    From: Konop <k...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Naprawa scalaka BGA w laptopie
    Date: Sun, 16 May 2010 14:24:59 +0200

    > Ma on wadę fabryczną, przegrzewająca się karta powoduje stopniowe
    > znikanie funkcji laptopa (znika WiFi, potem audio, potem cala karta
    > grafiki). Problem wynika z faktu ze HP źle zrobiło chłodzenie, a pewnie
    (...)
    > Po jakims czasie pada znowu. I zabawa się zaczyna od początku.

    Tak się zastanawiam - może problem polega na tym, że pomiędzy nagrzanym
    scalakiem a chłodniejszą płytą powstają naprężenia mechaniczne, które
    doprowadzają do uszkodzenia połączeń... i wtedy właściwe każde
    wygrzewanie i przelutowywanie będzie pomagać tylko na jakiś czas. Jedyne
    wyjście, to obniżenie temperatury, co może być niemożliwe (chyba, że
    poprzez obniżenie taktowania...).
    Nie znam się na technologii lutowania, ale po prostu zastanawiam się,
    czy nie-wiadomo-jakie czary z lutownicą są w stanie rozwiązać problem
    "na zawsze"... Chyba, że zastosujesz inne lutowie, które będzie bardziej
    odporne na naprężenia...
    Pamiętaj o tym, że prawo w Polsce (a pewnie nie tylko - nie wiem skąd
    piszesz) gwarantuje klientom, że jeśli produkt w czasie gwarancji ląduje
    (ZCP) 3 razy w naprawie z tego samego powodu, masz prawo żądać wymiany
    na nowy...
    Jeśli uważasz, że moje "rozważania" są bez sensu, to sorry...

    Konop