    From: Wojciech Bartczak <o...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Manipulator liniowy.
    Date: Mon, 01 Feb 2010 22:25:46 +0100

    W dniu 2010-02-01 14:39, Roman Rumian pisze:
    > Panowie,
    >
    > szukam elementu, będacego cyfrowym odpowiednikiem potencjometru
    > suwakowego, tak jak tzw. enkoder impulsowy jest odpowiednikiem
    > potencjometru obrotowego.
    >
    > Owszem, znalazłem sensory położenia z np. fotokomórka i paskiem dziurek,
    > ale to nie wyglada i za drogie.
    >
    > Teoretycznie nadałby sią linowy czujnik dotykowy (pojemnosciowy), ale
    > potrzebuje aż 16 na panelu czołowym 2U, i do tego nie jestem pewien
    > ergonomii i niezawodności.
    >
    > Może ktoś spotkał taki linowy enkoder impulsowy ?
    >
    > Pozdrowienia

> [...]

    A może to co stosuje się w obrabiarkach CNC do pozycjonowania ?
    Generalnie rozwiązaniem polegało na tym, że czujnik przesuwa się nad
    magnesem wykonanym jak grzebień. Przesuwanie czujnika powodowało
    powstawanie impulsów, które można by zliczać. Może ktoś pamięta jak to
    się nazywało Mnie po głowie chodzi liniał magnetyczy, ale to może
    prowadzić w maliny.

    Pozdrawiam,
    Wojtek.