    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Fri, 6 Oct 2017 05:01:21 -0700 (PDT)
    <5...@g...com>
    <b...@g...com>
    <a...@g...com>
    Subject: Re: Optymalizacja struktur danych dla programów funkcyjnych
    From: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    zgodziłem. To mi się nie kwalifikuje jako "ustaliliśmy".

    > Pozwolę sobie wkleić:

    > Miałoby znaczyć tyle, że dla danego wejścia daje zawsze to samo wyjście.
    >
    > (koniec cytatu)

    I bez wklejania, powtórzę: każdy program tak ma.

    nieinżynierskie.

    > Owszem. Ale dlaczego miałoby to być problemem?

    Bo jest nieprecyzyjne i niedookreślone. A stąd prosta droga do nieporozumień.

    > Stwierdzenie, że kompilator jest w istocie programem czysto funkcyjnym
    > oznacza tyle, że kompilacja jest rodzajem transformacji (przekształcenia).

    Każde przetwarzanie czegokolwiek takie jest.

    > Piszesz błędnie.
    >
    > Jeżeli mamy np. program
    >
    > int square(int x) {
    > return x*x;
    > }
    >
    > void main(int argc, char *argv[]) {
    > assert(argc > 1);
    > int n = atoi(argv[1]);
    > printf("kwadrat liczby %d wynosi %d\n", n, square(n));
    > }
    >
    > to square jest czystą funkcją.

    I w tym przykładzie kontekst jest ciekawszy, bo obszar użycia tego pojęcia jest
    dobrze określony. Pojęcie czystej funkcji (pure function) jest znane:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Pure_function

    Co ciekawe, jest nawet użyteczne, nie tylko z powodów, o których pisałeś, ale również
    np. przy analizie poprawności albo optymalizacji programów wielowątkowych.

    Natomiast pojęcie *programu* czysto funkcyjnego jest słabe, bo właśnie granica
    pojęcia programu jest na jego efektach ubocznych, więc nie ma jak tej czystości
    zdefiniować. A podpieranie się hasłami typu "istota programu" prowadzi do kolejnych
    niedopowiedzeń, bo "istotą" Twojego ostatniego przykładu może nie być liczenie, tylko
    dialog z użytkownikiem albo formatowanie tesktu a programista użył square
    przypadkiem, bo akurat nie umiał napisać pierwiastkowania.