    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Metoda fotochemiczna - wywolywacz
    Date: Sat, 9 Dec 2017 23:59:16 +0100

    W dniu 2017-12-09 o 18:50, Maciek pisze:

    > Mam też np. taki laminat z TME:
    >
    > https://zapodaj.net/778f9479d0dfb.jpg.html
    > W lakierze zatopione jakieś śmieci, widać nawet jak spod folii ochronnej
    > wyłażą.
    >
    > No i co na to poradzisz? Będzie farfocel ;-)

    Oj faktycznie! Ja nie biorę z TME lecz od znajomego. Pobiegłem właśnie
    zweryfikować powierzchnię ochronną - gładziutka. Ta z TME wygląda tak
    tak jakby ją oklejali w zasyfionym pomieszczeniu. Jeśli te górki
    faktycznie rzutują na jakość płytki, to raczej bym to reklamował.

    > Wiesz w ogóle jestem zaskoczony, że tak się udało cokolwiek naświetlić,
    > a że przypomina to jeszcze to co ma być... Może pokuszę się o kolejny
    > test no ale to bardziej z ciekawości ;-)

    Wiesz, jeśli jest jakikolwiek kontrast, to zawsze "coś" da się z tym
    zrobić. Zabawa Twoja polega na: mam kiepski kontrast, może nawet
    dziurawy, dobieram czas naświetlania na krawędzi bo -1s niedoświetli a
    +1s prześwietli i może trafię :-) I pewnie uda się czasem trafić. W
    końcu mnie się udawało gdy uczyłem się technologii :-)

    Sądzę, że najlepszą metodą nanoszenia ścieżek byłby bezpośredni druk na
    PCB. Odpada mnóstwo problemów wtedy. Na YT widziałem jak gość przerobił
    plujkę do takich celów i wyszło niesamowicie. Blat był metalowy i
    ruchomy, chyba w kierunku Y tylko. PCB unieruchomiona "pigułkami"
    magnetycznymi o grubości < PCB, rozmieszczonymi po obwodzie płytki. Nie
    pamiętam detali już ale zaskoczyło mnie to, że tusz się nie rozpuścił w
    kąpieli. Niczego do niego nie dodawał. Pomysł był fajny ale ... jak
    zsynchronizować dwie strony? Tego już nie omówił bo pewnie nie dałby
    rady przy takim podejściu. Ale raczej byłoby to wykonalne przy pewnych
    modyfikacjach.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek