  • 1. Data: 2017-11-04 05:49:30
    Temat: Metoda fotochemiczna - wywolywacz
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Hej,

    Czego uzywacie do wywolywania PCB w metodzie fotochemicznej? Macie
    doswiadczenie z wywolywaczem AGT-087?

    Dzis robilem pierwsze podejscie do tej metody i wydaje sie, ze wywolywacz
    bardzo slabo zadzialal. Wzor sciezek nie pojawil sie po wywolywaniu, mimo
    trzymania plytki przez 2 minuty (zalecaja 30-60s, max 2 minuty).

    Naswietlalem przez kalke techniczna 4 swietlowkami UV 8W z czasem od 1 do
    9 minut (ogolnie 9 malych, probnych plytek). Laminat pokryty emulsja
    swiatloczula fabrycznie (nie Positiv).

    Btw, czy zamiast kalki technicznej mozna uzyc zwyklego papieru i
    potraktowac go Transparentem, czy to nie zadziala tak dobrze?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 2. Data: 2017-11-04 12:12:15
    Temat: Re: Metoda fotochemiczna - wywolywacz
    Od: "jacek" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Btw, czy zamiast kalki technicznej mozna uzyc zwyklego papieru i
    > potraktowac go Transparentem, czy to nie zadziala tak dobrze?

    HGT-087 nie znam.
    Wywołuje kretem 7 do 9 gram na 1 litr wody
    temperatura kąpieli ok 30 stopni, czas wywoływania
    do 30 sekund.

  • 3. Data: 2017-11-04 14:58:04
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 04.11.2017 o 12:12, jacek pisze:
> [...]
    >>

    > HGT-087 nie znam.
    > Wywołuje kretem 7 do 9 gram na 1 litr wody
    > temperatura kąpieli ok 30 stopni, czas wywoływania

    I żadnej kalki ani papieru smarowanego naftą o tajemniczej nazwie. Folia
    Ulano :-)

    P.P.

  • 4. Data: 2017-11-04 16:32:40
    Od: Maciek <n...@n...pl>

    W dniu 04.11.2017 o 05:49, Adam Wysocki pisze:
    > Hej,
    >
    > Czego uzywacie do wywolywania PCB w metodzie fotochemicznej? Macie
    > doswiadczenie z wywolywaczem AGT-087?

    Tego właśnie.

> [...]
    >
    > Naswietlalem przez kalke techniczna 4 swietlowkami UV 8W z czasem od 1 do
    > 9 minut (ogolnie 9 malych, probnych plytek). Laminat pokryty emulsja

    Jak wrzuciłeś płytkę do AGT schodziła jakaś brązowa warstwa z niej?
    Czy w ogóle zero reakcji?

  • 5. Data: 2017-11-04 18:12:23
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    Od wielu lat używam wodorotlenek sodowy w granulkach. Aktualnie kilogram w różnych
    sklepach internetowych kosztuje około 10 zł. Poprosiłem znajomą laborantkę aby mi
    odważyła 5 gramów (tyle daję na pół litra wody). Te 5 gramów wsypałem sobie do małej
    fiolki i zaznaczyłem poziom jaki zajmuje. Teraz zamiast ważyć odmierzam tą fiolką.
    Każde wywoływanie jest udane.

  • 6. Data: 2017-11-04 19:31:29
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

> [...]
    >
    > Btw, czy zamiast kalki technicznej mozna uzyc zwyklego papieru i
    > potraktowac go Transparentem, czy to nie zadziala tak dobrze?

    Najprawdopodobniej problem leży nie w wywoływaczu tylko tej emulsji
    "światłoczułej".
    Nie miała on czasem barwy zielonej? Kupiłem kiedyś takie gó.no i po
    kilku próbach wywaliłem.

    --
    Kaczin

  • 7. Data: 2017-11-04 19:39:29
    Od: b...@g...com

    użytkownik Adam Wysocki napisał:
> [...]
    > bardzo slabo zadzialal. Wzor sciezek nie pojawil sie po wywolywaniu, mimo
    > trzymania plytki przez 2 minuty (zalecaja 30-60s, max 2 minuty).

    Piszą że zawiera Na20 (hi hi tlenek sodu)i nie zawiera NaOH, tyle że Na2O+H20 daje
    NaOH.

    Chujnia z patatajnią krótko mówiąc, człek kupuje, ale nie idzie dowiedzieć
    się co. Nie ma reakcji po 2 minutach? Hm, pomyślmy, zaoszczędzili
    na torebkach, najpierw środek zaabsorbował wilgoć(przez pory taniej folii),
    później CO2 (NaOH reaguje z CO2)i środek można wyrzucić do kosza po 6 miesiącach
    leżenia na półce sklepowej.

    Kup se zwykły NaOH albo jaki wywoływacz w metalizowanych torebkach.

  • 8. Data: 2017-11-04 19:49:15
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 04.11.2017 o 19:39, b...@g...com pisze:

> [...]
    NaOH.

    > Chujnia z patatajnią krótko mówiąc, człek kupuje, ale nie idzie dowiedzieć

    Chodzą słuchy, że to podróba Seno 4007. A więc ortokrzemian.
    Ale problemem wątkotwórcy raczej jest naświetlanie.

    P.P.

  • 9. Data: 2017-11-05 01:27:56
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Maciek <n...@n...pl> wrote:

    > Jak wrzuciłeś płytkę do AGT schodziła jakaś brązowa warstwa z niej?
    > Czy w ogóle zero reakcji?

    Zero. A powinno być widać wzór po wywołaniu czy nie?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 10. Data: 2017-11-05 01:45:08
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Kaczin <j...@p...interia.pl> wrote:

    > Najprawdopodobniej problem leży nie w wywoływaczu tylko tej emulsji
    > "światłoczułej".
    > Nie miała on czasem barwy zielonej? Kupiłem kiedyś takie gó.no i po
    > kilku próbach wywaliłem.

    Nie. Po zdjęciu warstwy ochronnej (niebieskiej z wierzchu, czarnej od
    spodu) emulsja wyglądała jak czysty laminat. Jedynie po tym, że woda
    podczas mycia osiadała na nim kropelkami (inaczej niż na czystej miedzi)
    można było poznać, że jest tam jakaś warstwa.

    To ten laminat:
    http://allegro.pl/fhp50-laminat-swiatloczuly-100x50m
    m-i6997488813.html

    Po bardzo długim potrzymaniu w roztworze coś zaczęło się wytrawiać, ale
    inna płytka, zanurzona w tym czasie (zrobiona termotransferem) wytrawiła
    się błyskawicznie...

    http://www.chmurka.net/r/trawienie.jpg

    To płytka podzielona na kwadraty 1,5 x 1,5 mm, w kolejności naświetlania:

    1min 2min 3min
    4min 5min 6min
    7min 8min 9min

    Wzór (przykładałem płytkę do kolejnych kwadratów, przyklejając z powrotem
    warstwę ochronną po naświetleniu kwadratu):

    http://www.chmurka.net/r/trawienie.png

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]