  • 1. Data: 2010-09-24 09:34:57
    Temat: Moment a moc
    Od: Wangog <W...@g...pl>

    Witam

    Wytlumaczcie mi prosze dlaczego wszyscy i wszedzie podaja w 90% tylko
    moc silnika wyrazona z KM?
    Przeciez moc to predkosc a dopiero moment obrotowy to elastycznosc
    silnika, przyspieszenie i frajda z jazdy.
    Nauczylem sie tej zasady gdy najpierw mialem Carine E z moca 107 KM (125
    Nm) a teraz posiadam C klase CDI ktora ma 125 KM i 300 Nm.
    Jazda jest nieporownywalnie "ciekawsza".
    Wiem ze diesle z zasady maja wiekszy moment ale to tutaj nie o to chodzi.

    Wangog

  • 2. Data: 2010-09-24 09:46:18
    Temat: Re: Moment a moc
    Od: Tatanka <t...@w...pl>

    On 24 Wrz, 09:34, Wangog <W...@g...pl> wrote:
> [...]
    > Jazda jest nieporownywalnie "ciekawsza".
    > Wiem ze diesle z zasady maja wiekszy moment ale to tutaj nie o to chodzi.

    To IMHO akurat zasluga turbo. Nie porownoj silnika doladowanengo z
    wolnossacym.

    Natomiast co do samego faktu tego co ludzie podaja to masz racje -
    wszyscy podniecaja sie mocą w KM, najczęsciej mocą maksymalną przy
    czerwonym polu, którego to "pola blisko czerwonego" połowa aut nie
    ogląda częsciej niż raz w roku, a niektóre nigdy. Coś takiego jak
    wykres mocy / momentu do rpm dla większości nie istnieje.

    Chociaż z drugiej strony może i dobrze - standardowe cztery parametry
    osiągów (0-100; 60-100 na IV, 80-120 na ostatnim i vmax) dla zwyklych
    kierowców są parametrami opisujacymi auto w sposob wystarczajacy, wiec
    co za roznica ile ma koni czy Nm czy czegokolwiek innego. Jak
    zap...ala i ile spala - to sie liczy. Choc pokazanie wykresu mocy /
    momentu wraz z wyjasnieniem mogloby nauczyc trochę każdego - chocby
    kiedy warto zmieniac biegi.

  • 3. Data: 2010-09-24 09:47:31
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    Użytkownik "Wangog" <W...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Jazda jest nieporownywalnie "ciekawsza".
    > Wiem ze diesle z zasady maja wiekszy moment ale to tutaj nie o to chodzi.

    Oj widzę że dyskusja benzyna kontra diesel gotowa. Moc się podaje po to żeby
    klient był zadowolony. I wychodzi wtedy że ma w silniku 1.2 84 KM i wcale to
    nie chce jechać. No ale jak podkręci maszynę do 6200 to przecież zapierdala
    i ma do setki mniej niż jakiś stary silnik 1.6 8V 75 KM. I przed kolegami
    można sie pochwalić. Szkoda ze czar pryska jak się uzytkuje takie 1.2 i pod
    lekka górkę trzeba redukować nawet do 3 i szlifować na max obrotach. Dlatego
    ja już dawno przestałem patrzeć na dane w papierach odnośnie mocy bo nijak
    to sie ma to codziennego uzytkowania.

  • 4. Data: 2010-09-24 09:50:22
    Od: "Grześ" <g...@o...pl>

    A ja tam miałem cc sportinga z momentem ok. 80 nm i elastyczność miał
    lepszą niż niejeden z silnikiem 1.6.

    Sorka za eseta, bo to nie mój pc.

    pzdr.

    5474 (20100923) __________

  • 5. Data: 2010-09-24 09:54:35
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    Użytkownik "Grześ" <g...@o...pl> napisał w wiadomości
    >A ja tam miałem cc sportinga z momentem ok. 80 nm i elastyczność miał
    >lepszą niż niejeden z silnikiem 1.6.

    A pomyśl jaką by mial z tym 1.6 :)

  • 6. Data: 2010-09-24 10:06:27
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2010-09-24 09:34, Wangog pisze:

    > Przeciez moc to predkosc

    A co to za wymysły?
    Moc to moc, a prędkość to prędkość.

    > a dopiero moment obrotowy to elastycznosc
    > silnika, przyspieszenie

    To są jakieś bajki wymyślone przez nie wiadomo kogo i nie wiadomo po co
    powtarzane.

    > Nauczylem sie tej zasady gdy najpierw mialem Carine E z moca 107 KM (125
    > Nm) a teraz posiadam C klase CDI ktora ma 125 KM i 300 Nm.

    Wniosek z takiej lekcji powinien być taki, że powinieneś szukać
    samochodów z automatyczną skrzynią biegów - będzie taka petarda i
    przyjemność, że nawet sobie nie wyobrażasz.

    > Wiem ze diesle z zasady maja wiekszy moment

    Za to mają dłuższe przełożenie w skrzyni biegów która ten większy moment
    zamienia na wyższą prędkość obrotową. I na kołach już nie ma większego
    momentu.

    I tu odpowiedź na Twoje pytanie - dlatego podaje się moc silnika.
    Jeżeli masz w takich samych samochodach dwa normalne silniki, nawet nie
    wiesz jakie i oba mają po 100KM, to wiesz że oba zapewnią dość podobne
    osiągi.
    Oczywiście z dokładnością do stopnia dopasowania skrzyni biegów i
    charakterystyki przebiegu mocy w funkcji obrotów.

    Natomiast jeżeli masz dwa silniki - jeden ma 100Nm, a drugi 200Nm, to
    nadal nie jesteś w stanie niczego zgadnąć jeżeli chodzi o osiągi które
    będą w stanie zapewnić.
    Równie dobrze ten co ma 200Nm może zapewniać znacznie gorsze osiągi,
    albo znacznie lepsze. Nie wiadomo nic.
    Dlatego ten parametr jest kompletnie bezwartościowy.

    Np. rowerzysta ma około 200Nm i co? Ani nie przyspiesza, ani szybko nie
    pojedzie.

  • 7. Data: 2010-09-24 10:20:28
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

> [...]
    > Dlatego ten parametr jest kompletnie bezwartościowy.
    >
    > Np. rowerzysta ma około 200Nm i co? Ani nie przyspiesza, ani szybko nie

    Wszystko by sie zgadzało ale tylko teoretycznie czyli jakby się dało zrobić
    przekładnię (CVT?) która zawsze utrzymuje obroty silnika tak aby dostarczał
    pełną moc. Wtedy nie byłoby żadnej róznicy czy silnik ma 80 czy 200 Nm.
    Praktyka jednak pokazuje że kierowcy niechętnie korzystają z obrotów 4.5-6
    tys a więc nie wykorzystują max mocy silnika benzynowego i dlatego to ucucie
    braku mocy. Mówię o silnikach wolnossących benz i TD a to dlatego że nie ma
    już praktycznie diesli wolnossących. W TB wygląda to już dużo lepiej.

  • 8. Data: 2010-09-24 10:23:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Wangog" <W...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Wytlumaczcie mi prosze dlaczego wszyscy i wszedzie podaja w 90%
    > tylko moc silnika wyrazona z KM?

    No nie - w Europie podaja moment i moc, a w USA tylko pojemnosc :-)

    > Przeciez moc to predkosc a dopiero moment obrotowy to
    > elastycznosc silnika,

    Ale to wymaga calego wykresu i nie tak latwo zreszta ocenic.

    > przyspieszenie i frajda z jazdy.

    A to juz niekoniecznie. Przyspieszenie w duzym stopniu zalezy od
    mocy.

    > Nauczylem sie tej zasady gdy najpierw mialem Carine E z moca 107
    > KM (125 Nm) a teraz posiadam C klase CDI ktora ma 125 KM i 300
    > Nm.
    > Jazda jest nieporownywalnie "ciekawsza".

    Ale ktorym ciekawsza ? I czy umiesz beigi zmieniac :-)

    > Wiem ze diesle z zasady maja wiekszy moment ale to tutaj nie o to
    > chodzi.

    Ten wyzszy moment zazwyczaj znika w skrzyni. O eleastycznosci mozna
    dlugo dyskutowac .. ale to w dieslach montuja 6 biegowe skrzynie,
    benzyniaki widac ich nie potrzebuja :-)

    A ogolnie .. kup sobie auto z 200KM mocy, zobacz jak sie ciekawie
    jezdzi .. i zauwaz ze nawet nie popatrzyles na moment :-)

    J.

  • 9. Data: 2010-09-24 10:24:09
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2010-09-24 10:20, Agent pisze:

> [...]
    > czy 200 Nm. Praktyka jednak pokazuje że kierowcy niechętnie korzystają z
    > obrotów 4.5-6 tys a więc nie wykorzystują max mocy silnika benzynowego i

    Dlatego tacy kierowcy powinni mieć automatyczną skrzynię biegów.
    Posiada same zalety - u znakomitej większości użytkowników kończy się to
    mniejszym zużyciem paliwa i wyższymi osiągami samochodu (wbrew
    powtarzanym, obiegowym opiniom).

  • 10. Data: 2010-09-24 10:25:54
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

> [...]
    > Posiada same zalety - u znakomitej większości użytkowników kończy się to
    > mniejszym zużyciem paliwa i wyższymi osiągami samochodu (wbrew

    W pełni się zgadzam i żałuję że w Polsce taka opcja to wciąż wyjątkowa
    rzadkość zwłaszcza w segmencie B,C (B akurat do dla żony do miasta a C lub D
    dla mnie :))