    From: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Osobowy diesel w PRL
    Date: Thu, 10 Aug 2017 11:35:55 +0200

    Powitanko,

    > Czy ktoś wie co było przyczyną, że w PRL nie wyprodukowano polskiego
    > silnika diesla do samochodu osobowego?

    Nie produkowano poloneza kombi, obudzono sie, jak już ludzie mogli sobie
    kupić coś od Nazisty. Nie zabezpieczano antykorozyjnie żadnego samochodu
    i nie robiono wielu rzeczy. Po co? Konkurencji nie było, "czy się stoi,
    czy się leży...", zapisy na samochody na parę lat do przodu.
    Inna sprawa, że ówczesne silniki po 100kkm to już ciekły, dmuchały,
    kichały. W tych realiach budowa czegoś trwałego, a diesel wymaga i
    precyzji i wytrzymalszych materiałów, była bardzo trudna i nikomu sie
    nie chciało. Do tego wieczny brak wszystkiego, a jak już było, to stal
    nierdzewna potrafiła... zardzewieć. No i pewnie okupanci ze wschodu jak
    pogrozili paluszkiem, to "nasi" czerwoni musieli kupić od nich jakąś
    licencję, a nie samemu kombinować.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa