  • 1. Data: 2016-02-12 22:59:25
    Temat: Li-jonowej baterii rozładowanie
    Od: JaNus <bez@adresu>

    Mam taką typu BL-6P do słuchawek, aku jest prod. chińskiej, a że jej
    ładowanie ma jakieś fanaberie, to próbowałem ją miernikiem, aby się
    zorientować co się dzieje. Aku jest nowy (no, mam nadzieję), jednak
    wskazywana (przez bardzo prymitywny, osobny miernik powieszony na porcie
    USB) - wskazywana przez niego ilość mAh oscyluje od jakichś 100, do
    (góra) 250, choć Kitajce na ogniwie napisali 750. Nie wiem, może ten mój
    miernik na USB coś tam przekłamuje.

    Ale nie to jest przedmiotem mojej największej troski, tylko fakt, że gdy
    urządzenie się wyłącza, z powodu rozładowania aku, to wziąłem go na
    miernik, który wskazał... zero! No a wiadomo, że Li-yon nie lubią gdy
    się je rozładuje poniżej U-krytycznego (coś kole 2,9 V?) i mogą
    nieodwołalnie wyzionąć ducha nieco tylko poniżej U-k. (ile?)

    Jednak aku nie zdechł, po naładowaniu daje normalne napięcie, no i w
    związku z tym tak sobie dumam. Otóż dobre (przynajmniej) ogniwa tego
    typu mają wbudowany niezły kawałek inteligencji, i gdy napięcie spadnie
    do owego U-k. - to odcinają styki ogniwa, uniemożliwiając dalszy pobór
    mocy z niego. Czy one są aż tak "bezwzględne", że na stykach może nie
    być nawet te 0.01 V?

    A pytam o to dlatego, że zastanawiam się nad ładowaniem w zewnętrznej
    ładowarce, takiej wysoce uniwersalnej, którą widzę na Allegro. I z nią
    jest taki myk, że ona nie ma dedykowanych wtyków, lecz takie szczęki, z
    którymi jest związana możliwość dowolnego podłączenia biegunów. Lecz ma
    ona (podobno) bezbłędnie rozpoznać polaryzację, i ładować w prawidłowym
    "kierunku". Hm, sam tu sobie odpowiem: będę musiał choć trochę
    podładować ogniwo wewnątrz słuchawek, aby "jakieś" wolty już ono
    wykazywało. Ale tak, czy siak, to jednak owo zero - nieco mnie
    zaniepokoiło. Napiszcie proszę, czy są powody do obaw?

    I trzecia rzecz, a jest związana z ową ładowarką. Aku ma 3 styki,
    zgaduję, że jeden jest do czujnika temperatury, czy tak? Natomiast
    ładowarka ma tylko 2, i czy mam je wetknąć w te styki ogniwa, które są
    pod najwyższym napięciem (w stanie naładowanym, oczywiście), czy też te
    dwa, na których jest ono niższe o jakieś 0,25 V? No bo to na tym
    "uboższym" w wolty połączeniu jest pewnie czujnik temperatury, i (być
    może) jakiś układ odcinający?

  • 2. Data: 2016-02-13 13:29:12
    Temat: Re: Li-jonowej baterii rozładowanie
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 12 Feb 2016 22:59:25 +0100
    doszła do mnie wiadomość
    <56be55b7$0$22836$65785112@news.neostrada.pl>
    od JaNus <bez@adresu> :

> [...]
    >dwa, na których jest ono niższe o jakieś 0,25 V? No bo to na tym
    >"uboższym" w wolty połączeniu jest pewnie czujnik temperatury, i (być

    Jeśli ma trzy styki, to ten trzeci(czasem jest opis na baterii)jest
    najczęściej stykiem BSI:
    http://www.cpkb.org/wiki/BSI
    Twoja bateria:
    http://www.cpkb.org/wiki/Nokia_BL-6P_battery
    Te ładowarki o których piszesz, to straszny syf, (badziewiaste,
    iskrzące styki, niepewne mocowanie baterii).
    Chyba lepiej takie coś zrobić we własnym zakresie, lub kupić firmowego
    gotowca.

  • 3. Data: 2016-02-16 20:23:22
    Temat: Li-yon - czy wymagają formowania?
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2016-02-13 o 13:29, Olaf Frikiov Skiorvensen pisze:
> [...]
    >
    > Te ładowarki o których piszesz, to straszny syf, (badziewiaste,
    > iskrzące styki, niepewne mocowanie baterii).

    Zobaczę w praniu, jeszcze do mnie nie dotarła.
    Ale nadal nie wiem, czy to normalne, że ogniwo Li-yon, po tym, jak
    urządzenie utraciło z niej zasilanie, okazuje ona na zaciskach napięcie
    zerowe? Przypomnę, iż zakładałem zadziałanie jej wewnętrznej
    elektroniki, która po prostu ma za zadanie uniemożliwić jej rozładowanie
    poniżej (w przybliżeniu) 3 v (?), czy innego "napięcia krytycznego".

    A przy okazji mam drugie pytanie:
    Czy ogniwa tego typu wymagają formowania? Bo urządzenie, w którym mam
    takie ogniwo - nie ma żadnego "Emanuela" ;) (instrukcji), tylko parę
    dumnie brzmiących sloganów autoreklamowych. A że wydaje mi się, iż
    formowanie było istotne, ale tylko dla ogniw Ni-Cd oraz Ni-MH, to już
    dla całego spektrum litowych - się tego nie stosowało. Ale z 3 strony to
    urządzenie (słuchawki) z którym mam teraz zagwostkę, wykazuje spore
    wahania pojemności. Do sprawdzenia tego używam dodatkowego
    mierniczka-przelotki na USB, i na początku pokazywał ok. 140 mAh-ów,
    czy, jak kto woli: mAh-in ;) ale potem pojemność zaczęła rosnąć,
    sięgając 300. Natomiast na ogniwie (chińskie) podano 750, ale to może
    być od prawdy dość odległe, jak to w ChRL.

    Precyzując istotę pytania: jak niektórym wiadomo - formowanie polega na
    tym, aby kilkukrotnie obowiązkowo z-używać pojemność ogniwa od max, do
    minimum, a zaniedbanie tego ma skutkować zmniejszeniem pojemności. Czy
    dotyczy to ogniw Li-yon?

    Dobre rady nic nie kosztują

    i przeważnie warte są
    swojej... ceny!

  • 4. Data: 2016-02-17 10:29:00
    Temat: Re: Li-yon - czy wymagają formowania?
    Od: ks <k...@g...com>

> [...]
    > zaniedbanie tego ma skutkować zmniejszeniem pojemności. Czy dotyczy to ogniw

    Na poparcie każdej wersji którą sobie wymyślisz znajdziesz wywody gdzieś w
    internecie. Technicznie w skócie: form(at)owanie baterii miało ograniczyć efekt
    pamięciowy ogniw, i wywodzi się z czasów, gdy ni-cd/mh były w powszechnym
    użyciu. Efekt pamięci w li-ion jest niewielki i nie powinno mieć dużego
    znaczenia w jaki sposób ładuje się te akumulatory. Obecnie formowanie jest
    używane przez producentów/sprzedawców baterii do nieuwzględniania reklamacji :)

    pozdrawiam Krzysiek

    Ps. Za to dla telefonu może mieć znaczenie, bo np taki samsung i5700 z androidem
    1.6 po wgraniu chyba 2.2 zupełnie zgłupiał w kwestii baterii. Potrafił wyłączyć
    się np przy 70% baterii, po czym udało się go włączyć i pokazując cały czas 0%
    chodził jeszcze kilka dni (z komunikatami, że bateria słaba). Unormowało się
    dopiero po czyszczeniu statystyk baterii i paru cyklach 0-100%. Poza tym jednym
    telefonem nie spotkałem się w żadnym innym z takim durnym zachowaniem. Była
    jeszcze Nokia 6500 z niezrozumiałym dla mnie zachowaniem: nie potrafiła
    doładować porządnie baterii - naładowanie akku w ładowarce DIY do li-ion
    powodowało znacząco dłuższe czasy pracy w telefonie na kilka miesięcy... (po tym
    jednym naładowaniu na zewnątrz telefon ładował ok przez następne kilkadziesiąt
    cykli - może miał ładowanie ograniczone jakimś timerem?)

    ---
    Avast.

  • 5. Data: 2016-02-17 12:37:59
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "ks" <k...@g...com> napisał w wiadomości
    > Na poparcie każdej wersji którą sobie wymyślisz znajdziesz wywody gdzieś w
    > internecie. Technicznie w skócie: form(at)owanie baterii miało ograniczyć
    > efekt

    TYLKO "formowanie".

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.

  • 6. Data: 2016-02-17 13:47:57
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Tue, 16 Feb 2016 20:23:22 +0100
    doszła do mnie wiadomość
    <56c37727$0$22823$65785112@news.neostrada.pl>
    od JaNus <bez@adresu> :

> [...]
    >tym, aby kilkukrotnie obowiązkowo z-używać pojemność ogniwa od max, do
    >minimum, a zaniedbanie tego ma skutkować zmniejszeniem pojemności. Czy

    Jedni wieszają podkowy nad drzwiami do mieszkania, inni obwieszają się
    cudownymi kamieniami, jeszcze inni "formują" ogniwa LI-ION, to bardzo
    poprawia samopoczucie.

  • 7. Data: 2016-02-17 18:35:53
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2016-02-17 o 13:47, Olaf Frikiov Skiorvensen pisze:
> [...]
    >
    > Jedni wieszają podkowy nad drzwiami do mieszkania, inni obwieszają się
    > cudownymi kamieniami, jeszcze inni "formują" ogniwa LI-ION, to bardzo

    Też miałem o tym zbliżone przekonanie, ale: Bądź tak uczynny, i
    wyjaśnij, dlaczego w moich słuchawkach pojemność za-ładowana zmienia się
    (w zasadzie wciąż "w górę") przy kolejnych ładowaniach. Wszak piałem o
    tym powyżej.
    Doprecyzuję: Sprzęt mam niezbyt długo, a rozładowuję ogniwo "na ile się
    da" - _niemal_ za każdym razem. Po czym mierzę ilość wbitych weń
    mAh-in, i ona co i rusz jest inna. Stąd moje wątpliwości.

    Dobre rady nic nie kosztują

    i przeważnie warte są
    swojej... ceny!

  • 8. Data: 2016-02-17 18:48:24
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2016-02-17 o 10:29, ks pisze:

    > Na poparcie każdej wersji którą sobie wymyślisz znajdziesz wywody
    > gdzieś w internecie.

    Jest też sporo zwolenników płaskiej Ziemi

    > Obecnie formowanie jest używane przez
    > producentów/sprzedawców baterii do nieuwzględniania reklamacji :)

    W to jestem w stanie uwierzyć.

> [...]
    > komunikatami, że bateria słaba). Unormowało się dopiero po
    > czyszczeniu statystyk baterii i paru cyklach 0-100%.

    Czyli zakładasz, że to nie tyle ogniwo było winne, ale ładowarka? Chyba
    tak właśnie.

> [...]
    > zewnątrz telefon ładował ok przez następne kilkadziesiąt cykli - może
    > miał ładowanie ograniczone jakimś timerem?)

    Powyżej Olaf Frikiov Skiorvensen podał linka do informacji, z której
    wynikało, że jeden ze styków na aku - prowadzi do opornika, którego
    wartość określa (na użytek ładowarki) m.in. przybliżoną pojemność
    ogniwa. Jeśli coś tu producent skopał, i opór był nieadekwatny - to on
    oszukiwał jedną ładowarkę, która ową informację sczytywała, a nie miał
    wpływu na inną, która jej nie używała wcale.

    Dobre rady nic nie kosztują

    i przeważnie warte są
    swojej... ceny!

  • 9. Data: 2016-02-18 09:18:32
    Od: Jawi <g...@p...fm>

> [...]
    > naładowaniu na zewnątrz telefon ładował ok przez następne kilkadziesiąt
    > cykli - może miał ładowanie ograniczone jakimś timerem?)
    Bo telefony żeby pokazać ci ile % zostało używają kontrolerów lądowania
    i liczą ilość kulombów władowanych w ogniwo i wyjętych z niego :)
    Jak przy upgradzie zapisane dane o energii w ogniwie się "pogubią" to
    ładowanie może głupieć. Często restart pomaga najlepiej po całkowitym
    wyładowaniu baterii.
    Sam budowałem taką ładowarkę z kontrolą ładunku na ltc4150.

  • 10. Data: 2016-02-18 09:32:49
    Od: ks <k...@g...com>

    W dniu 2016-02-17 o 18:48, JaNus pisze:

    > Czyli zakładasz, że to nie tyle ogniwo było winne, ale ładowarka? Chyba tak
    > właśnie.

    Nic nie było winne, tylko zmiana softu w telefonie spowodowała dziwne zachowanie
    - przed zmianą było normalnie, po wgraniu softu zgłupiał. Czyli są jakieś dane
    które nie były kompatybilne lub zostały nadgrane pochodzącymi od innego telefonu
    razem z softem (może te magiczne statystyki baterii albo sterownik baterii coś
    sobie przechowuje)

> [...]
    > informację sczytywała, a nie miał wpływu na inną, która jej nie używała wcale.

    spierał się nie będę, działo się to na oryginalnej baterii którą dostałem z
    telefonem - na początku była dobra, z czasem (ze trzy lata) osłabła tak do 50%,
    kupiłem jakiś zamiennik, a akku nokii zamontowałem zamiast bateryjki do takiego
    małego autka zdalnie sterowanego :) zapierdzielał po tej wymianie jak mały
    samochodzik, nie dziwię się, bo z 3xnicd takich pastylkowych dostał porządnego
    li-iona. Po paru tygodniach okazało się, że ten zamiennik w telefonie jest
    gorszy od tej starej baterii oryginalnej i nastąpiła powrotna wymiana. I tu
    najciekawsze jest to, że bateria odżyła tak na 80% nowej i telefon ładował ją
    poprawnie przez kilkanaście-kilkadziesiąt cykli, ale z tendencją spadającą. Po
    2-3 miesiącach znowu trzymała tak na 50%. No więc ja ją wtedy na ładowarkę ze
    dwa cykle i tak z rok jeszcze się bawiłem, a teraz telefon już jest
    zutylizowany. Wniosek z tego dla mnie jest taki, żeby nie kupować zamienników
    baterii :)
    pozdrawiam Krzysiek

    ---
    Avast.