  • Data: 2014-02-08 21:12:19
    Temat: Re: Krótkie przebiegi - jakie skutki dla auta - DOŚWIADCZENIE
    Od: "Bugatti" <n...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Zabist" napisał w wiadomości:

    Witam

    > Mam auto w benzynie 1.6.
    > Codziennie rano jade autkiem 2.5 km.
    > Wieczorem powrot - takze 2.5 km.
    > Auto ledwo sie rozgrzewa - jade na II biegu aby chociaz troche sie
    > pokrecil silnik.
    > Czy taka eksploatacja ma wpływ na auto?
    > Gdzieś słyszałem o tym, ze nie wyparuje woda z ukladu wydechowego
    > (skutek - korozja), czy cos jeszcze?
    > Jak dojezdzam do domu (albo jak koncze te 2.5 km) to temp. silnika ustawia
    > sie na optimum / środek wskaźnika.

    Stwierdzam z doświadczenia auta "z rodziny".
    Silnik 2.4 VVT-i (2007)

    Od 6 lat auto przejechało ok. 20 tys km.
    4 razy jechało na jednym "cyklu" 350 km (najdalej)
    4 razy na jedym cyklu 70 km
    ok 15x 100 km

    pozostały przebieg auto uzyskuje pokonując 3-4 razy w tygodniu dystans max.
    1.5 km, następnie <1 km (do sklepu) i z powrotem do domu ok. 1.5 km.

    Efekt:
    oprócz oczywiście dużego spalania, zauważalnie tłumik zrobił się trochę
    czarny z sadzy. Podczas uruchamiania ze względu na niską temperaturę
    mieszanki największy udział objętościowy mają węglowodory HC i sadza.
    Podczas uruchamiania silnika wspólczesne układy zasilania paliwem i ich
    sprzężenie z sondą lambdą sprawiają że przy rozruchu komputer aby rozgrzać
    katalizator (celem zwiększenia jego efektywności) podnosi czas otwarcia
    wtryskiwacza (dawkę) oraz obroty silnika.
    Krótkie dystanse powodują niedogrzanie katalizatora, co z kolei sprawia
    spadek jego efektywności, który uwidacznia wizualnie się m.in w postaci
    zaczernienia tłumika.

    Zaczernienie tłumika spowodowało że w jego wnętrzu osiadło trochę sadzy, co
    z kolei spowodowało mniejszy przepływ spalin. Sprawia to, że po tych 6
    latach eksploatacji silnik pracuje nieco głośniej podczas obciążenia (na
    biegu jałowym jest ok) - ja to zauważam, bo znam te auto...ale gdy ktoś inny
    zasiądzie do auta to nie dostrzeże żadnej różnicy.

    W kwestii dynamiki ja nie widzę zmian...mierzyłem osiągi auta na początku i
    po latach i nie odnotowałem spadku w przyspieszeniu w zakresie wyższych
    prędkości.

    Podsumowując:

    Jeśli użytkujesz autko na krótkich dystansach, to postaraj się przynajmniej
    1 w tyg. pojechać nim na dłuższy dystans (> 10 km) i wówczas podciągnać go
    kilkanaście razy do wyższych obrotów pod obciążeniem po to aby rozgrzać
    katalizator i przepalić sadzę z całego układu wydechowego.
    I druga sprawa staraj się aby samochód był garażowany i to najlepiej w
    suchym miejscu, gdyż w szczególności w zimie (gdzie mamy dużą wilgotość
    względną) po zgaszeniu silnika gorące spaliny nadal wychodzą z silnika.
    Różnica temperatur między wnętrzem ukł. wydechowego a otoczeniem powoduje
    skraplanie sie wody, która powoduje gromadząc się w "wydechu" powoduje
    powstawanie korozji.

    Pozdr.

    Bugatti.