  • 1. Data: 2009-06-30 18:12:32
    Temat: Ladowanie li-ion
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    Co zrobic z aku li-ion, ktory sobie ze dwa lata polezal i napicie mu
    spadlo do 0.5V ?

    Ladowac sie jakos nie chce - zero uA.

    J.

  • 2. Data: 2009-06-30 18:28:14
    Temat: Re: Ladowanie li-ion
    Od: "Artur Miller" <a...@b...org>

    > Co zrobic z aku li-ion, ktory sobie ze dwa lata polezal i napicie mu
    > spadlo do 0.5V ?
    >
    > Ladowac sie jakos nie chce - zero uA.

    chyba pozostaje recycling ... tu
    http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery , w reakcjach na
    elektrodach jest wyjasnione dlaczego

    @

  • 3. Data: 2009-07-01 07:57:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Artur Miller" <a...@b...org> napisał w wiadomości

    > chyba pozostaje recycling ... tu
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery , w reakcjach na
    > elektrodach jest wyjasnione dlaczego

    No wiec cos mi sie nie zgadzalo. Jest napiecie, nawet troche pradu
    potrafi wydolic, odzyskuje te pol V po krotkim zwarciu, a nie
    laduje sie ?

    Zaczalem podejrzewac uklady zabezpieczajace .. 15V dalo im rade,
    bateryjka sie podladowala, a teraz dziala normalnie.

    Teraz ciekawi mnie czy po prostu przy tym napieciu tranzystory
    mogly juz sie otworzyc normalnie przez bramki, czy je przebilem
    tymczasowo czy zalatwilem kompletnie :-)

    J.

  • 4. Data: 2009-07-01 15:31:56
    Od: "Artur Miller" <a...@b...org>

    > Teraz ciekawi mnie czy po prostu przy tym napieciu tranzystory mogly juz
    > sie otworzyc normalnie przez bramki, czy je przebilem tymczasowo czy
    > zalatwilem kompletnie :-)

    to się okaże przy następnym rozładowaniu ;)

    @

  • 5. Data: 2009-07-02 07:56:43
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Jun 30, 8:12 pm, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Co zrobic z aku li-ion, ktory sobie ze dwa lata polezal i napicie mu
    > spadlo do 0.5V ?

    Zutylizowac. Dalsza eksploatacja grozi pozarem - niekoniecznie przy
    pierwszym cyklu.

    Marek

  • 6. Data: 2009-07-02 08:20:19
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    J.F. pisze:

    > Teraz ciekawi mnie czy po prostu przy tym napieciu tranzystory
    > mogly juz sie otworzyc normalnie przez bramki, czy je przebilem
    > tymczasowo czy zalatwilem kompletnie :-)

    Głowy nie daje, ale albo na Battery University, albo w dokumentacji do
    jakiś układów zabezpieczających Li-Ion wyczytałem, że to celowe
    zabezpieczenie, aby przeciętny użytkownik nie naładował (zwykłą
    ładowarką) zbyt głęboko rozładowanego akumulatora. I wówczas trzeba
    przyłożyć właśnie na chwilkę wyższe napięcie i układ się odblokowuje.
    Miałem podobnie w jakimś akumulatorze, chyba do telefonu komórkowego...

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 7. Data: 2009-07-03 16:49:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dykus" <d...@s...wp.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > chwilkę wyższe napięcie i układ się odblokowuje. Miałem podobnie
    > w jakimś akumulatorze, chyba do telefonu komórkowego...

    Byc moze, choc z drugiej strony .. mosfety zasilane napieciem pol V
    maja prawo sie nie otworzyc, pretensji do nich nie mam :-)

    A powyzej to moze byc drobne nieporozumienie: jest, a przynajmniej
    powinno byc, zabezpieczenie przeciwzwarciowe, odcinajace aku od
    zaciskow wyjsciowych gdy napiecie na zaciskach za bardzo spadnie.
    Ale jak juz ogniwa wlasciwe sa odpiete, to na zaciskach wyjsciowych
    jest zero napiecia, wiec zabezpieczenie nadal odcina :-)
    Trzeba podlaczyc ladowarke na moment. Albo wbudowac do srodka
    rezystor.

    Czy przypadkiem nie o tym pisza ?

    J.

  • 8. Data: 2009-07-04 21:56:49
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    Dnia 3.07.09 (piątek), 'J.F.' napisał(a):

    > Czy przypadkiem nie o tym pisza ?

    Szczerze - nie pamiętam, a nie chce mi się tego szukać. ;)
    Na szybko znalazłem to:
    "Some lithium-ion batteries fail due to excessive low discharge. If
    discharged below 2.5 volts per cell, the internal safety circuit opens and
    the battery appears dead. A charge with the original charger is no longer
    possible. Some battery analyzers (Cadex) feature a boost function that
    reactivates the protection circuit of a failed battery and enables a
    recharge." (Battery University)

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 9. Data: 2009-07-04 23:35:45
    Od: rzymo <r...@g...com>

    Robiłem jakiś czas temu ładowarkę na MAX1811, układ ten ogniwa o
    niskim napięciu traktuje tak: "Battery voltages less than 2.5V
    activate a 43mA preconditioning mode. Normal charging resumes when the
    battery voltage exceeds 2.5V."
    Podłączyłem ogniwo 18650 (niezabezpieczone) rozładowane do 1.9V przez
    amperomierz i rzeczywiście najpierw prąd był niewielki, potem wzrósł
    do ~0.45A.