    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Tue, 25 Nov 2014 00:28:41 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Którym pasem wjechać na rondo ?

    On Sat, 22 Nov 2014, Jankol wrote:
    > Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał

    >>> 1) do prawej krawędzi jezdni - jeżeli zamierza skręcić w prawo;

    > To by znaczyło, że na rondo można wjechać dowolnym pasem,

    Niezbyt - na większości rond jest oznakowanie.
    A do tego na poniższym:

    > niezależnie od tego którym zjazdem chce się zjechać z ronda.
    > Natomiast sąd orzekł, że oskarżony jest winny, bo jechał
    > prawym pasem, a powinien lewym.
    > http://www.grupaimage.com.pl/?s=prd&i=informacja&id=
    13839

    ...nie ma wyznaczonych pasów, jak pisał Cavallino.

    1. Jadący środkiem, jeśli jechał pierwszy, ma całkiem
    przekonującą linię obrony, że "zajmował cały pas
    i nie spodziewał się że ktoś nim również pojedzie"

    2. Jakby zarzut brzmiał tak jak w artykule (wcale nie mamy
    pewności czy i co dziennikarz raczył był "uprościć"),
    a trafiłoby na mnie, to pytaniem byłoby jaki jest koszt
    wynajęcia doktora prawa aby podjąć próbę *kasacji* pod
    zarzutem "obrazy prawa materialnego".
    I niestety trzeba stwierdzić, że prawdopodobnie wyszłoby,
    że nie warto. Bo tego, że apelacja odniosłaby się do
    wersji z I instancji a nie zarzutu wykluczyć nie można.
    Na tym m.in. polega problem - kierujący ma za mało do
    stracenia, aby "sądzić się w słusznej sprawie" do upadłego,
    więc często sprawa kończy się w 1. instancji na przyklepaniu
    wniosku policji.
    Nie bez powodu niejednokrotnie przytaczam wnioski
    z postępowań podatkowych :> (kiedy to o pół miliona
    i kilkadziesiąt tysięcy kary opłaca się tak sądzić).

    IMVHO, litera przepisu jest jasna - liczy się SKRĘT,
    a nie zamiar wyjechania gdzieś-tam.
    Tak, wiem, wyjaśnienia wymaga "dlaczego nie migamy
    przy wjeździe na rondo SoRO".
    IMO z oczywistego powodu: sygnalizacja powinna być
    jednoznaczna i dotyczy ZAMIARU.
    Skoro zakładamy "dopóki zachowanie nie wskazuje inaczej"
    iż wjeżdżający przestrzega przepisów, to miganie
    przy wjeździe oznacza zamiar skrętu do pierwszego
    wyjazdu - no to wymóg "jednoznaczności" powoduje,
    że nie należy migać, jeśli się nie skręca.

    Ten problem występuje zresztą i na "zwykłych" skrzyżowaniach,
    takich "przekrzywionych T" (a raczej nawet "przekrzywionych
    Y", kiedy do wyboru jest skręt w prawo i bardziej w prawo
    (albo lustrzanie, w lewo i bardziej w lewo).

    pzdr, Gotfryd