  • Data: 2017-08-25 11:16:57
    Temat: Re: Na początku zegarki elektroniczne były drogie
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    >Socjalizm zawalil sie 27 lat temu. Sporo ludzi ktorzy w PRL pracowali
    >juz nie zyje.
    >Najstarsi zyjacy siedza na emeryturach 1300-1800 zl brutto.

    Chyba nie doceniasz rodakow.
    Mezczyzni mieli 40-45 lat pracowac, to wielu jeszcze socjalizm
    pamieta, a przeciez w wieku 65 lat sie nie umiera.
    A emerytury ... rozne sa, takie ponad 1800zl tez.

    >W tej chwili w Lodzi zyje ok 700 tysiecy ludzi. Przed 1990 niewiele
    >brakowalo do miliona.
    >W tej chwili czesc bedaca w wieku produkcyjnym, tak z 20 tysiecy
    >pracuje w Warszawie.
    >To takie miasto sto kilometrow od Lodzi. Pod wzgledem demograficznym
    >Lodz jest miastem starszych ludzi.

    Wroclaw liczyl 600 tys, teraz liczy jakies 599. Prawdowpodobnie
    wiecej, bo sporo mieszka niezameldowanych.
    A ci zameldowani to czesto wyprowadzili sie do najblizszej wioski za
    Wroclawiem

    >Ponad 200 tysiecy mlodych i w srednim wieku wyjechalo za granice,
    >przede wszystkim do Anglii.
    >Jedno moje dziecko tez wyjechalo. Dzialalnosc gospodarcza pytasz.
    >Za prl byli to rzemieslnicy, wlasciciele malych sklepow, taksowkarze.
    >W calym miescie nie bylo bramy na ktorej nie wisiala wymagana
    >owczesnymi przepisami tabliczka ze jest jakis rzemieslnik.
    >Na wielu bramach po kilka takich tabliczek bylo.

    A ja juz mieszkalem w nowym budownictwie, i nie bylo zadnej takiej
    tabliczki.
    Owszem, czasem sie zdarzaly, lekarz jakis ..

    >Teraz jest mniej stabilnych malych firm niz bylo kiedys.
    >Stabilnych czyli takich co maja szanse sie utrzymac.
    >Lodz byla i jest miastem ciezko pracujacych ludzi.
    >Tylko kiedys ci ludzie byli duzo bogatsi, za to co zarabiali wiecej
    >mogli kupic.

    No ... miesa ? samochodow ? butow ?
    Telewizorow ? komputerow ?

    Bo o wodce i papierosach to chyba nie wypada wspominac ?
    Ale takie np mieszkania ...

    >Problemu z zatrudnieniem w Lodzi nie ma. Problem jest z
    >wynagrodzieniami, sa niskie. Ale i ceny w sklepach na podstawowe
    >artykuly sa nizsze niz w innych duzych miastach. Czynsze tez sa
    >niskie, miasto wynajmuje mieszkania w wyremontowanych kamienicach za
    >8-12 zl/m?, brutto oczywiscie.
    >Wolnych mieszkan jest do oporu.

    We Wroclawiu chyba nie ma. Tzn sa - ale prywatne.
    Za to np w Walbrzychu ceny mieszkan sa smieszne - ale to rudery do
    remontu.

    >W prywatnych kamienicach jest roznie z czynszami. Sprzedanie
    >mieszkania w Lodzi jesli sprzedajacy nie opusci 20-30% od ceny jest w
    >zasadzie niemozliwe za zycia sprzedajacego. Lodz jest strasznie
    >zaniedbana. Za komuny byla dojna krowa.
    >Gdyby nie wojna Lodz byla by prawdopodobnie najbogatszym miastem w
    >Europie. Zaszkodzil jej bardzo socjalizm. Z wojny wyszla bez
    >zniszczen, wieksza i bardziej rozwninieta. Lodz byla w Rzeszy i
    >dostala duzo kasy na rozwoj.

    A przy okazji Niemcy pozbyli sie starych wlascicieli, wiec teraz macie
    nadmiar mieszkan komunalnych...

    >W wojne do przemyslu wlokienniczego dolozono elektryczny, maszynowy,
    >precyzyjny itp. Na razie Lodz jest w dolku. Wyjdzie z niego jak
    >liczba mieszkancow spadnie do >jakis szesciuset tysiecy, i wtedy
    >zacznie sie w sposob niczym nie ograniczony rozwijac. Szkoda ze tego
    >nie dozyje bo stanie sie to za 30-40 lat.
    >Taka ciekawostka. Przed wojna na 1/4 dzisiejszej powierzchni Lodzi
    >zylo pol miliona ludzi.

    We Wroclawiu tez ciekawie - mam wrazenie, ze Niemcy sie gniezdzili na
    polowie dzisiejszego obszaru.
    Inna sprawa, ze sporo z tego obszaru to juz po PRL zabudowane.

    Ale ... to nie takie dziwne.
    Z braku samochodow komunikacja byla uciazliwa. Miasta musialy byc
    zwarte.
    Ale tramwaj elektryczny wymyslono przeciez 100 lat temu i juz bariera
    spadla.

    Berlin sprawia na mnie wrazenie strasznie rozleglego, dosc luznego ...
    tylko ciekaw jestem czy to nie skutek zniszczen wojennych, ewentualnie
    stref okupacyjnych.

    >W Lodzi bylo najwieksze zageszczenie ludzi ja kilometr kwadratowy na
    >swiecie. Przed I Wojna Swiatowa ceny za grunty w centrum byly tak
    >wysokie ze zaczeto stawiac >wiezowce. Pierwszy oddano do uzytku w
    >1911 roku. Mial 35 metrow i byl budowany w amerykanskiej technologii
    >szkieletowej. Przez jakis czas byl najwyzszym budynkiem >w Polsce.

    Slynny budynek PASTy w Warszawie - 51m, 1908 ukonczono budowe.

    A teraz widzisz - Detroit zbanktrutowalo. Za duzo samochodow
    wyprodukowali :-)

> [...]
    > jest w nim hotel Savoy. W latach siedemdziesiatych wedlug prognoz
    > demograficznych w Lodzi w roku 2000 mialo mieszkac poltora miliona
    > ludzi a dzisiaj prawie dwa miliony. Wyznaczono wtedy trase metra i
    > zrobiono dokumentacje geologiczna. Na bazie tej dokumentacji za
    > moment bedzie drazony pod miastem tunel dla pociagow majacy polaczyc
    > dwa glowne kolejowe.
    >Przy okazji ma powstac kolejowe metro i co najwazniejsze ma tunelem
    >jechac tranzyt pociagow z Chin
    >do towarowego portu lotniczego jaki ma byc zbudowany piecdziesiat

    Chyba, ze PiS przerznie kolejne wybory, i nowy rzad radosnie skresli
    nowe lotnisko z planu :-)

    Amazona tam macie ?
    Pod Wroclawiem pakuja zawziecie, ale potem o ile wiem to tiry z
    paczkami jada na lotnisko do Drezna.

    Jak sobie jakis kurier wybuduje sortownie na lotnisku pod Lodzia, to
    moze i Amazon sie pojawi :-)

    Ale mimo dwoch pakowni w Polsce, to firma jest nadal "nur fur
    Deutsche" :-)

    J.