    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Tue, 11 Nov 2014 19:14:36 -0800 (PST)
    Subject: Re: Kryptografia w całej okazałości.
    From: "M.M." <m...@g...com>

    On Wednesday, November 12, 2014 3:28:56 AM UTC+1, Piotr wrote:
    > Jesli masz dostep do zaszyfrowanych hasel, to jest duzo gorszym.
    Moim zdaniem trzeba miec takze dostep do sposobu zaburzania, ale
    jesli sie myle, to chetnie zmienie zdanie.

    > Przy wspolnym zasoleniu po pierwsze trywialne jest sprawdzenie kto ma
    > takie samo haslo jak Ty,
    Zgadzam sie. Mozna znalezc latwo pary wspolnych hasel, nawet gdy
    nie mamy dostepu do sposobu zaburzania. Jest to niepodwazalna wada.

    > a po drugie zlozonosc zlamania jest znacznie mniej
    > korzystana. Wezmy dla przykladu haslo 8-bajtowe (64-bit) i sol 8-bajtowe,
    Ok.

    > jesli kazdy ma losowa sol, to masz 2^128 mozliwosci do sprawdzenia dla
    > brute-force.
    Niezgadzam sie. Jesli wyciekl algorytm zaburzania, to jest tylko 2^64.
    Jesli nie wyciekl, to w ogole nie wiadomo jak sie zabrac za lamanie.

    > Jesli masz wspolna "sol", to masz tylko 2^64+2^64=2^65
    Jesli nie jest znany sposob zaburzania, to na moje w ogole nie ma
    mozliwosci odzyskania hasel. Jesli jest znany, to 2^64.

    > mozliwosci a to duzo, duzo mniej. Zapytasz czemu 2^64+2^64? Chociazby mozna
    > podejsc do tego w ten sposob, ze lamiesz najpierw "sol" (swoje haslo znasz,
    > i wynik dzialania hasha na tym hasle tez znasz, wiec crackujesz tylko bity
    > "osolenia" a wiec 2^64 wariantow),
    Nie wiesz jak byla uzyta funkcja hash i w jaki sposob haslo bylo zaburzone.
    Zeby miec 2^64 wariantow, to trzeba wiedziec jak jest hashowane i jak osolone.

    > jak juz znasz konfiguracje bitow soli,
    > to potem lamiesz czyjes haslo wiedzac, jaka jest konfiguracja bitow "soli"
    > czyli pozostaje Ci tez "tylko: 2^64 wariantow do sprawdzenia. Roznica jest
    > jak widzisz kolosalna.
    Roznice moze widze, ale kolosalnych nie.