  • 1. Data: 2014-12-07 05:33:42
    Temat: Napęd floppa 1.44 pod USB i kwestia MS-DOS
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    Jak wiadomo, MS-DOS nie miał wbudowanej obsługi USB...
    Zmieniam właśnie peceta w labie elektronicznym z takiego co
    miał wsparcie dla floppa 1.44Mb i teraz będę miał floppa USB
    (zewnętrznego). Czy w pewnych starych projektach używających
    systemu MS-DOS i bootujących peceta z floppa będę mógł
    takiego napędu USB użyć do wystartowania peceta czy może
    trzeba będzie jakoś kombinować z bootowalnym pendrivem USB?

  • 2. Data: 2014-12-07 07:32:13
    Temat: Re: Napęd floppa 1.44 pod USB i kwestia MS-DOS
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Jak wiadomo, MS-DOS nie miał wbudowanej obsługi USB...

    Ale o ile pamiętam, pojawiły się jakieś drivery

    > Zmieniam właśnie peceta w labie elektronicznym z takiego co
    > miał wsparcie dla floppa 1.44Mb i teraz będę miał floppa USB
    > (zewnętrznego).

    Nie bardzo rozumiem. Spotkałem Floppy USB, ale to coś wielkości FDD wkładane
    na tasiemkę do PC-ta. Zamiast dyskietki wkładało się USB - ale też ma to
    1,44MB (ewentualnie na jednym USB wiele dyskietek)

    Jeżeli to zwykła FDD na złączu USB, to kwestia biosu, jeżeli bios bootuje z
    USB FDD, to ma ruszyć każdy system (dysk ma być jako aktywny, systemowy ...
    itd)
    Zostaje tylko kwestia obsługi USB przez DOS, ale to też zależy od biosu
    PC-ta. Osobiście nie trenowałem takiej opcji.

    >Czy w pewnych starych projektach używających
    > systemu MS-DOS i bootujących peceta z floppa będę mógł
    > takiego napędu USB użyć do wystartowania peceta czy może
    > trzeba będzie jakoś kombinować z bootowalnym pendrivem USB?

    Wydaje mi się, że teraz kombinujesz. Nie prościej używać pendrive?
    Albo boot menager? wybierasz przy starcie PC-ta jaki system potrzebujesz.
    Mała partycja z FAT16. Dostępna i "ładowana danymi" z innych systemów.
    Wspomnę jeszcze o emulatorach DOS - np.: DOSBOX, tak wiem nie nadaje się do
    wszystkiego.

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2014-12-07 07:54:14
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Może najważniejsza kwestia: nie ma różnicy pomiędzy USB-pendrive a USB-FDD
    zawsze jest to USB.

    --
    Desoft

  • 4. Data: 2014-12-07 09:13:16
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Desoft" <N...@i...pl> wrote in message

    > Może najważniejsza kwestia: nie ma różnicy pomiędzy USB-pendrive
    > a USB-FDD zawsze jest to USB.

    Znalazłem na eBay takie floppy USB za $11 więc popróbuję sobie...

  • 5. Data: 2014-12-07 10:42:45
    Od: "JoteR" <u...@i...eu>

    "Pszemol" napisał:

    > Jak wiadomo, MS-DOS nie miał wbudowanej obsługi USB...

    Och, nie miał też wbudowanej obsługi SCSI czy SATA, co nie przeszkadza mu
    bootować się z dysków z temy międzymordziamy ;->
    DOS z definicji był głupi jak but i korzystał z tego, co mu BIOSy
    wystawiły - jeśli BIOS płyty potrafi wystawić FDD na USB jako flopa,
    bedziesz mógł napawać się widokiem znaku zachęty A:\>_

    JoteR

  • 6. Data: 2014-12-07 11:22:48
    Od: " 666" <...@...6>

    Dla BIOS-u obsługujacego "Generic USB"?
    Śmiem wątpić.

    -----

  • 7. Data: 2014-12-07 12:08:25
    Od: " 666" <...@...6>

    Niektóre napędy 3,5'' USB pracują w trybie bootowania Generic USB tylko z
    własnymi markami sprzętu (coś jak 'biała lista', w rodzaju napęd HP tylko do
    HP, Panasonic tylko do Panasonic).
    Za to najbardziej uniwersalne w tym względzie są ponoć napędy TEAC.
    Piszę z perspektywy bootowania laptopa z napędu 3,5'' USB, ale z desktopem
    może być podobnie.

    -----

  • 8. Data: 2014-12-07 12:34:07
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    On 07.12.2014 05:33, Pszemol wrote:
> [...]
    > takiego napędu USB użyć do wystartowania peceta czy może
    > trzeba będzie jakoś kombinować z bootowalnym pendrivem USB?

    Bootowalny pendrive z dosem jest chyba prostszy i szybszy niż flopp na
    usb. Do tego możesz też dołożyć drivery do hosta usb pod dos:

    http://www.scribd.com/doc/28247213/Cypress-DOS-Drive
    r-User-s-Guide

  • 9. Data: 2014-12-07 12:51:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 07 Dec 2014 12:34:07 +0100, Zbych napisał(a):

    > Bootowalny pendrive z dosem jest chyba prostszy i szybszy niż flopp na
    > usb.

    O ile plyta obsluzy.

    >Do tego możesz też dołożyć drivery do hosta usb pod dos:
    > http://www.scribd.com/doc/28247213/Cypress-DOS-Drive
    r-User-s-Guide

    a kiedys jeszcze mialem zagwozdke z windows NT - instalator wystartuje
    z CD, ale potem koniecznie domaga sie dyskietki z driverami.
    Nic innego.

    z USB tez zacznie sie bootowac, ale nie skonczy - gdzies tam wkrotce
    startuje jakies NT w wersji mini i dalej nie pociagnie.

    J.

  • 10. Data: 2014-12-07 13:30:16
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    On 07.12.2014 12:51, J.F. wrote:

> [...]
    >
    > z USB tez zacznie sie bootowac, ale nie skonczy - gdzies tam wkrotce
    > startuje jakies NT w wersji mini i dalej nie pociagnie.

    Przecież to nie jest do bootowania, tylko do osbługi USB jak już system
    wystartuje - po to żeby nie przenosić danych na dyskietach (no chyba, że
    mamy pod tym dosem skonfigurowaną sieć).