    From: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Nie jedź na Hel!
    Date: Tue, 31 Jul 2012 16:50:07 +0200

    W dniu 2012-07-31 15:21, J.F pisze:
    > Użytkownik "Jarek Andrzejewski" napisał w wiadomości grup
    com...
    > On Tue, 31 Jul 2012 08:49:37 +0200, Jakub Witkowski

    > No, akurat m. Srodziemne tez ma mala wymiane, a zasolenie Adriatyku chyba wyzsze
    niz srednia.

    Nie jestem oczywiście żadnym hydrologiem, nawet nie stałem blisko żadnego, dlatego
    odważę się na szkic modelu :)

    Bilans danego akwenu wygląda tak: wpływa woda z rzek + opady, ubywa wody poprzez
    parowanie,
    a różnica pokrywana jest poprzez przepływy z/do oceanu. Dodatkowo są pływy, których
    bilans
    jest jednak zerowy (ale mają wpływ na zasolenie).

    Z tego punktu widzenia bilans Bałtyku wypada (jak sądzę) zupełnie inaczej niż
    Śródziemnego.
    Uchodzi do niego sporo rzek (jak na wielkość akwenu) opadów jest sporo, ale parowanie
    niewielkie
    (bo dość niskie temperatury) i podejrzewam że per saldo woda z Bałtyku wypływa.
    Dodakowo pływy
    dobowe są mniejsze chyba (cieśniny duńskie vs Gibraltar). W rezultacie mamy w Bałtyku
    wodę
    rzeczno-morską z przewagą rzecznej...

    Wszystko powyższe wyssane z palca w trakcie kontemplacji sufitu :)