  • 31. Data: 2014-02-10 10:57:39
    Temat: Re: Odczyt czujników - RS485 czy I2C?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Monday, February 10, 2014, 10:36:12 AM, you wrote:

    > Ja to porównuję z 7805 za 50gr (oczywiście w kablu nie 50V tylko 9..12).
    > Jeśli urządzenie (czujnik) nie musi być uziemione i może sobie dyndać na
    > potencjale doprowadzonym przez kabel i nie łączy się elektrycznie z innymi
    > rzeczami uziemionymi to izolacja moim zdaniem jest zbędna. Ten sam potencjał
    > co się wyindukuje w drutach doprowadzających zasilanie wyindukuje się w
    > przewodach RS485 (zakładam, że wszystko w tym samym kablu).
    > Jeśli podane przeze mnie warunki nie zachodzą to oczywiście izolacja
    > zasilania ale i RS485 jest jak najbardziej wskazana.

    Porównujesz koszt zasilacza z 7805 BEZ RADIATORA - niezła manipulacja
    :( Poza tym - odnieś to do kosztu położenia 100metrów instalacji. Czy
    naprawdę warto?
    Z tymi potencjałami nie jest wcale tak różowo - zazwyczaj się okazuje,
    że w którymś miejscu jednak te potencjały się łączą i robi się pętla.
    Bo znów po stronie zasilanej ktoś ,,zaoszczędził" i elektronikę zasilił
    z tego samego zasilacza co użyty do zdalnego zasilania. I bez izolacji
    mamy problem pętli masy z niewyrównanymi potencjałami.

    Podsumowując: warto oszczędzać ale również na własnych kłopotach.
    Naprawdę czasem lepiej dać dodatkową izolację i nie zastanawiać się
    nad potencjałami mas niż tej izolacji nie mieć i rwać włosy z głowy.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 32. Data: 2014-02-10 11:09:13
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 10-02-2014 09:59, Piotr Gałka wrote:

    > Użytkownik "Jakub Rakus" <s...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Moim zdaniem jakość kabla (stałość impedancji falowej, brak odbić) ma
    > znacznie gdy nadajniki mają strome zbocza, bo one się odbijają na każdej
    > nieciągłości.
    > Nie potrzebowałem do tej pory większej prędkości jak 115.2 kbps więc
    > zawsze mogłem stosować scalaki z najsilniejszym ograniczeniem pasma.
    > Ale nie miałem okazji walczyć z problemami złego kabla więc nie wiem czy
    > mam rację.
    > P.G.

    Odbicia powstają bez względu na stromość zbocza, wpływ ma tu wyłacznie
    dopasowanie i ciągłość impedancji falowej kabla.
    Jednak dokuczliwe, a więc i zauważalne staje się dopiero przy
    zwiększaniu du/dt. Kluczowy w ocenie jakości połączenia jest "test oka".
    K.

  • 33. Data: 2014-02-10 11:33:32
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    wiadomości news:75594461.20140210105739@pik-net.pl.invalid...

    > Porównujesz koszt zasilacza z 7805 BEZ RADIATORA - niezła manipulacja
    > :(
    Bez przesady z tą manipulacją. Piszę w kontekście a nie ogólnie.
    Wszystko według mnie wskazuje, że dyskutujemy o elektronice pobierającej
    kilka/kilkanaście mA (skoro przekaźnik to już znacznie większe obciążenie
    niż elektronika). W większości moich projektów zasilanych z 12V stosuję
    78M05 traktując masę płytki jako radiator (w sumie i tak zbędny, bo średnie
    prądy rzędu 30mA).

    > Poza tym - odnieś to do kosztu położenia 100metrów instalacji. Czy
    > naprawdę warto?

    Znów kwestia kontekstu. Autor chce robić instalację pomiarową. Według mnie
    dla wszystkich czujników jak można nie mieć na miejscu impulsów z DC/DC to
    lepiej nie mieć - więc warto.

> [...]
    > z tego samego zasilacza co użyty do zdalnego zasilania. I bez izolacji
    > mamy problem pętli masy z niewyrównanymi potencjałami.

    Dlatego podałem warunki pod którymi się wypowiadam. Mówimy o projekcie w
    którym poza autorem chyba nie będzie innego ktosia, kto by coś mieszał.

    > Podsumowując: warto oszczędzać ale również na własnych kłopotach.
    > Naprawdę czasem lepiej dać dodatkową izolację i nie zastanawiać się
    > nad potencjałami mas niż tej izolacji nie mieć i rwać włosy z głowy.

    Izolacja załatwia problemy potencjałów mas ale wprowadza nowe. Więc zamiast
    jednego zastanawiania się pojawia się drugie.
    Analizując EMC izolowaną DC/DC modeluję jako generator włączony między
    izolowane masy w szereg z kondensatorem równym pojemności między uzwojeniami
    zastosowanego transformatora. To daje zakłócenia CM itd...
    Dlatego zgadzam się głównie ze słowem "czasem" :).
    P.G.

  • 34. Data: 2014-02-10 12:06:53
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Monday, February 10, 2014, 11:33:32 AM, you wrote:

    [...]

    > Izolacja załatwia problemy potencjałów mas ale wprowadza nowe. Więc zamiast
    > jednego zastanawiania się pojawia się drugie.

    Bez przesady. Mniej problemów masz z izolacją niż bez niej.

    > Analizując EMC izolowaną DC/DC modeluję jako generator włączony między
    > izolowane masy w szereg z kondensatorem równym pojemności między uzwojeniami
    > zastosowanego transformatora. To daje zakłócenia CM itd...

    Uczciwa zrobiona przetwornica ma CMC.

  • 35. Data: 2014-02-10 17:20:31
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 10.02.2014 09:22, Piotr Gałka wrote:

    > Użytkownik "Jakub Rakus" <s...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Widać, że pisałeś w nocy :).
    > P.G.
    Haha, no fakt, w nocy... ;)

    Jakub Rakus

  • 36. Data: 2014-02-10 17:32:14
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2014-02-10 09:10, Piotr Gałka wrote:
    > - fail-save (przy rozwarciu) - istotne chyba tylko gdy ktoś stosuje
    > linię baz rezystorów zakańczających,
    > - fail-save (przy rozwarciu i przy zwarciu) - znakomicie upraszcza
    > oprogramowanie.
    Pliiiizzz... ,,fail-saFe" (np. wg Analoga) ewentualnie ,,failsaFe" (np. wg
    Teksasa).

  • 37. Data: 2014-02-10 17:35:14
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "JDX" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Pliiiizzz... ,,fail-saFe" (np. wg Analoga) ewentualnie ,,failsaFe" (np. wg
    > Teksasa).

    Sorry.
    P.G.

  • 38. Data: 2014-02-10 22:30:45
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-02-10 00:39, Jakub Rakus pisze:

    > Ekran TYLKO z jednej strony do uziemienia. W końcu po to interfejs jest
    > różnicowy żeby mas nie łączyć.

    Tak jak myślałem. Jest jakieś eleganckie, polecane rozwiązanie na
    połączenie ekranów dwóch kawałków skrętki (wchodzącego i wychodzącego z
    urządzenia)? Gdybym stosował np. RJ45 po prostu połączyłbym ekrany
    obydwu gniazdek, nie łącząc ich z masą urządzenia. Ale co, jeśli
    postawię na zwykłe złącza ze śrubkami, do przykręcania końcówek skrętki?

  • 39. Data: 2014-02-10 22:39:57
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-02-10 11:33, Piotr Gałka pisze:

    > Znów kwestia kontekstu. Autor chce robić instalację pomiarową. Według
    > mnie dla wszystkich czujników jak można nie mieć na miejscu impulsów z
    > DC/DC to lepiej nie mieć - więc warto.

    Fakt, to zależy od konkretnego przypadku. W tej chwili planuję zrobić
    stację pogodową i rozwiązanie z niskim napięciem i stabilizatorem może
    się okazać wystarczające - magistrala będzie miała zaledwie kilka metrów
    długości.

    Jednak już teraz (teoretycznie) myślę o innych projektach i tak na
    przykład zabierając się kiedyś za automatykę domową (zdalne zapalania i
    gaszenie światła) wolałbym zadbać o odpowiednią izolację. Postawiłbym
    jednak na przetwornice DC/DC i wyższe napięcie zasilania na skrętce.

    BTW jak powinna wyglądać właściwie wykonana izolacja pomiędzy
    urządzeniem a magistralą, zrealizowana za pomocą transoptorów?

  • 40. Data: 2014-02-10 23:01:25
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    W dniu 10.02.2014 00:39, Jakub Rakus pisze:

    > Dla tych częstotliwości to najważniejsze są terminatory na końcach
    > magistrali.

    > Może być, ale aż tyle danych chcesz tam pchać?

    > Ekran TYLKO z jednej strony do uziemienia. W końcu po to interfejs jest
    > różnicowy żeby mas nie łączyć.

    Sugerujesz, żeby nie łączyć mas _w_ogóle_, czy tylko nie robić tego
    przez ekran?