eGospodarka.plGrupypl.internet.polipNEO+DSL ich szybkość i cena a FR/ATM czy UKE o tym nic nie nie wie ? › Re: NEO+DSL ich szybkość i cena a FR/ATM czy UKE o tym nic nie nie wie ?
    From: Tomasz Śląski <t...@s...pl>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: NEO+DSL ich szybkość i cena a FR/ATM czy UKE o tym nic nie nie wie ?
    Date: Thu, 11 Jan 2007 02:42:25 +0100

    Użyszkodnik maz napisał:

    > ok, a kupisz niesymetryczne łącze 36Mbps ?

    Kupisz, są oferty tyou 20/4 Mb/s za niecały 1000 netto, albo 50/8 Mb/s za
    niecałe 2500 netto plus opłata za tranzyt.

    > chyba że chcesz się bawić w agregację 9 DSL - wg mnie chory pomysł.

    Większość 'urynanetów' niestety tak robi - kupują 2-3 FR a resztę dopalają
    via DSL-e. Rzeźba, rzeźnia, prowizora, dziadostwo, ale działa, skoro nic
    innego nie ma.

    > w każdym bądź razie mamy:
    > 756 PLN z VAT dla klienta indywidualnego
    > 3141 PLN z VAT dla operatora ISP (korzystającego z DSL)
    > 13176 PLN z VAT dla operatora ISP (korzystającego z symetryka)

    Przypomnę jeszcze raz - Neostrada ma założony overbooking 20 razy - to
    jedno. Tepsa nie płaci za ruch krajowy ani grosza - to dwa, a każe płacić
    dołączonym do siebie ISP jak za zboże - to trzy. Powstaje zatem podejrzenie,
    że neostrady są subsydiowane z bandyckich cen na _krajowe_ łącza
    międzyoperatorskie, co wg mnie powinno zostać dostrzeżone przez UKE.

    Decyzja UKE zakazująca degradacji ruchu wpychanego do AS5617 via zagranica
    niestety wiele nie zmieniła - Tepsa nadal nie potrafi przedstawić rynkowych
    ofert na dołączenie innych ISP do swojej sieci w styku krajowym, skutkiem
    czego jest spadek jakości z powodu wpychania coraz większego ruchu do AS5617
    via zagranica.

    Rozwiązanie jest jedno - widziałbym decyzję Pani Prezes wprowadzającą umowę
    ramową na połaczenie sieci IP innych operatorów z AS5617 przy następujących
    założeniach brzegowych:
    1. ustalone stawki rynkowe na poziomie max 15-20 EUR za megabit zależnie od
    wolumenu ruchu, przy czym jako minimalny wolumen przyjąłbym na dzień
    dzisiejszy 10 Mb/s - dla mniejszych naprawdę szkoda zachodu IMO;
    2. zakaz pobierania chorych (bo nie mających żadnego związku z ponoszonymi
    kosztami) opłat za port;
    3. wyznaczenie punktów do samodzielnego odbioru łącza od TP - aby uchronić
    ISP przez zawyżonymi kosztami tzw "opłat instalacyjnych" (jak ISP nie chce
    płacić opłaty instalacyjnej, niech sobie na swój koszt odbierze łącze od TP
    we wskazanym punkcie, w innym wypadku niech mu TP wybuduje łącze ale po
    normalnych stawkach, które tez powinny byc uregulowane w takiej "ramówce",
    bo ceny w stylu 12 tys zł netto za 500 metrów kabla światłowodowego nijak
    mają sie do rzeczywistych kosztów);
    4. wskazanie typów interfejsów połączenia sieci - powinny być wszędzie
    dostępne co najmniej dwa interfejsy - ATM i Ethernet do wyboru, bez
    dodatkowych opłat.
    5. dostępnność routingu BGP bez dodatkowych opłat, bez ograniczeń
    funkcjonalności protokołu.

    --
    TOM
    ORG-PGiw1-RIPE