eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaO ładowaniu w samochodzie › Re: O ładowaniu w samochodzie
  • X-Received: by 2002:a81:9841:: with SMTP id p62mr209024ywg.0.1549024415775; Fri, 01
    Feb 2019 04:33:35 -0800 (PST)
    X-Received: by 2002:a81:9841:: with SMTP id p62mr209024ywg.0.1549024415775; Fri, 01
    Feb 2019 04:33:35 -0800 (PST)
    Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
    0.net!weretis.net!feeder6.news.weretis.net!feeder.usenetexpress.com!feeder-in1.
    iad1.usenetexpress.com!border1.nntp.dca1.giganews.com!nntp.giganews.com!v55no54
    78410qtk.0!news-out.google.com!h3ni2971qtk.1!nntp.google.com!v55no5478407qtk.0!
    postnews.google.com!glegroupsg2000goo.googlegroups.com!not-for-mail
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Fri, 1 Feb 2019 04:33:35 -0800 (PST)
    In-Reply-To: <lefc8as8nwac$.eiu9zpv0d487.dlg@40tude.net>
    Complaints-To: g...@g...com
    Injection-Info: glegroupsg2000goo.googlegroups.com; posting-host=185.43.138.193;
    posting-account=2sVJ3goAAADI7JMBtCuzKj54-2bcrr9B
    NNTP-Posting-Host: 185.43.138.193
    References: <a...@t...no1>
    <q2mvlp$bo3$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <0...@g...com>
    <1...@g...com>
    <c...@g...com>
    <1...@t...no1>
    <6...@g...com>
    <5c509109$0$494$65785112@news.neostrada.pl>
    <5c50bc8c$0$488$65785112@news.neostrada.pl>
    <5c511d0f$4$486$65785112@news.neostrada.pl>
    <b...@g...com>
    <5c51f62e$0$482$65785112@news.neostrada.pl>
    <0...@g...com>
    <5...@g...com>
    <7...@g...com>
    <1pmblnhub10i3$.8zqwk6lbawcu$.dlg@40tude.net>
    <e...@g...com>
    <lefc8as8nwac$.eiu9zpv0d487.dlg@40tude.net>
    User-Agent: G2/1.0
    MIME-Version: 1.0
    Message-ID: <b...@g...com>
    Subject: Re: O ładowaniu w samochodzie
    From: Tomalo <r...@g...com>
    Injection-Date: Fri, 01 Feb 2019 12:33:35 +0000
    Content-Type: text/plain; charset="UTF-8"
    Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
    Lines: 96
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:740656
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu piątek, 1 lutego 2019 12:55:50 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    > Dnia Fri, 1 Feb 2019 03:37:37 -0800 (PST), Tomalo napisał(a):
    > >> Przeciez skoro uwazasz, ze 14V nie naladuje akumulatora do pelna, to
    > >> 12V nie naladuje wcale.
    > >> Po prostu - to napiecie "znamionowe". Czyli "pradnica przeznaczona do
    > >> samochodow z instalacja 12V". A dokladniej "instalacji o napieciu
    > >> znamionowym 12V"
    > >>
    > >> A tak naprawde to ~14V.
    > >> Zreszta pradnica jak alternator byla regulowana - to regulator
    > >> wyznaczal napiecie.
    > >>
    > > No wcale, wcale! Stąd już prądnic się nie stosuje, gdyż prądnica o
    > > mocy 1 czy 2 kW do współczesnego samochodu miałaby wielkość 2x
    > > większą niż tej samej mocy alternator. Prądnica na biegu jałowym
    > > wyciągała przeciętnie 12,8-13,2 V stąd powszechnie się mówi że
    > > prądnica jest dwunastowoltowa. Natomiast alternator na biegu
    > > jałowym wyciąga 14,2-14,4 V stąd się mówi i pisze na alternatorze
    > > 14 V.
    >
    > I co - w ciezarowkach pradnic nie bylo, bo nie da sie zrobic 24V?
    > To trzeba zrobic zrobic 14.4V, skoro taka potrzebna.
    >
    > Niestety - immanentna cecha pradnic, w tym i alternatorow, jest
    > zaleznosc napiecia od obrotow.
    > A ze w samochodzie zakres obrotow szeroki, to potrzebny jest
    > regulator.
    >
    > Oba rodzaje maja swoje charakterystki i to juz od konstruktora zalezy
    > czy da odpowiednio duza, czy szkoda mu miejsca/masy, wiec zalozy, ze
    > samochod jezdzi a nie stoi, wiec na wolnych obrotach pradu dla
    > wszystkich nie musi starczyc.
    >

    Zalety alternatorów:
    - rozpoczyna dostarczanie mocy przy znacznie mniejszej prędkości obrotowej niż
    prądnica
    - większy zakres prędkości obrotowych w których alternator może pracować z uwagi na
    brak komutatora
    - większa moc niż prądnica o podobnych wymiarach
    - większa maksymalna prędkość obrotowa - do 15000 obr/min (krótkotrwale do 20000
    obr/min)
    - samoczynne ograniczenie prądu obciążenia (pobieranego z alternatora)
    - biegunowość napięcia niezależnie od kierunku obrotów
    - duża niezawodność i trwałość ograniczona jedynie żywotnością łożysk
    - uproszczona budowa regulatora - brak wyłącznika zwrotnego i ogranicznika prądu)
    - możliwość stosowania akumulatorów o mniejszej pojemności

    "Prądnice prądu stałego obecnie są stosowane rzadko gdyż, czas pracy silnika
    spalinowego w stanie jałowym, przy ruchu samochodu osobowego w mieście dochodzi do
    40% całego czasu pracy, a w przypadku autobusów miejskich do 60% całego czasu pracy.
    Prądnica prądu stałego nie może zapewnić oddawania dostatecznej ilości energii
    elektrycznej w stanie jałowym silnika, co jest spowodowane tym, że współczesne
    silniki samochodowe mają duży zakres zmian prędkości obrotowej. Prądnica, bowiem,
    która ma oddawać energię w stanie jałowym silnika
    spalinowego, nie może niezawodnie pracować przy prędkości maksymalnej, gdyż pojawiają
    się znaczne trudności związane m.in. z komutacją.
    Przy pracy silnika w stanie jałowym alternator może zasilać odbiorniki elektryczne,
    natomiast w przypadku zainstalowania prądnicy prądu stałego odbiorniki są zasilane z
    akumulatora. Moc na jednostkę masy, otrzymana z prądnicy prądu stałego, jest
    niewielka i wynosi 40÷70 W/kg. W przypadku stosowania alternatorów przy takiej samej
    objętości i masie otrzymuje się maszynę o 2÷3 razy większej mocy. Moc na jednostkę
    masy uzyskana z alternatora o klasycznej budowie wynosi 100÷200 W/kg. Jeszcze
    korzystniejsze wskaźniki objętości i mocy na jednostkę masy otrzymuje się w przypadku
    alternatorów kompaktowych.

    Alternator jest znacznie wydajniejszy i bardziej niezawodny od prądnicy prądu
    stałego, gdyż w przeciwieństwie do prądnicy główne uzwojenia robocze są w stojanie a
    nie w wirniku, dzięki czemu nie ma potrzeby stosowania komutatora.
    Obecnie alternatorów używa się znacznie częściej niż prądnic, ponieważ są od nich
    znacznie lżejsze i zdolne do wytwarzania prądu już przy niewielkiej prędkości
    obrotowej wirnika.

    Istotną zaletą alternatora nad prądnicą prądu stałego jest wysoki wskaźnik
    wykorzystania masy w stosunku do generowanej mocy i
    możliwość znacznego obciążenia prądowego."

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: