  • 1. Data: 2010-02-01 13:39:28
    Temat: Manipulator liniowy.
    Od: Roman Rumian <r...@a...edu.pl>

    Panowie,

    szukam elementu, będacego cyfrowym odpowiednikiem potencjometru
    suwakowego, tak jak tzw. enkoder impulsowy jest odpowiednikiem
    potencjometru obrotowego.

    Owszem, znalazłem sensory położenia z np. fotokomórka i paskiem dziurek,
    ale to nie wyglada i za drogie.

    Teoretycznie nadałby sią linowy czujnik dotykowy (pojemnosciowy), ale
    potrzebuje aż 16 na panelu czołowym 2U, i do tego nie jestem pewien
    ergonomii i niezawodności.

    Może ktoś spotkał taki linowy enkoder impulsowy ?

    Pozdrowienia

    Roman Rumian

  • 2. Data: 2010-02-01 16:00:48
    Temat: Re: Manipulator liniowy.
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

    Użytkownik "Roman Rumian" <r...@a...edu.pl> napisał w wiadomości
    > Panowie,
    >
    > szukam elementu, będacego cyfrowym odpowiednikiem potencjometru
    > suwakowego, tak jak tzw. enkoder impulsowy jest odpowiednikiem
    > potencjometru obrotowego.
    Nie napisałeś nic na temat rozdzielczości i dokładności,
    więc rozwiązań jest wiele począwszy od potencjometru suwakowego
    na wejściu przetwornika A/D aż do suwmiarki z " Biedronki" za zł 16.
    pzdr,
    Andrzej

  • 3. Data: 2010-02-01 16:47:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej" <d...@o...pl>
> [...]
    > więc rozwiązań jest wiele począwszy od potencjometru suwakowego
    > na wejściu przetwornika A/D aż do suwmiarki z " Biedronki" za zł

    Z tym ze potencjometry maja swoje wady,
    suwmiarki to dopiero polprodukt, a moze nawet cwiercprodukt,
    a liniowe enkodery absolutne .. raczej drogie, i nadal nie
    przypominaja manipulatorow.

    Przyjdzie chyba dac kilka przyciskow, wyswietlacz graficzny i
    mikroprocesor :-)

    J.

  • 4. Data: 2010-02-01 17:47:19
    Od: Roman Rumian <r...@a...edu.pl>

    W dniu 2010-02-01 17:00, Andrzej pisze:
    (...)
> [...]
    > więc rozwiązań jest wiele począwszy od potencjometru suwakowego
    > na wejściu przetwornika A/D aż do suwmiarki z " Biedronki" za zł 16.

    Ponieważ ma to słuzyć do nastawiania głównie wzmocnień, 64 pozycje to
    minimum, ale nie więcej niż 256 i chodzi tylko o to, aby kolejne
    wartości nie zmieniały bezwzglednego położenia.

    Roman Rumian

  • 5. Data: 2010-02-01 17:52:43
    Od: Roman Rumian <r...@a...edu.pl>

    W dniu 2010-02-01 17:47, J.F. pisze:
    (...)
> [...]
    > manipulatorow.
    >
    > Przyjdzie chyba dac kilka przyciskow, wyswietlacz graficzny i

    Nie, takie rozwiązanie odpada - mamy to przemyslane. :-)

    Zapomniałem o potencjometrze i A/D - nie wykluczone, że to może byc ,
    pod warunkiem, ze starzenie pod wpływem prądu polaryzacji spowoduje
    równowmierna zmianę całej ściezki oporowej i dyskretne wartości nie
    zmienia położenia.
    Wykonałem juz prototyp, ale jeszcze nie miałem czasu na sprawdzenie tego
    aspektu.
    Chciałoby sie jednak mieć w pełni "cyfrowe' (impulsowe ?) rozwiązanie,
    zwłaszcza, że konstrukcja mechniczna jest łatwa do wymyślenia, łącznie z
    np. wykorzystaniem do tego celu enkodera obrotowego.

    Pozdrowienia

    Roman Rumian

  • 6. Data: 2010-02-01 18:10:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Roman Rumian" <r...@a...edu.pl>
    > Nie, takie rozwiązanie odpada - mamy to przemyslane. :-)

    Skoro macie przemyslane, to macie wybrane i enkodery, bo przeciez
    nie mysleliscie z sufitu :-P

> [...]
    > byc , pod warunkiem, ze starzenie pod wpływem prądu polaryzacji
    > spowoduje równowmierna zmianę całej ściezki oporowej i dyskretne

    W ukladzie potencjometrycznym [napieciowym] mysle ze bedzie dzialac
    bez takich problemow, za to wiadomo - po latach potencjometry
    trzeszcza, trzeba to bedzie filtrowac i kondensatorami i w
    programie.

> [...]
    > rozwiązanie, zwłaszcza, że konstrukcja mechniczna jest łatwa do
    > wymyślenia, łącznie z np. wykorzystaniem do tego celu enkodera

    Liniowych takich nie widzialem, ale moze sie cos pojawilo w
    nieprzemyslowej cenie.

    J.

  • 7. Data: 2010-02-01 18:30:10
    Od: Roman Rumian <r...@a...edu.pl>

    Znalazłem:
    http://www.infinium-tech.com/downloads/Infinium%20da
    ta%20sheet%2045mm%20v1.4.pdf

    Ale szukam dalej - coś tańszego. ;-)

    RR

  • 8. Data: 2010-02-01 18:32:54
    Od: Roman Rumian <r...@a...edu.pl>

    W dniu 2010-02-01 19:10, J.F. pisze:
    (...)
    > Skoro macie przemyslane, to macie wybrane i enkodery, bo przeciez nie
    > mysleliscie z sufitu :-P

    Nie, mamy przemyslane TYLKO to, że takie rozwiazanie jest niewygodne i
    dlatego odpoada.
    (...)

    > W ukladzie potencjometrycznym [napieciowym] mysle ze bedzie dzialac bez
    > takich problemow, za to wiadomo - po latach potencjometry trzeszcza,
    > trzeba to bedzie filtrowac i kondensatorami i w programie.

    Ano własnie i dlatego potrzebne w pełni "cyfrowe" rozwiazanie.
    (...)
    > Liniowych takich nie widzialem, ale moze sie cos pojawilo w
    > nieprzemyslowej cenie.

    Właśnie znalazłem. :-)

    RR

  • 9. Data: 2010-02-01 21:25:46
    Od: Wojciech Bartczak <o...@o...pl>

    W dniu 2010-02-01 14:39, Roman Rumian pisze:
> [...]
    > ergonomii i niezawodności.
    >
    > Może ktoś spotkał taki linowy enkoder impulsowy ?

    A może to co stosuje się w obrabiarkach CNC do pozycjonowania ?
    Generalnie rozwiązaniem polegało na tym, że czujnik przesuwa się nad
    magnesem wykonanym jak grzebień. Przesuwanie czujnika powodowało
    powstawanie impulsów, które można by zliczać. Może ktoś pamięta jak to
    się nazywało Mnie po głowie chodzi liniał magnetyczy, ale to może
    prowadzić w maliny.

    Pozdrawiam,
    Wojtek.

  • 10. Data: 2010-02-01 21:29:42
    Od: Wojciech Bartczak <o...@o...pl>

    W dniu 2010-02-01 22:25, Wojciech Bartczak pisze:

> [...]
    > powstawanie impulsów, które można by zliczać. Może ktoś pamięta jak to
    > się nazywało Mnie po głowie chodzi liniał magnetyczy, ale to może

    PS. Znalazłem po czasie ;)
    Induktosyn liniowy.

    Wojtek.