    Subject: Re: Lampa rtęciowa wysokopręzna
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>
    Date: Fri, 25 Aug 2017 11:09:49 +0200

    > Nie wiem. Obecnie uzywam kremu dekoloryzujacego kupionego w sklepie
    > fryzjerskim. I słońca. Ale ze słońcem kłopot w tym kraju. Mógłbym też
    > temperaturowo ale to znowu wymaga sporego pojemnika na ciecz i
    > podgrzewania. Wole jednak kremem, jest wygodniej.

    > Się sprawdzi, rozumiem że nie ma problemu z odpaleniem takiej lampy
    > jeśli wstawię, bo ja wiem, wiekszy dławik?

    Miałem do czynienia wyłącznie z lampami spektralnymi, one są na prąd
    stały, więc dławik...
    Metoda "made in the USSR": Graetz do sieci, za nim elektrolit i lampa
    zasilana przez żarówkę od 40 do 200W. Lampa rtęciowa zapala się w tych
    warunkach. Co ciekawe, sodowa zapala się przy żarówce 200W, przy
    mniejszej już nie.
    Zwróć uwagę na niejasność terminu "lampa wysokociśnieniowa". dawno temu
    używano lamp wysokociśnieniowych jako źródeł światła do spektroskopii.
    Ciśnienie w tych lampach wynosiło około 120 atmosfer, więc lampa czasem
    robiła BUM. Trzeba było używać pancernych, a więc ciężkich i drogich
    obudów. W tej chwili tego typu lampy zostały całkowicie wyparte przez
    lampy deuterowe. Niestety, zaczęto stosować określenie "lampa
    wysokociśnieniowa" w stosunku do lamp średniociśnieniowych, a te, w
    zależności od ciśnienia w lampie, emitują prążki w różnym zakresie. W
    laboratoriach najczęściej stosuje się lampy emitujące linie rtęci w
    górnej części zakresu widzialnego i bliskim UV. Wraz z filtrem
    interferencyjnym można otrzymać bardzo dobre źródło światła
    monochromatycznego, na przykład do polarymetrii. UV-C w promieniowaniu
    takiej lampy co kot napłakał. Próbowałem skasować EPROM, po dwóch
    godzinach w pamięci była sieczka, ale do skasowania było daleko.
    Może więc niskociśnieniowa. Emituje głównie 254nm. Albo deuterowa, ale
    jej odpalenie jest nieco trudniejsze (próbowałem zastosować taką lampę
    do fotografii fluorescencyjnej, ale połamałem się na filtrze odcinającym
    światło widzialne). Mam kilka lamp deuterowych wyjętych ze
    spektroskopów. Jeśli natężenie promieniowania spadnie poniżej 50%
    wartości początkowej, spektroskop odmawia współpracy. A że dzieje się to
    po około 2000 godzin pracy, więc parę się nagromadziło.
    Dla powiększenia bałaganu, firmy produkujące aparaturę analityczną
    dostarczają "bezpieczne lampy rtęciowe" do starych spektroskopów. W
    rzeczywistości są to lampy deuterowe.

    P.P.