eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyOsobowy diesel w PRL › Re: Osobowy diesel w PRL
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
    atman.pl!.POSTED!not-for-mail
    From: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Osobowy diesel w PRL
    Date: Wed, 9 Aug 2017 22:55:56 +0200
    Organization: ATMAN - ATM S.A.
    Lines: 36
    Message-ID: <omfst0$cqm$1@node1.news.atman.pl>
    References: <598b6e6e$0$5158$65785112@news.neostrada.pl>
    NNTP-Posting-Host: ip-46-21-210-209.nette.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: node1.news.atman.pl 1502312161 13142 46.21.210.209 (9 Aug 2017 20:56:01 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Wed, 9 Aug 2017 20:56:01 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/52.2.1
    In-Reply-To: <598b6e6e$0$5158$65785112@news.neostrada.pl>
    Content-Language: pl
    X-Antivirus: Avast (VPS 170809-4, 2017-08-09), Outbound message
    X-Antivirus-Status: Clean
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2612516
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2017-08-09 o 22:19, Marcin pisze:

    > Czy ktoś wie co było przyczyną, że w PRL nie wyprodukowano polskiego
    > silnika diesla do samochodu osobowego? Czy to problem zbyt
    > skomplikowanej konstrukcji czy może braku odpowiednich materiałów? Z
    > tego co udało mi się na szybko ustalić to także w innych KDLach (Krajach
    > Demokracji Ludowej) nie były produkowane samochody osobowe z silnikami
    > diesla. A gdy FSO wypuściło krótką serię dużych fiatów z silnikami
    > diesla to były to silniki volkswagena. Pamiętam jakim pożądaniem było
    > auto z silnikiem diesla w latach 80 i jak łatwo można było kupić olej
    > napędowy w porównaniu do benzyny więc dlaczego w Polsce nie produkowano
    > takich aut?

    Jak rafinujesz ropę naftową to otrzymujesz pewne stałe procenty
    produktów końcowych jak gazy, benzyny, nafty, ropy, oleju, mazutu
    i asfaltu.
    Można je oczywiście lekko zmieniać w procesie technologicznym
    ale najbardziej opłacalne jest dostosowanie zużycia do najtańszej
    i optymalnej produkcji.
    A to oznacza że mazut do bardzo dużych silników, ropę dajesz do
    dużych pojazdów, a benzyny do najmniejszych.
    Do tego produkcja dobrego dizla jest trudniejsza i kosztowniejsza
    niż benzyniaka więc w tym "lepszym" ustroju małych dizli do
    osobówek praktycznie nie produkowano.
    W całych demoludach było podobnie ale były wyjątki, Rumunni
    w ARO (terenówka) wsadzili też dizla. I szczęśliwi posiadacze
    musieli zawieszenie dokręcać które się od wibracji rozkręcało.
    I jazda tym na trasie powyżej 50 kilometrów była równie
    przyjemna jak Starem czy Jelczem. Wolno, głośno i wibruje.

    A niska cena wynikała raz z dotowania paliwa do dużych i
    państwowych aut a do tego na rynku wtórnym można było tanio
    kupić "oszczędności" kierowców zawodowych.


    Pozdrawiam

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: