  • 1. Data: 2022-12-06 15:14:51
    Temat: Niedrogi inwerter 3kVA współpracujący z lifepo4
    Od: Marek <f...@f...com>

    Obecnie do awaryjnego podtrzymania zasilania używam już wysłużonego
    ups online Fidela. Ma w środku 8x żelowe aku ale mam już ich dość bo
    te aku nie wytrzymują nawet 3 lat pracy w trudnych warunkach (zakres
    temp. pracy -5+40). UPS ma zewnętrzne gniazdo do modułu baterii ale
    wymaga zestawu 96V, kłopotliwe.
    Chciałbym jakiś nowszy inwerter o mocy ciągłej min 2kVA (lepiej 3kVA)
    współpracujący z powszechnie dostępnymi aku lifepo4 12V (mogący je
    ładować).
    Czy ktoś mógłby polecić jakiś model? Może być inwerter
    "przyszłościowy" z możliwością podłączenia go do paneli pv, ale nie
    musi być taki.

    --
    Marek

  • 2. Data: 2022-12-06 15:44:35
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2022 o 15:14 Marek <f...@f...com> pisze:

> [...]
    > Czy ktoś mógłby polecić jakiś model? Może być inwerter "przyszłościowy"
    > z możliwością podłączenia go do paneli pv, ale nie musi być taki.

    Mam Growatt SPF 3500 ES
    Napięcie aku to 48V - czyli potrzebne 4szt.
    Może pracować sam, z panelami (4,5kW), równolegle z innymi inwertorami.
    Można je połączyć np, 3 szt. z jednym magazynem i mamy wtedy pełne 3 fazy.
    Za dużo o nim nie powiem bo kupiłem na początku października.
    U mnie na razie pracuje jako zwykły UPS.
    Z tego co widzę trochę podrożał - kupiłem za niecałe 2900, teraz na alle
    są po 4100...

    TG

  • 3. Data: 2022-12-06 19:45:25
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 6 grudnia 2022 o 15:14:56 UTC+1 Marek napisał(a):
> [...]
    > Czy ktoś mógłby polecić jakiś model? Może być inwerter
    > "przyszłościowy" z możliwością podłączenia go do paneli pv, ale nie

    Kup oddzielnie ladowarke i oddzielnie przetwornce. Wybór duży.

  • 4. Data: 2022-12-06 19:46:19
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 06 Dec 2022 15:44:35 +0100, "Tomasz Gorbaczuk"
    <g...@a...pl> wrote:
    > Mam Growatt SPF 3500 ES
    > Napięcie aku to 48V - czyli potrzebne 4szt.
    > Może pracować sam, z panelami (4,5kW), równolegle z innym
    > i inwertorami.

    W opisie ma: "Czas przejścia - 10ms typowo, 20ms maksymalnie"
    rozumiem, że to czas przełączenia? Czyli to nie jest online tylko
    interactive? Przeglądam to co jest na allegro i widzę w opisach
    wszędzie ten "czas przejścia", są w ogóle tego typu inwertery online?

    --
    Marek

  • 5. Data: 2022-12-06 20:25:05
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 06.12.2022 o 19:46, Marek pisze:

> [...]
    > Przeglądam to co jest na allegro i widzę w opisach wszędzie ten "czas
    > przejścia", są w ogóle tego typu inwertery online?

    Pojęcia z UPSów nie do końca pasują do inwerterów off-line.
    W przeciwieństwie do UPSa tu możesz sobie ustalić źródło priorytetowe,
    jeśli jako główne źródło ustawisz baterię to będziesz miał coś w stylu
    "online", jeśli sieć to "interactive".
    Musisz tylko przeliczyć wydajność ładowarki, te inwertery mają dwie
    ładowarki, jedną sieciową drugą solarną.
    Sama sieciowa może nie zapewnić pełnej mocy, w takim wypadku lepszy
    będzie inwerter z solarną ładowarką PWM a nie MPPT.
    Pod solarną ładowarkę PWM możesz podłączyć zwykły zasilacz sieciowy o
    napięciu większym o kilka V od napięcia akumulatorów i tyle.
    Ładowarka MPPT określa wydajność paneli poprzez ich zwarcie co przy
    zasilaczu sieciowym niekoniecznie musi zadziałać.

    Z lifepo4 poradzi sobie większość inverterów nawet jeśli tego nie
    deklarują, ustawiasz je jako akumulatory żelowe (brak okresowego
    przeładowania), korygujesz napięcie i prąd ładowania i powinno działać.

    Moim zdaniem do każdego typu baterii potrzebny jest system monitorowania
    temperatury i napięcia poszczególnych ogniw.

    Na Ali dostaniesz inverter 2,4 kV (3VA) z dostawą z EU (do 7 dni) za
    mniej niż 1 kPLN.

    --
    AWa.

  • 6. Data: 2022-12-06 23:08:09
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 6 Dec 2022 20:25:05 +0100, "Andrzej W."
    <a...@w...pl> wrote:
    > Pod solarną ładowarkę PWM możesz podłączyć zwykły zasilacz sieciowy
    > napięciu większym o kilka V od napięcia akumulatorów i tyle.

    Nie rozumiem, po co ten zasilacz? To w końcu inwerter ma wewnątrz
    ładowarkę do baterii czy nie i potrzebna jest zewnętrzna ładowarka?

    Trochę to skomplikowane. Zwykły UPS online robi robotę, generuje
    napięcie wyj. non stop, nie ma przełączania i umie ładować baterie.
    Myślałem, że z inwerterem będzie podobnie prosto....

    --
    Marek

  • 7. Data: 2022-12-06 23:55:45
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 06.12.2022 o 23:08, Marek pisze:

> [...]
    > napięcie wyj. non stop, nie ma przełączania i umie ładować baterie.
    > Myślałem, że z inwerterem będzie podobnie prosto....

    Widzę, że podrożało:
    https://www.aliexpress.com/item/1005003085145764.htm
    Spójrzmy.
    Ładowarka sieciowa 24V/30A co daje 720 W
    Ładowarka solarna 24/50A co daje 1200 W.

    Jak widać, jeśli średnie obciążenie będzie większe niż 720 W to
    akumulatory się wyładują jeśli będziesz używał tylko ładowarki sieciowej.

    Jeśli na wejście z paneli podasz 30V/50A DC to średnia moc oddawana bez
    rozładowywania akumulatorów wzrośnie do 1920 W.

    --
    AWa.

  • 8. Data: 2022-12-07 00:12:31
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 06/12/2022 14:14, Marek wrote:
> [...]
    > Czy ktoś mógłby polecić jakiś  model? Może być inwerter "przyszłościowy"
    > z możliwością podłączenia go do paneli pv, ale nie musi być taki.

    zobacz MPP solar seria MK lub MKX, nazywane "zero transfer time" lub
    "0ms transfer time"

    https://www.mppsolar.com/v3/pip-mk-series/
    https://www.mppsolar.com/v3/pip-mkx/

    co do "powszechnie dostępnymi aku lifepo4 12V" to rozumiem że jak ktoś
    sprzedaje je jako 12V to BMS już jest w środku więc nie powinieneś się
    martwić o obsługę takich baterii przez inwerter

  • 9. Data: 2022-12-07 06:58:43
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 6 Dec 2022 23:55:45 +0100, "Andrzej W."
    <a...@w...pl> wrote:
> [...]
    > bez
    > rozładowywania akumulatorów wzrośnie do 1920 W.

    ??
    Aktualnie pobieram ~100 watów i to ma być do podtrzymania. Ale może
    być stacja że będzie trzeba podtrzymać prze, 5min 2kW.
    Ja chcę mieć funkcję zasilacza awaryjnego, nie chce rozładowywać
    akumulatorów. Energię z akumulatorów ma pobierać tylko wtedy gdy nie
    ma sieci.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2022-12-07 13:34:32
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-07 o 06:58, Marek pisze:

    > ??
    > Aktualnie pobieram ~100 watów i to ma być do podtrzymania. Ale może być
    > stacja że będzie trzeba podtrzymać prze, 5min 2kW.
    Czyli pozostaje ci ups 2,2 -3 kW, czyli tak jak miałeś.
    Tylko zamiast małych aku w środku które się grzeją trzeba dać większe na
    zewnątrz i będą na lata. Ja tak w ups-ie 2,2kW APC zrobiłem, dzięki temu
    aku mi prawie 10 lat
    służyły, wytrzymały by więcej ale zajechałem je jak energetyka
    wymieniała druty na kable i po 12 godzin dzień w dzień miałem wyłączenia.

    > Ja chcę mieć funkcję zasilacza awaryjnego, nie chce rozładowywać
    > akumulatorów. Energię z akumulatorów ma pobierać tylko wtedy gdy nie ma
    > sieci.
    Czyli jak w ups-ie.

    --
    Janusz