    From: Mario <M...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Masy i uziemienia raz jeszcze
    Date: Wed, 8 Nov 2017 18:43:16 +0100

    W dniu 08.11.2017 o 08:53, Atlantis pisze:
    > Zagadnienie stare jak świat, jednak wolę upewnić się czy moje
    > rozumowanie jest poprawne.
    > Jest sobie (a raczej będzie, bo dopiero powstaje) urządzenie zasilane z
    > sieci, przez transformator. Urządzenie zostanie zamontowane w metalowej
    > obudowie, połączonej ze środkowym bolcem gniazdka elektrycznego.
    >
    > Urządzenie będzie wyposażone w interfejs USB do połączenia z komputerem
    > (używany raczej sporadycznie) oraz moduł GSM (aktywny cały czas,
    > transmisje od czasu do czasu). Zewnętrzna antena GSM będzie wyprowadzona
    > na zewnątrz i przykręcona do obudowy.
> [...]

    1) Pewnie masa układu połączona z masą anteny.
    2) Jeśli będziesz się łączył z laptopem (zwłaszcza nie podłączonym do
    sieci zasilającej) to pewnie nie ma znaczenia. Jeśli miałby być
    podłączany komputer stacjonarny to będzie ci się robić pętla masy przez
    masę USB, obudowę PC, przewód zerujący i obudowę urządzenia. Ja w swoich
    urządzeniach daję układ FTDI i izolator ISO7221 między nim a prockiem
    urządzenia. Ekran gniazdka USB podłączony jest do masy układu FTDI,
    który jest zasilany z przetworniczki DC/DC.

    --
    pozdrawiam
    MD