    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Tue, 11 Nov 2014 07:35:16 -0800 (PST)
    Subject: Re: Kryptografia w całej okazałości.
    From: "M.M." <m...@g...com>

    On Tuesday, November 11, 2014 4:07:40 PM UTC+1, bartekltg wrote:

    > Z tego co rozumiem (specem od kryptografii nie jestem) 'solenie'
    > jednym z jego zadań jest uodpornienie na atak 'tęczowymi tablicami'.
    >
    > Atakujący może sobie odpowiednio przygotować tablicę (sporych
    > rozmairów:), która umożliwi mu szybkie odwrócenie hashy.
    > Ludzie lubią używać krótkich haseł;-)
    > Dodanie losowego ciągu po haśle (czy szerzej, hash przyjmuje dwa
    > argumenty, hasło i liczbę losową) powoduje, że te tablice musiałby
    > być niepraktycznie duże. Dla każdej soli nowa tablica.
    >
    > Zapisanie tego na sztywno spowoduje co prawda, że uniwersalna tablica
> [...]

    Dziekuje za wyjasnienia. I ja pecem od krypografii nie jestem.

    Moje wyobrazenie na temat solenia jest takie, ze jesli kody
    zrodlowe nie wyciekna, to aby zrobic operacje odwrotna, trzeba
    sprawdzic wszystkie mozliwe algorytmy, a wiec jest to niemozliwe.
    Natomiast jesli wyciekna, to do najbardziej wyrafinowanych
    algorytmow mozna zrobic operacje odwrotna. Na pewno zdarzaja sie
    tez sytuacje posrednie, czyli takie, ze kody zrodlowe nie wyciekly, a
    atakujacy odgaduje iz uzyto jakiegos prostego algorytmu.

    Osobiscie nie doklejam na koncu hasel losowych ciagow. Zamiast tego w
    losowy ciag wstawiam w losoych miejscach znaki hasla.

    Wracajac do tematu, tamta losowo-stala tabica, niekoniecznie oznacza
    totalny bubel. Moze autor jakos sensownie uzyl tamtej tablicy i jesli kody
    nie wyciekna, to nie ma duzo wiekszego niebezpieczenstwa niz w
    przypadku losowej? No chyba ze faktycznie te same znaki dokleja na
    koncu kazdego hasla po zahashowaniu ;-)