eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaLicznik/detektor Geigera-Mullera. Tuba DOB-50. Pytanka mam :) › Re: Licznik/detektor Geigera-Mullera. Tuba DOB-50. Pytanka mam :)
    From: slawek <f...@f...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Licznik/detektor Geigera-Mullera. Tuba DOB-50. Pytanka mam :)
    Date: Sun, 07 Aug 2016 19:34:01 +0200

    On Fri, 5 Aug 2016 10:36:20 -0700 (PDT), s...@g...com wrote:
    > Po czym poznać tzw. bieg własny czy te zliczenia które si?=
    > ? same wzbudzają mimo że cząstek radioaktywnych nie zanoto=
    > wano?

    Cząstki różne lecą przez licznik zawsze. Niektóre jonizujące.
    Najlepiej każdy impuls analizować: kształt, amplituda itd. Dobrze
    byłoby detektor chodzić (ale to i tak prawie nic nie daje, a jest b.
    uciążliwe). Praktycznie to ustawia się napięcie przy którym liczba
    impulsów niewiele rośnie z napięciem, czyli na płaskim odcinku
    charakterystyki n(V). Ale ważne jest też napięcie dyskryminacji i
    parę innych rzeczy. Do tego wszystkiego: licznik GM jest bardzo
    prymitywny, niektórych rzeczy nie zmierzy. Warto także zrozumieć czym
    jest czas martwy.

    > Czego poza ustawianiem zbyt wysokiego napięcia, zbyt długich prze=
    > wodów do tuby nie robić aby tuby nie ubić?

    Generalnie: ograniczyć prąd, to nie żarówka/neonówka. Mechanicznie
    rozbić można. Hardcore to skażenie jakimś czymś - licznikówi nic nie
    będzie, ale raczej nie da się go potem do niczego sensownego użyć.

    > Na ile czasu/impulsów taka tuba wystarcza?

    Jeżeli ostrożnie używać to dziesiątki lat. Lub nieco/znacznie krócej
    jeżeli tzw. samogasnący. Tam w środku nic nie ma co mogłoby się samo
    zepsuć. Niemal to samo co zwykła neonówka. Ale jeżeli np. bańka
    będzie nieszczelna...