  • 1. Data: 2012-10-12 15:00:14
    Temat: Lupa i poparzenie oka
    Od: RR <m...@w...pl>

    Ostatnio lutowałem sporo maleństw SMD pod silną lupą i wygląda na to, że
    poparzyłem sobie oko. Na szczęście po kilku dniach przeszło.
    Nie podejrzewam chemii ani bezpośredniego poparzenia gorącym powietrzem,
    bo bez lupy mogę lutować całymi dniami. :-)

    Czy możliwe by podczerwień jaką emituje rozgrzana lutownica ogniskowała
    się w oku szkodząc mu? Stosuje się jakieś filtry?

    --
    rry

  • 2. Data: 2012-10-12 15:15:29
    Temat: Re: Lupa i poparzenie oka
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "RR" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Czy możliwe by podczerwień jaką emituje rozgrzana lutownica ogniskowała
    > się w oku szkodząc mu? Stosuje się jakieś filtry?

    Kilka lat temu robiłem pomiary czułości odbiorników IR i emisji nadajników.
    Przez kilka godzin miałem jakieś 20cm przed sobą różne diody IR (zasilone
    50mA, na raz zawsze tylko jedną) skierowane z prawej na lewo (patrzyłem na
    nie praktycznie z boku).
    Potem przez 2 dni szczypały mnie oczy.
    P.G.

  • 3. Data: 2012-10-12 15:24:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RR" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >Czy możliwe by podczerwień jaką emituje rozgrzana lutownica
    >ogniskowała się w oku szkodząc mu? Stosuje się jakieś filtry?

    Mozliwe, ale chyba malo prawdopodobne.
    Lutownica to daleka IR, watpie czy szklo (plastik) tak latwo
    przepuszczaja.

    Ilosc wydaje mi sie ze tez dosc mala.

    J.

  • 4. Data: 2012-10-12 16:17:18
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > Mozliwe, ale chyba malo prawdopodobne.
    > Lutownica to daleka IR, watpie czy szklo (plastik) tak latwo
    > przepuszczaja.
    >
    > Ilosc wydaje mi sie ze tez dosc mala.

    Wydaje mi się,że to raczej podobne zjawisko, jak szczypanie oczu po dłuższym
    ślipieniu w monitor komputerowy - oko raczej nieruchome, pracuje w napięciu,
    po prostu się mędzy i szczypaniem daje znać. Mając oko w lupie, czy lupę w
    oku, jak kto chce, napinamy powieki, mięśnie przy robieniu pompek, czy
    dalekim marszu też się w końcu zmęczą. Nie przypuszczam, żeby to było
    oparzenie. A raczej "zmęczenie materiału", dać oczom odpocząć i będzie
    dobrze, także robić co godzinkę choćby chwilowe przerwy na popatrzenie się
    przez okno, czy na pieska śpiącego w fotelu :)
    Wystarczy nawet w ładny słoneczny dzień nieruchomo ślepić w czytaną książkę,
    bez odpoczynku dla wzroku - i oczy też będą szczypać.

  • 5. Data: 2012-10-12 16:21:09
    Od: RR <m...@w...pl>

    W dniu 2012-10-12 15:24, J.F pisze:
    > Mozliwe, ale chyba malo prawdopodobne.
    > Lutownica to daleka IR, watpie czy szklo (plastik) tak latwo przepuszczaja.

    Właśnie. Nikt w tzw. realu nie potwierdził, by go to spotkało, stąd moje
    pytanie.
    Fakt, że używam dość "silnej" dwusoczewkowej lupy typu
    zegarmistrzowskiego, która ze względu na ogniskową wymusza krótki
    dystans od lutowanego elementu i tym samym rozgrzanego grota.

    > Ilosc wydaje mi sie ze tez dosc mala.

    Niby trochę watów w ten grocik idzie, hmm.

    --
    rry

  • 6. Data: 2012-10-12 16:32:44
    Od: RR <m...@w...pl>

    W dniu 2012-10-12 16:17, Anerys pisze:
> [...]
    > dać oczom odpocząć i będzie dobrze, także robić co godzinkę choćby
    > chwilowe przerwy na popatrzenie się przez okno, czy na pieska śpiącego w

    Któż nie zna tego uczucia zmęczenia wzroku, kto coś robi, szczególnie w
    elektronice. :-)
    W moim przypadku, było trochę inaczej: Silny ból wewnątrz gałki ocznej i
    namacalne pod powieką opuchnięcie jej górnej części.

    --
    rry

  • 7. Data: 2012-10-12 16:39:21
    Od: ZeNek <p...@p...pl>

    W dniu 2012-10-12 15:00, RR pisze:
> [...]
    >
    > Czy możliwe by podczerwień jaką emituje rozgrzana lutownica ogniskowała
    > się w oku szkodząc mu? Stosuje się jakieś filtry?

    A slyszales o tym ze szklo wszelakie itp tlumia skutecznie IR ?

  • 8. Data: 2012-10-12 16:40:39
    Od: Tomasz Wójtowicz <t...@s...com>

> [...]
    >
    > Czy możliwe by podczerwień jaką emituje rozgrzana lutownica ogniskowała
    > się w oku szkodząc mu? Stosuje się jakieś filtry?

    Mój znajomy justował lasery gazowe o mocach demostracyjnych (<1mW).
    Justowanie polega na tym, że trzeba po wymianie rury z gazem ustawić
    jedno zwierciadło idealnie na przeciwko drugiego. Używa się do tego
    specjalnej patrzałki, którą obserwuje się punkt odniesienia na
    zwierciadle tylnym. W momencie, kiedy ustawi się zwierciadła idealnie,
    powstaje akcja laserowa i przez patrzałkę prosto w oko trafia promień.
    Teoretycznie nic nie powinno się stać, bo moc jest mała, ale znajomy
    narzekał, że przez parę dni niedowidział na jedno oko.

  • 9. Data: 2012-10-12 16:41:45
    Od: ZeNek <p...@p...pl>

> [...]
    > Teoretycznie nic nie powinno się stać, bo moc jest mała, ale znajomy
    > narzekał, że przez parę dni niedowidział na jedno oko.

    Laser a IR to troche inne pasmo.

  • 10. Data: 2012-10-12 16:42:17
    Od: Tomasz Wójtowicz <t...@s...com>

    W dniu 2012-10-12 16:39, ZeNek pisze:

    > A slyszales o tym ze szklo wszelakie itp tlumia skutecznie IR ?

    A ja ostatnio ogrzewałem się przed kominkiem z szybą. Mikrofale zapewne?