    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Myjk w całej okazałości
    Date: Tue, 7 Nov 2023 16:35:28 +0100

    On Tue, 7 Nov 2023 15:26:51 +0100, Myjk wrote:
    > Tue, 7 Nov 2023 12:42:12 +0100, Trybun
    >
    > Akurat to jest kompletnie ślepa droga, pokazują to jęczenia tych co
    > pracowali całe życie na czarno tych podatków nie płacąc (albo będąc na
    > minimalnych podatkach) a teraz płaczą że emerytury nie mają za którą da się

    Ale tu poruszasz dwie rzeczy - składkę emerytalną i emeryturę
    "państwową", oraz podatki inne.
    Tę składkę emerytalną w naszym wydaniu można by nazwać podatkiem.

    W USA składka jest 12.4%, emeryturka z tego wychodzi ... nieduża.
    https://www.ssa.gov/OACT/quickcalc/

    Jesli dobrze liczę - gdybym sie urodzil w 1958 i zarabiał ostatnio
    60k$ rocznie, to dostawałbym teraz $1523 miesiecznie (65 lat).
    Pensja to jednak 5000$, minus podatki - w tym chyba i składke na SS.

    Nie wszyscy chyba tą emeryture w USA mają, ale wszyscy wiedzą, ze
    trzeba oszczędzac. Co nie znaczy, ze oszczedząja.

    A inne podatki ... wiadomo - wojsko musi być, policja musi być,
    sądy muszą być ...
    a chciało by sie "bezpłatne" drogi, mosty, szkoły, studia, opiekę
    lekarską, dentystę, parking, tanią komunikację miejską, i co tam
    jeszcze można sobie wymyslic ... tylko to juz wcale niekoniecznie musi
    być "za darmo".

    > przeżyć, bo oczywiście, skoro nie łożyli na podatki, zamiast sobie odkładać
    > (czy tam inwestować) to czego państwu nie oddali, to zwyczajnie bezmyślnie
    > przeżarli.

    Albo inwestycja nie wyszła, albo oszczędnosci inflacja zżarła, albo
    ukradli ...

    > Tu jest też druga kwestia, że jak się takie pieniądze w
    > kieszeniach społeczeństwa zostawi, to nie będzie z czego budować chodników,
    > dróg, przychodni etc. a bez tego społeczeństwo odwali kitę w dalszym
    > rozrachunku, bo sami ludzie przecież ściepy nie zrobią.

    No i nie będzie problemu z emerytami co ich nie stać na życie :-)

    > Owszem, może być
    > sektor prywatny i prywatne ubezpieczenia, ale po US wiadomo że to jest
    > straszny kibel i patrz punkt pierwszy, czyt. większość ludzi myśli na
    > bardzo krótki dystans i więcej z tego kosztów i problemów niż jak państwo o
    > to dba.

    No i jak widac - liberalne USA też skonczyło z "ZUS" lub innymi
    systemami emerytalnymi.

    > Moja córka, jak i syn aktualnie, chodzili do publicznego żłobka/przedszkola
    > i w tej kwestii nie mogę narzekać. W Wawie dzieci z tzw. kartą warszawiaka,
    > mają darmowy transport, basen, internet (ja zresztą też) etc. Ale wiadomo,
    > to obszar miejski a nie państwowy.

    Internet?

    > Też uważam że to jest jedna z największych głupot naszego świata, no ale
    > zbrojenia były od zawsze, są i będą zawsze. Taka natura, i to nie tylko
    > ludzka.

    Moze kiedys zmądrzejemy.
    Choc z drugiej strony - ropa sie skonczy, i znów sie bedzie liczyło
    kto ma wiecej ziemi do uprawy żywnosci ... i biopaliw :-)

    A poza tym trzeba sie zbroic na UFOków, bo nie wiadomo, kiedy przylecą
    ..

    > No ale tu zarzucasz winę ludziom, a nie samej szkole.
    >
    > Moja córka dostała się do Staszica, czytaj najlepszego, wg rankingów,
    > liceum w Polsce, na mat-fiz, i szczerze mówiąc jestem rozczarowany
    > informacjami które córka z tej szkoły przynosi. Kretynów tam z pewnością
    > nie produkują, ale myślałem że tam jednak będzie jakiś sensowny poziom
    > kadry i nauczyciel będzie umiał przekazać wiedzę, a nie tylko drylował
    > poszczególne talenty.

    Czyzbys szukał dobrej szkoły ... prywatnej?
    Takiej, ze płacisz i wymagasz, czy płacisz, ale wiesz za co :-)

    A tu cos wlasnie media grzmia, ze dalszy rozwój szkół prywatnych
    zaowocuje dalszym spadkiem poziomu szkół publicznych :-)

    No i co z tym zrobic - zakazac szkół prywatnych? :-)
    No bo chyba nie "bon edukacyjny" ?

    J.