    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: O ładowaniu w samochodzie
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Sun, 3 Feb 2019 19:26:33 +0100

    Dnia Sat, 2 Feb 2019 05:24:55 -0800 (PST), Tomalo napisał(a):

    > A gdzie ja coś takiego mówiłem?
    > Przy prądzie kilkaset mA niczego w akumulatorze nie uszkodzisz. Samo napięcie czy
    ma 14 V czy 16,5 jest bez znaczenia o ile prąd jest niewielki.

    Ale niewielki to jest IMO przy 14V, a nie przy 16.5

    > To, że gazuje nie jest niczym dziwnym. To normalne i zwyczajne zjawisko.
    >Każdy akumulator gazuje, zarówno przy ładowaniu jak i oddawaniu energii.

    Przy oddawaniu ? A na jakiej zasadzie ?

    > Każdy przeciętny samochód tak ładuje do około 14,5 V i nic się z
    > tego tytułu nie dzieje. Gazowanie przy wyższym napięciu jest
    > podobne i ma identyczne skutki - ubytek wody.

    A wody juz dolac nie mozna, bo bezobslugowy.
    Wyglada na to, ze przy 14.5V gazowanie jest minimalne ... albo nie bez
    powodu samochody zmniejszyly napiecie do 14.0V czy nawet mniej.

    > Nie wzrośnie, bo dobry prostownik jest tak skonstruowany, że nie produkuje na
    swoich zaciskach tak dużego napięcia.

    Moj zwykly z PRL (trafo+mostek, a dokladnie to tylko 2 diody)
    ma szczytowe napiecie 19V.
    Ale zaden akumulator do tylu nie doszedl, chyba nawet do 16V nie
    doszedl. Widac prad akumulatora za duzy.

    > Co to za tajemnicze źródła podają takie rewelacje? Możesz podać. Bo
    > ja ci podałem fachową książkę i tam autor ma odmienne zdanie. Nie
    > pleć bajek. Akumulator się zużywa od przetrzymywania go w stanie
    > nienaładowanym. Nie słyszałem jeszcze aby akumulator się zużywał od
    > bycia w stanie naładowanym!

    Ale my tu juz o przeładowywaniu, i intensywnym gazowaniu.

    > Bajki, Panie, bajki prawicie. Kup sobie normalny prostownik i
    > sprawdź a nie opowiadaj fantasmagorii o zabijaniu akumulatora.
    > Ładować należy do osiągnięcia przez elektrolit prawidłowej gęstości
    > i prostownik można odłączyć. Nic cuduj. Każda instrukcja obsługi
    > akumulatora opisuje jak należy postępować.

    Nawet do takiego bezobslugowego, w ktorym nie mozna sprawdzic gestosci
    :-)

    J.