    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Mobilne gniazdka elektryczne - używał ktoś coś takiego ?
    Date: Fri, 27 Jun 2014 17:40:21 +0200

    Pan J.F. napisał:

    > W laptopie wifi ma pewien sens - urzadzenie z zalozenia przenosne,
    > po co do tego jeszcze fefnascie kabelkow.

    Ono już teraz jest przenośnie głównie *z założenia*. Ludzie kupują
    laptopy, bo tak jest taniej, albo sądzą, że tak jest nowocześniej,
    a potem używają ich w jednym miejscu. Ten, o którym pisałem, też miał
    być z założenia przenośny (o, jak fajnie, będzie można pracować tam,
    gdzie nie ma komputera!), ale się okazało, że miejsca bez komputerów,
    w których przychodzi ochota do pracy nie istnieją. Więc stoi teraz
    w jednym miejscu i czasem jest wykorzystywany jako drugi komputer w
    domu. Ja mam to samo -- kompletny brak motywacji do używania mobilnych
    komputerów (nocnika ze sobą też nie wożę, co można wytłumaczyć tymi
    samymi przyczynami).

    > Jak glownie w jednym miejscu, to postawic w poblizu AP.
    > Moc sie wtedy nie ustawi jakos automatycznie ?

    W laptopie może się i ustawi, ale nie w AP. Przecież on *z założenia*
    ma obsługiwać obszar w promieniu iluś metrów i służyć z ochotą każdemu
    chętnemu. Dlatego jeśli bloczysko wielkie, to jesteśmy w polu rażenia
    niemal setki takich nadajników.

    > A ktos sie orientuje jak wifi w ogole dziala ?
    > Bo oprocz ogolnikow to szczegolowszy opis trudno znalezc, a interesuje
    > mnie
    > a) sposob potwierdzania - karta sama jakos retransmituje jak nie
    > dotarlo ?
    > b) dostep do eteru ... tyle nadajnikow powinno sie zaklocac, modulacja
    > jakas odporna, czy jak w ethernecie - czekaja na cisze w eterze ?
    >
    > Bo na razie mnie dziwi dlugi czas pinga w warunkach zaklocen i niski
    > efektywny transfer nawet na bliska odleglosc.

    Nie jestem wielkim znawcą tematu, ale wiem tyle, że sieć zawiadowana
    ("managed") przez accespoint jest jedną domeną kolizyjną, czyli właśnie
    takim oldskulowym ETHERnetem. Więc podana prędkość danego protokołu
    jest nieprzekraczalną granicą dla *sumy* wszystkich transmisji. Ale są
    tacy, co robią sobie "nowoczesne biuro" z dwudziestu laptopów i jednego
    AP -- i są przekonani, że to lepiej niż po kablu, bo przecież napsane,
    że sto ileś megabitów (albo nawet pińcet).

    --
    Jarek