    From: Tomasz Wójtowicz <t...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Lupa i poparzenie oka
    Date: Fri, 12 Oct 2012 16:40:39 +0200

    W dniu 2012-10-12 15:00, RR pisze:
    > Ostatnio lutowałem sporo maleństw SMD pod silną lupą i wygląda na to, że
    > poparzyłem sobie oko. Na szczęście po kilku dniach przeszło.
    > Nie podejrzewam chemii ani bezpośredniego poparzenia gorącym powietrzem,
    > bo bez lupy mogę lutować całymi dniami. :-)
    >
    > Czy możliwe by podczerwień jaką emituje rozgrzana lutownica ogniskowała
    > się w oku szkodząc mu? Stosuje się jakieś filtry?

    Mój znajomy justował lasery gazowe o mocach demostracyjnych (<1mW).
    Justowanie polega na tym, że trzeba po wymianie rury z gazem ustawić
    jedno zwierciadło idealnie na przeciwko drugiego. Używa się do tego
    specjalnej patrzałki, którą obserwuje się punkt odniesienia na
    zwierciadle tylnym. W momencie, kiedy ustawi się zwierciadła idealnie,
    powstaje akcja laserowa i przez patrzałkę prosto w oko trafia promień.
    Teoretycznie nic nie powinno się stać, bo moc jest mała, ale znajomy
    narzekał, że przez parę dni niedowidział na jedno oko.