    From: Cezar <c...@t...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: LEDówki i korki?
    Date: Wed, 10 Apr 2024 13:35:03 +0100

    On 10/04/2024 11:57, Piotr Gałka wrote:
    > Wczoraj u sąsiadek (matka z córką - obie niewyobrażalnie nietechniczne)
    > zgasło światło. Żona włączyła im korki i wszystko działa.
    >
    > Ponieważ korki raczej nie wyskakują bez powodu więc jak wróciłem z pracy
    > zaszedłem spróbować się dowiedzieć czy uda się ustalić przyczynę.
    >
    > Jednocześnie zadziałały dwa bezpieczniki (w mieszkaniu i na klatce przy
    > liczniku), co według mnie świadczy o chwilowym zwarciu a nie przeciążeniu.
    > Panie twierdzą, że nie było to związane z jakimkolwiek ich działaniem.
    > Nie używały też niczego prądożernego (zmywarka, żelazko).
> [...]

    W każdej żarówce LED jest troche elektroniki bo ledom jednak trzeba
    regulować prąd.
    Z reguły mają tam kilka uF elektrolit i on się potrafi wyparować.
    Czasami jeden LED w szeregu dostanie zwarcie a potem już reszta idzie
    lawinowo...

    A propos padniętych LEDów - w pokoju mam 8 żarówek w oprawkach GU10.
    Jedna padła ale z lenistwa też nie wymieniam.
    Ostatnio sprawdziłem ją kamerą termowizyjną i okazuje się że jest tak
    samo ciepła jak te działające :-)

    c.