    From: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Moment a moc
    Date: Thu, 30 Sep 2010 10:39:14 +0000 (UTC)

    On Thu, 30 Sep 2010 10:31:11 +0200, Sylwester Łazar <i...@a...pl> wrote:

    > "The Ducati Desmosedici RR is a ___limited___ production road-legal version
    > of the Desmosedici MotoGP racebike.
    >
    > Ducati made ___1,500___ Desmosedici models for public purchase. The bike was
    > launched at the 2006 Italian MotoGP event. The entire 500 unit allocation
    > for the United States ____sold out in five hours____."

    Ducati stosuje desmodromikę we wszystkich swoich motocyklach.
    To jest ten sam silnik, tylko w różnych wariantach (chłodzone
    powietrzem/wodą, dwu, trzy, czterozaworowe, różne pojemności),
    ale zawsze jest to twin w układzie L i rozrząd desmo. Łączną
    produkcję można liczyć raczej w dziesiątkach tysięcy rocznie.

    > Ale komplikuje to mechanikę. Znowu wałek lub dwa więcej.

    Wałek może być ten sam, tylko musi mieć krzywki otwierające i
    zamykające. Więcej dźwigienek, większa komplikacja, trudniejsza
    regulacja. W skrócie, w normalnych pojazdach życie w zgodzie z
    KISS ma sens.

    > Nie mam czasu niestety poczytać o tych suwakowych, ale faktycznie
    > trafia do mnie fakt, że ten nagar będzie się gdzieś gromadził.

    Będzie się zbierał na krawędziach okien i będzie się
    przedostawał na gładzie suwaków. Co oznacza problemy ze
    szczelnością. Poza tym taki suwak oznacza też konieczność
    posiadania w głowicy dużego, litego elementu, który nie będzie
    chłodzony (chyba żeby zrobić drążony i pompować doń olej, ale to
    znów mocno komplikuje wykonanie takiego elementu). Kolejny
    problem to nierównomierna rozszerzalność materiału głowicy
    (zwykle stopy lekkie) i suwaka (obstawiam raczej jakąś stal
    stopową -- chyba że suwak będzie pracował we wkładkach --
    kolejna komplikacja).

    > Wydaje mi się, że obrotowe zawory miałyby z tym mniejszy problem,
    > gdyż nagar samoistnie by był usuwany przez ciągły obrót wałka i wyrzucanie
    > nagaru przez dziurę/zawór po 180st.

    Nagar nie będzie automagicznie omijał gładzi i przestrzeni
    między suwakiem i gładzią zeń wspólpracującą. Tam zawsze musi
    być jakiś luz, ta para dodatkowo musi być jakoś smarowana. Olej
    będzie się przypalał i będzie rysował gładź/suwak. Szczelność
    idzie w cholerę, a olej ucieka do komory spalania (podwyższona
    emisja HC).

    > To jest tak proste, że aż dziwi, że nikt nie poszedł w tym kierunku.
    > Może były jakieś próby?

    Patrz drugi post.

    r.