    From: badworm <n...@p...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Noworoczne eksperymenty
    Date: Sat, 3 Jan 2015 23:23:14 +0100

    Dnia Sat, 03 Jan 2015 11:40:17 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):

    > Eksperyment 2: ten sam triak (na IMS), obciążenie = zwarcie,
    > rezystancja pętli zwarcia = 0,37oma, zabezpieczenie B6, wyzwalanie
    > w pobliżu szczytu napięcia. Efekt: uszkodzenie triaka bez otwarcia
    > obudowy, brak połączenia między anodami. Bezpiecznik wybiło, ale
    > triak padł pierwszy. Szczytowy prąd zwarciowy musiał być rzędu
    > 800A, a wg pdf I_TSM triaka to 160A w jednym cyklu 50Hz. Wniosek: triaki
    > muszą być dobezpieczone dedykowanymi obwodami, jeżeli mają
    > przeżyć -- bezpieczniki energetyczne są zdecydowanie za wolne.
    > Tylko co to właściwie znaczy?

    Jesteś pewny, że triak padł prądowo a nie od przepięcia wygenerowanego w
    momencie wyłączania zwarcia przez eskę? Wątpię w prąd zwarciowy rzędu
    800A - rezystancja pętli zwarciowej musiała by być bardzo mała, nie wiem
    czy do osiągnięcia w domowej instalacji.
    > Potencjalny problem: czy prąd 16A jest wystarczający do *gwarantowanego*
    > szybkiego wybicia B6? Bo jeśli nie, to cała energia zwarcia wydzieli
    > się na tych MOSFETach i uzyskamy efekt "płonie ognisko w lesie"...

    Nie jest wystarczający. Dla charakterystyki typu B wyzwalacz zwarciowy
    (elektromagnetyczny) działa przy prądzie (3-5)xIn.
    > Włączam -- wraca, bezpieczika dalej nie wybija. Wniosek: prawdopodobnie
    > utworzył się kanał z węgla i to on rozpalał tranzystor, ale prąd był
    > daleko w granicach zabezpieczenia. Nie wiem, co
    > się paliło: obudowa tranzystora, czy pokrycie z PLASTIK 70.
    > I tu się zacząłem bać elektroniki, bo albo ja mam wyjątkowe szczęście
    > do prowokowania takich efektów, albo niemal wszystkie układy mocy
    > to bomba zegarowa.

    Eska B6 potrzebuje minimum 18A do zadziałania wyzwalacza
    elektromagnetycznego. Pytanie ile płynęło w obwodzie skoro prąd
    znamionowy trafo wynosi około 2A.
    GG#2400455 ICQ#320399066