasoweych i pamięci wirtualnej odbywały
    > się z ich użyciem. Różnica w stosunku do poprzednika (5400 lub 7200) na
    > cyce nie powala. Jest widoczna, ale spodziewałem się więcej.

    Montaż SSD na laptopie też początkowo mi się opłacił, W10 wstawał że
    nawet nie było ekranu logowania, dzisiaj po kilku latach użytkowania już
    niczym szczególnym nie imponuje względem HDD.  Być może u mnie na brak
    prędkości to efekt tego że wszystkie maszyny pracują w tandemie - W10 na
    SSD a programy instalowane są na HDD. Być może i to spowalnia pracę
    komputerów.

  • 86. Data: 2020-04-26 14:18:24
    Od: Trybun <L...@j...cb>

> [...]
    >
    > -=-
    >
    > Cieszę się wymianą sporadycznie używanego napędu CDVD na znaczne

    No ale ta wyraźna różnica to ile?  Bo jeżeli to kwestie kilku/nastu
    sekund a różnica w cenie znaczna to pytanie czy warto..

    Jak Ty sobie dajesz radę z tym galimatiasem dyskowym?;- Zawrotu głowy
    idzie dostać od samego czytania... ;-)

  • 87. Data: 2020-04-26 14:18:54
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    > "Eneuel Leszek Ciszewski" 5ea54ccf$0$520$6...@n...neostrada.pl

    > Różnica nie tylko w czasie startu, ale także później.
    > (głównie później -- czas bootowania tak sobie mnie interesuje)

    Ale właśnie on najbardziej obrazuje szybkość działania komputera. Gdy
    maszyna jest już uruchomiona to w tle może pracować cała zgraja
    programów i procesów które opóźniają pomiar.

  • 88. Data: 2020-04-26 14:19:53
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    > "Trybun" 5ea2d812$0$560$6...@n...neostrada.pl

    > Myślałem, że nowych nie ma już bez M.2 -- nawet
    > w laptopach można znaleźć więcej niż 1 czy więcej
    > niż 2... Używana płyta główna to koszt kilku dych,
    > ale rzeczywiście bez M.2 -- za jakiś czas i używkę
    > z M.2 dostaniesz za kilka dych.
    >

    > Mój laptop kupiony ponad 3 lata temu jest oszczędnościowy,
    > ale ma M.2 NVMe, choć tylko z 2 liniami PCIe na tym M.2.

    Są. Od jakiegoś czasu noszę się z zakupem nowego blaszaka, to i często
    uruchamiam konfigurator na X-kom czy Morele, a tam długo trzeba
    przewijać listę płyt głównych aby wyświetlić te z łączem M.2.

    > Komu tak zdaje się?
    >
    > IMO to jakiś sztuczny test, który niewiele znaczy.

    Każdemu użytkownikowi komputera który choć trochę się zastanowi jak on w
    ogóle działa.

  • 89. Data: 2020-04-26 14:20:19
    Od: Trybun <L...@j...cb>

> [...]
    > podałem, mimo, że Vegas mieli mi dziesiątki gigabajtów dyskowej
    > informacji, to nie odczyt/zapis jest tam wąskim gardłem i istotnej

    Ogólnie sytuacja wydaje się być już jaśniejsza, stary komp to lepiej się
    zastanowić nad ekstra zakupem SSD, nowy to koniecznie z SSD.

  • 90. Data: 2020-04-26 14:20:41
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    > "Trybun" 5ea2d855$0$560$6...@n...neostrada.pl

    > Moja opinia: