  • 1. Data: 2015-12-31 15:54:30
    Temat: Re: Mercedes wyzywa Tesle na wojnę
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 31 Dec 2015 07:30:56 -0600, Pszemol napisał(a):
    > ... obiecując 4 modele pojazdów elektrycznych:
    > http://www.carmagazine.co.uk/spy-shots/mercedes-benz
    /mercedes-signs-off-four-electric-tesla-fighters/
    > Zaczyna się robić ciekawie... :-)
    > Podejrzewam że gostki z Dubai i Arabii Saudyjskiej
    > zaczynają trzęść portkami ze strachu...

    Spoko spoko - zanim cala flota sie wymieni, to 20 lat minie.

    A prad do tego i do wydobycia litu to skad ? Z ropy i gazu ?

    A i do polozenia solarow to oni maja dobre warunki :-)

    J.

  • 2. Data: 2015-12-31 16:52:34
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Thu, 31 Dec 2015 15:54:30 +0100, J.F. napisał(a):

    /mercedes-signs-off-four-electric-tesla-fighters/

    > Spoko spoko - zanim cala flota sie wymieni, to 20 lat minie.

    Pytanie czy to się w ogóle opłaca.
    Bo różnica ceny ON na stacji i prądu w gniazdku to wynik nie cen rynkowych,
    a kwestii podatkowych.

    Bo paliwa płynne obłożone są dużymi podatkami.
    A energia elektryczna z kolei jest silnie dotowana przez państwo, w dodatku
    na tyle długim i skomplikowanym sposobem że nikt chyba już nie wie jaki
    jest jej faktyczny koszt.

    ON w tej chwili nie licząc podatków to jakieś 1.70zł, co przy 6l/100km daje
    około 10gr/km.

    Auta elektryczne zużywają 20kWh/100km, co przy cenie 56gr/kWh (teoretycznie
    też bez podatków), to wychodzi 11gr/km.

    Czyli dość porównywalnie.

    Z kolei perspektywicznie wydaje się, że większy jest potencjał w obniżaniu
    faktycznej ceny energii elektrycznej, niż paliw kopalnych.

  • 3. Data: 2015-12-31 23:55:33
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    /mercedes-signs-off-four-electric-tesla-fighters/

    > Spoko spoko - zanim cala flota sie wymieni, to 20 lat minie.

    Nie bądź taki pewny - dziś w radio słyszałem o tym jak
    w Królestwie Arabii Saudyjskiej ogłoszono na rok 2016
    nowy budżet z polityką mocnego zaciskania pasa,
    podwyżką lokalnych cen paliwa (obecnie mają ~$1USD/gallon
    a w USA prawie 2x tyle, dziś płaciłem $1.94/gallon) i coś
    nawet o wprowadzeniu podatku dochodowego którego
    nie mieli. Więc niskie ceny ropy bez jakichś widoków na ich
    wzniesienie się nie wróży im zbyt wiele prosperity na 2016.

    > A prad do tego i do wydobycia litu to skad ? Z ropy i gazu ?

    Wbrew pozorom coraz więcej prądu robi się z zasobów
    odnawialnych - ceny fotowoltaiki i wiatru lecą z roku na rok
    na łeb i szyję. Do tego masz elektrownie wodne i atomówki,
    które być może w Polsce nie stanowią dużego procentu
    w ogólnym rozrachunku ale już w USA to znaczący udział.

    > A i do polozenia solarow to oni maja dobre warunki :-)

    Ale to są ogromne inwestycje - to są państwa które są
    przywykłe że pieniądze same do kiesy się sypią... będzie bida!

  • 4. Data: 2016-01-01 00:03:24
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > nie mieli. Więc niskie ceny ropy bez jakichś widoków na ich
    > wzniesienie się nie wróży im zbyt wiele prosperity na 2016.

    Tu masz więcej na ten temat:
    http://www.wsj.com/articles/saudi-arabia-announces-2
    016-budget-1451312691

  • 5. Data: 2016-01-01 17:32:00
    Od: Diabełson <h...@s...org>

    W dniu 2015-12-31 o 16:52, Tomasz Pyra pisze:

    > Z kolei perspektywicznie wydaje się, że większy jest potencjał w obniżaniu
    > faktycznej ceny energii elektrycznej, niż paliw kopalnych.

    A gdyby tak pójść na kompromis i zrobić silnik hybrydowy, czyli
    wysokoprężny zasilany olejem roślinnym plus elektryczny. Da się tak?

  • 6. Data: 2016-01-01 17:34:15
    Od: Diabełson <h...@s...org>

    W dniu 2016-01-01 o 00:03, Pszemol pisze:

    > Tu masz więcej na ten temat:
    > http://www.wsj.com/articles/saudi-arabia-announces-2
    016-budget-1451312691

    "To read full story, subscribe or sign in". Jak masz subscribe to daj
    screena.

  • 7. Data: 2016-01-01 18:06:08
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Diabełson" <h...@s...org> wrote in message
    016-budget-1451312691

    > "To read full story, subscribe or sign in". Jak masz subscribe to daj
    > screena.

    A to ciekawe, bo nie mam subskrypcji ale wczoraj pojawił się
    na moim pececie cały artykuł poobejrzeniu reklamówki
    a dziś już widzę tylko zajawkę...
    Ale jak wyguglasz "budget 2016 arab saudi income tax"
    https://www.google.com/?gws_rd=ssl#q=budget+arab+sau
    di+income+tax+2016
    to dostaniesz mnóstwo innych źródeł/komentarzy na ten
    temat bo to się przetoczyło przez serwisy finansowe
    w ostatnich dniach jak burza. To są 4 pierwsze linki u mnie:
    http://www.aljazeera.com/news/2015/12/saudi-arabia-h
    ikes-petrol-prices-40-pump-151228154350415.html
    http://susris.com/2015/12/29/saudi-arabias-2016-fisc
    al-budget-jadwa/
    http://www.reuters.com/article/us-saudi-budget-idUSK
    BN0UB10D20151228
    http://www.arabnews.com/economy/news/856781

  • 8. Data: 2016-01-01 21:38:31
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Fri, 1 Jan 2016 17:32:00 +0100, Diabełson napisał(a):

    > A gdyby tak pójść na kompromis i zrobić silnik hybrydowy, czyli
    > wysokoprężny zasilany olejem roślinnym plus elektryczny. Da się tak?

    Da się go nawet jeszcze przerobić częściowo na zasilanie LPG ;)
    Ale to chyba nie do końca o to chodzi żeby mieć auto napędzane na wiele
    sposobów.

  • 9. Data: 2016-01-02 06:24:52
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 01.01.2016 17:32, Diabełson wrote:

    > A gdyby tak pójść na kompromis i zrobić silnik hybrydowy, czyli
    > wysokoprężny zasilany olejem roślinnym plus elektryczny. Da się tak?

    Pewnie można, ale nie o to chodzi. Napęd elektryczny jest prosty, ma w
    zasadzie wpisane w zasadę działania AWD, brak skrzyni, sprzęgieł i
    innych wynalazków. No i niesamowity start ze świateł;)

    Shrek/.

  • 10. Data: 2016-01-02 09:19:11
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Przeciez zrobili. Co prawda moc pochodzi glownie od silnika spalinowego ale ruszanie
    jest na pradzie. Daje to ogromna oszczednosc paliwa. Nie idzie o to ile i czego
    zuzyje tylko zeby tanio bylo. Taksowkarze przesiadaja sie na hybrydy bo one pala w
    miescie 4,5 litra zamiast 12.