    From: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Optymalna prędkość w trasie
    Date: Sat, 02 Mar 2019 22:06:25 +0100

    > Te pomiary zrobiles przy roznych predkosciach. Znaczy sie raz wolno raz szybko.
    > Zauwazylem ze komputry probuja przewidziec calkowite spalanie a to zazwyczaj jest
    uzyskiwane przy takiej mieszanej jezdzie.

    No tak, ale trasa zgadzała się wystarczająco dobrze, aby można było
    oprzeć na niej dalsze rozumowanie, moim zdaniem.

    > Tym sie nie przejmuj. Czasem wiater w plecy/oczy zmienia wynik o dobre 10-15% jak
    odpowiednio szybki.

    Jasne, ale tym razem w pyszczek, nie w plecka, więc brakujące 0.5 nie
    tłumaczy. Należało by wręcz zapytać dlaczego nie więcej.

    > Ten wykres wiele nie mowi. Dla mojego byl taki:
    > https://www.i-m-a.de/pdf/Ford/diesel_engines/DLD_Ran
    ge_Leaflet_2002.pdf

    > I tam widac ze to popularne zalozenie ze trza sie trzymac miedzy szczytami jest nie
    do konca prawdziwe.
    > Zreszta i to jest podane w g/kWh wiec i tak latwo przeliczyc nie daje sie.

    Zrobiłem jeszcze jedną próbę. Jadąc pod górkę, dosyć długa, przełączyłem
    w manual i starałem się zaobserwować chwilowe spalanie jadąc tak, aby
    nie zmieniała się prędkość. Na wiele prób górki mi nie wystarczyło, ale
    zauważyłem, że skrzynia preferuje wysokie biegi, a jak wymuszam niższe,
    to spalanie rośnie. Więc moje założenie, że lepiej bliżej 2000rpm nie
    sprawdziło się. Skrzynia preferowała ~1200, a każda moja interwencja
    tylko pogarszała spalanie - choć niedużo. Lepiej się więc nie wtrącać :)
    To takie bardzo, bardzo zgrubne sprawdzenie.

    > Spokojna glowa. Jak pojedziesz autostrada bursztynowa to starczy 100km zrobic jedna
    predkoscia i dotankowac i kolejne 100km druga i ci wszystko wyjdzie.
    > Tylko trzeba pamietac o dotankowaniu i tym zeby wogole nie zapomniec o tescie :)

    Raczej małe szanse - nie mam w tamtym kierunku żadnego klienta, a na
    wakacje wolę w dół - niewiele dalej, a cieplej. No i utopić się nie da ;)

    Swoją drogą - nie muszę tankować dla sprawdzenia. Dla mnie błędy poniżej
    2% we wskazaniach komp-rzeczywistość, to po pierwsze mistrzostwo świata,
    a po drugie i tak 2x lepiej niż by wystarczyło. Popatrz, jeżeli błąd był
    by 2x większy, to na 9 litrach oznacza to poniżej 0.3 litra różnicy!
    Ciekawe dlaczego tak dobrze to działa. W volvicy przekłamania zdarzają
    są na poziomie 1.5 litra, przy spalaniu w okolicach 8-9/100. To daje
    blisko 20% różnicy.

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. też czuję, że to nie opony...