    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Off topic samochód elektryczny
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    <5b2ca879$0$621$65785112@news.neostrada.pl>
    <3...@g...com>
    <5b2cb06a$0$610$65785112@news.neostrada.pl>
    <8...@g...com>
    <5b2cd29e$0$601$65785112@news.neostrada.pl>
    <9...@g...com>
    <5b2d1d81$0$615$65785112@news.neostrada.pl>
    <9...@g...com>
    <1...@4...net>
    <6...@g...com>
    Date: Mon, 25 Jun 2018 00:32:20 +0200

    Dnia Sun, 24 Jun 2018 13:44:18 -0700 (PDT), Iguan_007 napisał(a):

    > Ciekawe. Musi by i w Polsce jakies rozliczenie czasowe. Nie bardzo
    > wyobrazam sobie zeby dostawca nie wiedzial kiedy jego klienci
    > zuzywaja energie. Moze dostaja raport z sieci?

    Ja tez sobie nie wyobrazam ... ale to dopiero bedzie
    https://dobryprad.pl/informacje-praktyczne/wymiana-l
    icznikow-energii-elektrycznej/

    > RDN wydaje sie byc odpowiednikem naszego rynku spot. Zreszta tutaj
    > wracamy do punktu wyzej - skoro ceny sa ustalane co godzine na
    > postawie popytu i podazy to i w Polscie musi gdzies byc ta
    > informacja o zuzyciu chwilowym (godzinnym). Dlaczego dostawcy
    > energii wystawialiby oferty kupna w drozszych okresach jesli nie
    > znaliby swojego profilu zuzycia?

    Jak pisalem - mamy u nas dwa rodzaje sprzedawcow:
    -ci, ktorzy posiadaja wlasna siec dystrybucji pradu,
    -i ci, co nie posiadaja, korzystaja z sieci powyzej.

    No i przeplecone to moze byc - sprzedawca w jednym rejonie ma wlasna
    siec, a w innym nie ma, a sprzedaje.

    I o ile taki Tauron wie ile wszyscy podlaczeni do jego sieci razem
    zuzywaja, i pewnie rejonami tez wie, to jak mu sie klient wylamie i
    przejdzie do innego sprzedawcy - to bez inteligentnego licznika Tauron
    nie moze wiedziec ile zuzywa ten klient, a ile "właśni" klienci
    podlaczeni do tej samej linii.

    I o ile zbiorcze zapotrzebowanie swojej sieci zna i moze kupowac,
    to potem sie musi jakos rozliczyc z tymi "wirtualnymi" sprzedawcami.

    > Rynek jest balansowany przez operatora rynku i na tej podstawie
    > dostawcy placa za "swoja" energie a elektrownie otrzymuja zaplate
    > za swoja produkcje.

    No ale taki Tauron powiedzmy ze prognozuje, ze jutro jego sieci beda
    potrzebowac 11GW, tylez kupil na RDN, a jutro sie okaze, ze biora
    12GW.

    I kto podejmuje decyzje o uruchomieniu rezerw ?

    > No nie moze byc dobowy - skoro macie ceny ustalane na przedzialy
    > godzinne to czas w ktorym produkujesz/konsumujesz ma znaczenie.

    Chodzi mi o to, ze trzeba kupic tez rezerwy.
    Wiec jesli ktos zadecydowal, ze kupujemy usluge elektrowni weglowej
    stania w gotowosci, i niech ona sobie produkuje chocby na 80% ... to
    potem jak nagle trzeba mocy, to wypadaloby z niej kupic, a nie
    wybierac najtansza oferte z rynku.
    A kupil u niej, bo prognozowal, ze w skali doby sie oplaci.

    No chyba, ze spuscili to na rynek. Niech sie elektrownia martwi jak
    wykorzystac swoje moce - chce zarobic na drogim pradzie w szczycie, to
    niech zlozy takie oferty, aby w pozostalych godzinach sprzedac choc
    polowe mozliwosci. I moze stad te oferty - pierwsze 500MW po -1000$.

    > Nie zdarzylo sie jeszcze. Spadek do -$1000 powoduje redukcje
    > produkcji elektrowni ktore maja ustawione wyzsze oferty oraz wzrost
    > konsumpcji energii (np. przepompownie uruchomia wszystkie pompy bo
    > otrzymuja za to $ zamiast je placic). W rezultacie cena szybko
    > wraca w pozytywne rejony.

    dostepnej "ujemnej" energi. I jak widziales jest to sporo.

    > To rynek fizyczny. W prktyce rownie dobrze producent moze sie wcale
    > nie przejmowac ujemnymi cenami na rynku fizycznym - np. jesli
    > sprzedal (finansowy) kontrakt swap powyzej kosztow produkcji.

    No tak - a zapewne sprzedal.
    Czyli co - dzieki temu przewidywalne elektrownie wykopuja z rynku te
    ekologiczne ? Bo sprzedaly kontrakty w dobrej cenie, a teraz to moga
    dac cene chocby i -1000$ ..

    > Tak.

    > No nie - jesli bedzie widzial szanse na +$300 to wtedy moze sie
    > uruchomic i nic nie stracic.

    Ale musi miec elektrownie szybko uruchamialną.

    > Ale zdarzaja sie kwartaly gdzie takich
    > cen nie ma - i wtedy jedynym dochodem jest cap, nie ma produkcji.

    Czyli daje sie na tym zarobic, to moze zarabiac tez ktos, kto wcale
    elektrowni nie ma :-)

    > Tak. Dla producenta jest to premia za "bycie w gotowosci",

    Albo za dobre przewidywanie :-)

    J.