    From: de Fresz <d...@n...o2.pl>
    Newsgroups: pl.rec.motocykle
    Subject: Re: Opony o różnym rozmiarze będapasowały czy nie?
    Date: Tue, 14 Apr 2009 15:46:20 +0200

    On 2009-04-14 13:50:06 +0200, "SiW" <r...@y...com> said:

    > W tej chwili mam założone opony batlaxa BT090R 120/60/17 i 150/60/17.
    > Na allegro gość sprzedaje:
    > Dunlopy Sportmax 120/70/17 tyl 140/70/17
    >
    > Takie dwa pytania główne i jedno pomocnicze:
    > 1. czy jak sobie kupię te oponki to beda pasowały na felgę (czy nie sa za małe)

    Przód powinien być ok.

    > 3. czy różnica rozmiarów szerokości rzedu 1 cm będzie jakoś tam odczuwalna na
    > plus/minus

    Albo tak albo nie ;-)
    Ćwiczyłem lekkie odchyłki rozmiarowe w Sevence i na przykładzie tego
    motocykla mogę stwierdzić, że (nominały to 120/70R17 i 150/70R17):
    - 120/60 na przodzie poprawiło "lekkość" składania motocykla w zakręt,
    w złożeniu prowadził się stabilnie, na prostych bez różnicy.
    - 160/60 na tyle sprawiło, że motocykl zaczął wymagać wyraźnego
    wpychania go w zakręty, z mocnym przeciwskrętem na kierownicy, na
    prostych bez różnicy. Dodatkowy skutek uboczny - opona nie do
    zamknięcia, jakby się człowiek nie wysilał, zawsze zostawało ponad 1,5
    cm - z racji większego "wywinięcia" na feldze.

    Ty chcesz zrobić dokładnie na odwrót z rozmiarami, więc cieżko zgadnąć
    jak będzie z trakcją - IMHO przód raczej pomijalny, z tyłem - może być
    słabo.

    W przypadku przodu szerokość opony jest taka sama, zmieni się wysokość,
    a więc profil. W przypadku tyłu, zakładasz węższą, a więc teoretycznie
    może istnieć ryzyko zsunięcia się jej z felgi. Nie napisałeś jaki
    motocykl, domyślam się opony bezdętkowe? No i (o ile nie jesteś
    pierwszym właścicielem) to że miałeś założone takie rozmiary, nie
    świadczy jeszcze że takie być powinny ;-) Sprawdź w manualu.

    Sebastian
    Kawa GT550 na wydaniu nieustajaco