  • 141. Data: 2022-04-29 15:33:07
    Temat: Re: Nieznana Zachodowi elektronika
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    heby napisał(a):

    > Nie tak łatwo. Małe, głównie dziurawe, słabo widać, rakiety się nie
    > naprowadzają.

    Emitują sygnał do bazy:) Znaczy zdradzają z zasady swoją pozycję.
    Wystarczy lecieć w stronę sygnału i odpalić ładunek.

  • 142. Data: 2022-04-29 15:39:59
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 29 Apr 2022 15:16:12 +0200, heby wrote:

    > Jakieś robimy. Ale słabo płacili dev. Trudno się dziwić że nic takiego
    > nie będą robić, skoro software to 90% sukcesu a za grosze to co najwyżej
    > trafią na kogoś od PHP a nie ML.

    Ostatni e-mail Dworczyka to bylo raczej, ze "polskim" dronie
    z PGE nie ma nic polskiego.
    Same wschodnie i zachodnie komponenty.

    > I tutaj wchodzi autonomiczne AI, całe na biało.

    Tak, ale to zupelnie inne wymagania programowe.
    W dodatku na Ukrainie to musza rozpoznawac czolgi rosyjskie od
    wlasnych. Jak ... po Z ?

    > Bayraktarów już chyba nie ma. Strącone.

    No wlasnie nie wiem, nie chwalą sie sukcesami, to moze strącone.
    Ale przeciez mozna nowe zamówic.

    > Nie tak łatwo. Małe, głównie dziurawe,

    Bayraktar to calkiem spory samolot.

    > słabo widać, rakiety się nie naprowadzają.
    > Prydały by się drony do zwalczania dronów.

    Sterowane, czy z AI ? :-)

    J.

  • 143. Data: 2022-04-29 16:55:36
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 29/04/2022 15:33, alojzy nieborak wrote:
    > Emitują sygnał do bazy:) Znaczy zdradzają z zasady swoją pozycję.
    > Wystarczy lecieć w stronę sygnału i odpalić ładunek.

    Ale wiesz, że to AI jest potrzebne do autonomii? Nic nie wysyłają, jesli
    nie chcesz. Wysyłasz, zapominasz, połowa wraca po godzinie.

  • 144. Data: 2022-04-29 17:02:07
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 29/04/2022 15:39, J.F wrote:
    > Ostatni e-mail Dworczyka to bylo raczej, ze "polskim" dronie
    > z PGE nie ma nic polskiego.
    > Same wschodnie i zachodnie komponenty.

    Zamkneli Unitrę i takie efekty.

    Mam je aw wrażenie że hamerykańskie rakiety do strzelania w Chińczyków
    mają chińskie komponenty. Ciekawe kiedy się ogarną, że globalizacja
    wojska akurat jest zła.

    > W dodatku na Ukrainie to musza rozpoznawac czolgi rosyjskie od
    > wlasnych. Jak ... po Z ?

    A po co? Rozpoznajesz, że w obszarze 4km2 na zachód jest kilka ruskich
    czołgów. Programujesz drony, aby tam poleciał i zrzuciły granaty na
    *każdy* w określonym rejonie, w ciągu najbliższych 30 minut.

    Jak się o problemy z GPS boisz, to nawigacja bezwładnościowa na
    akcelerometrach do takiej misji wystraczy w zupełności.

    > No wlasnie nie wiem, nie chwalą sie sukcesami, to moze strącone.
    > Ale przeciez mozna nowe zamówic.

    Myślę, że to nie taśma produkcyjna pierogów. Zrobienie nowych trochę
    trwa. To duże i ma chyba ukraiński silnik. Ups.

    > Bayraktar to calkiem spory samolot.

    A *kopter z kilogramowym granatem całkiem mały. Tak z 10 razy mniejszy.

    > Sterowane, czy z AI ? :-)

    A nie lepiej oba w jednym? I sobie wybierasz, Co potrzebne w danej chwili.

    Ciekawe, czy Starlink nie będzie miał jakiejś technologii komunikacji z
    małymi antenami na dronach. To by było interesujące, zasięg ogromny bez
    widoczności optycznej i w sytuacji odpalenia zagłuszarek.

  • 145. Data: 2022-04-29 17:17:25
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 29 Apr 2022 06:30:04 -0700 (PDT), alojzy nieborak wrote:

    > Bo rusek ma bardziej zaawansowane zabawki do zwalczania
    > dronów, takie co to wybuchają.
    >
    > Były bajraktary, nie ma bajraktarów.
    > https://youtu.be/y0kyGncEzgU?t=148

    A to rzeczywista bron czy ladna animacja ... na razie?

    > https://youtu.be/KkvXJWH6NkA?t=127

    To cos specjalnego? Bo podobne konstrukcje ze starszych lat Rosja
    przeciez ma, i powinna uzywać.
    Starsze Bayraktara nie wykrywają?

    No i jesli dobrze widzę - to radar uzywa. Wiec jest podatne na atak
    rakietami przeciwradarowymi.

    Tak czy inaczej - cenna informacja dla naszych władz - kupowac
    Bayraktary, czy one juz nieskuteczne.

    > trzy sposoby na unieszkodliwienie:
    > - radioelektroniczne, takie rozwiązania ma PL, nie są w 100% skuteczne

    No i przede wszystkim chwilowe.
    A stacja zakłocania latwa do wykrycia i unieszkodliwienia.

    > - drony kamikadze do niszczenia dronów:)

    Nie musza byc nawet kamikadze.

    > - małe rakiety

    W zasadzie tez forma dronów.
    Tylko znow - wrogiego drona trzeba jakos wykryc, i w poblize doleciec.

    Tak czy inaczej ... kolejna wojenka bedzie wojną dronów ? :-)

    J.

  • 146. Data: 2022-04-29 20:56:32
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 29 Apr 2022 14:18:21 +0200, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Dowodów? Wymagasz dowodów że da się rozpoznać czołg na zdjeciku w
    > sposób
    > automatyczny?

    Udajesz durnego? Wymagam dowodów, że to (nie)działa w warunkach
    bojowych. To że "działa" komuś na biurku z softem pryszczersow jest
    mało istotne.

    --
    Marek

  • 147. Data: 2022-04-29 21:47:00
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 29/04/2022 20:56, Marek wrote:
    > Udajesz durnego? Wymagam dowodów, że to (nie)działa w warunkach
    > bojowych.

    Zainteresuj się Iskanderam. Jednym z trybów jest załadowanie *obrazu* celu.

    https://en.wikipedia.org/wiki/9K720_Iskander

    "[...]The missile's on-board computer receives images of the target,
    then locks onto the target with its sight and descends towards it at
    supersonic speed. [...]".

  • 148. Data: 2022-04-30 08:07:28
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 29 Apr 2022 21:47:00 +0200, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Zainteresuj się Iskanderam. Jednym z trybów jest załadowanie
    > *obrazu* celu.

    > https://en.wikipedia.org/wiki/9K720_Iskander

    Przecież to pocisk balistyczny do niszczenia celów naziemnych. I co
    ogarniają tą analizę obrazu na tych swoich rezystorach ???? No to by
    tłumaczyło czemu taka duża obudowa.
    Dyskusja dotyczy broni do niszczenia obiektów latających z ich
    obśmianymi flarami, coś mniejszego raczej.

    --
    Marek

  • 149. Data: 2022-04-30 12:49:52
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 29.04.2022 17:02, heby wrote:

    > Myślę, że to nie taśma produkcyjna pierogów. Zrobienie nowych trochę
    > trwa. To duże i ma chyba ukraiński silnik. Ups.

    A nie Rotax?
    Chyba odwrotnie - będą teraz montować ukraińskie, bo Rotaxów brakuje.

    > A *kopter z kilogramowym granatem całkiem mały. Tak z 10 razy mniejszy.

    Ale takiego drona to można strzelbą ze śrutem zwalić, bo musi się zniżyć
    żeby trafić.
    Że nie widać go na radarach? No nie wiem.
    Akurat na tym radarze co miałem przyjemność to widać było nawet większe
    ptaki. Podczas ćwiczeń podpowiadałem hydroakustykowi gdzie jest cel, bo
    akurat z wysuniętą chrapą płynęli, i ja tą chrapę widziałem cały czas na
    radarze. A to był prosty, prymitywny na dzisiejsze czasy Radwar z serii SRN.

    To, że dronem z granatem można zaatakować kogoś, kto nie widział nigdy
    sedesu to ja się zgodzę, ale powoli dociera do nich artyleria i nie
    będzie czasu na takie zabawy.
    Teraz to ja bym myślał jak zdemilitaryzować im te podwodne, bo to z nich
    rakiety sieją postrach.

    --
    Mirek.

  • 150. Data: 2022-04-30 14:46:54
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Mirek napisał(a):

    > Że nie widać go na radarach? No nie wiem.

    https://twitter.com/ian_matveev/status/1520046598327
    308288
    https://twitter.com/ian_matveev/status/1520040676632
    809473