  • Data: 2017-12-15 12:25:15
    Temat: Re: Lutoanie blaszanych styków
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-12-13 o 16:57, kilokitu pisze:
    > Chlorek cynku można sobie samemu zrobić. W sklepie budowlanym można kupić kwas
    solny i biel cynkową. Wystarczy do kwasu wsypać dużo bieli cynkowej i odczekać kilka
    dni aż cały kwas zużyje się do reakcji. Po zakończonej reakcji w naczyniu musi
    pozostać jeszcze trochę bieli cynkowej aby cały kwas miał z czym zareagować. Inaczej
    kwas pozostanie w roztworze co może powodować późniejszą korozję lutowanych
    powierzchni.
    > Zamiast bieli cynkowej można użyć czysty cynk. Niestety reakcja może bardzo długo
    przebiegać... nawet miesiąc zanim zniknie cały kwas. Reakcja jest też egzotermiczna
    więc roztwór może się zagotować. Aby do tego nie dopuścić cynk trzeba dodawać powoli
    małymi dawkami. Podczas tej reakcji wydziela się wodór więc trzeba uważać aby coś nie
    wybuchło. Używam samodzielnie "robionego" chlorku cynku już od chyba 40 lat. Nigdy
    nie zauważyłem żeby lutowane powierzchnie z powodu chlorku cynku korodowały. Do
    polutowania końcówki akumulatorka wystarczy mikrokropelka roztworu ZnCl2 o objętości
    mniej niż 1 mm^3

    Sękowski ?